Alla inlägg under juli 2013

Av Åsa Billefält - 27 juli 2013 11:06

  Värmeböljan fortsätter. Trots att det kom    igår är det väldigt hett, något fuktig luft och ganska kvavt/kvalmigt. Skulle behövas åska för att rensa luften.

Sitter i husvagnen med en fläkt som blåser mig i ansiktet; luften är varm men inte stillastående i alla fall! I förtältet är det som en svensk bastu; värmeskåp! Inte mycket till naturlig fläkt i form av bris eller vind. Nätterna är nästintill kalla men då kan man ju sova åtminstone. Jag fryser hellre om nätterna än svettas!

Idag blir det marknad efter   maken, vår dotter och hans son kommer tillbaka från fisketuren. Jag är inte så intresserad av fiske, visst jag kan kasta eller meta någon gång men överlag står jag bredvid. Arbetsledare  ...

Skulle vara skönt med en dusch men det lönar sig inte förrän till kvällen. Dessutom kostar det fem spänn/dusch - jag är extra snål om femmorna eftersom det är det mynt som det blir minst av i växel då vi betalar cash. Jag är väl inte hälften smålänning för inte  . Jag får väl ta itu med frukostdisken istället, då kan jag ju stå utomhus och där brukar det fläkta lite då och då!

Nähä, ge sig ut och diska så man slipper denna superhetta en liten stund...

Av Åsa Billefält - 24 juli 2013 13:26

    Äntligen är det dags för campinglivet igen! Som vi har längtat sedan vi kom hem från Norrland... i alla fall dottern och jag! Livet i lägenhet är inget för oss; instängd som ett djur i bur... nej tack! Friheten med livet i husvagn... JA TACK! Visserligen begränsas friheten när man står på camping men det är ändå en härlig frihetskänsla mot atmosfären inne i staden. Campinglivet är ju lite spartanskt men det är ju en del av charmen  ! Bara att kliva ut i förtältet och sedan... äta/fika där eller gå ned till badet, caféet eller vad man nu vill! Vi har ingen fungerande TV-antenn och det är så skönt utan dumburken! Dottern har ju TV-spel med sig men vi slipper nyheterna och barnprogram samt annat skräp som går till ingen nytta! Jo, jag kan sakna djurprogrammen men jag överlever! För min del behövs ingen TV.

Vi umgås ju på ett helt annat sätt, när   maken inte jobbar, med att prata eller spela kort eller något liknande.

Jag är riktigt stolt över mig själv: 1. jag körde med husvagnen hemifrån till incheckningen på campingen (genom rondeller och en skarp vänstersväng på en smal gata)

2. jag tog bort en spindel som hängde dinglandes i en tråd inne i förtältet - utan ett knyst (jag har spindelfobi)

Nu har   maken och dottern gått ned till sjön för att ta sig ett lunchdopp  !

Av Åsa Billefält - 19 juli 2013 11:31

Å så är det då äntligen fredag! Härligt! Några småbestyr att fixa med innan grillpartyt; jag färgar med hjälp av   maken håret, sedan ska jag städa badrummet, laga och äta lunch samt fixa en tårta till efterrätt. I midsomras gjorde jag bakelse med bland annat färska jordgubbar och den bakelsen ska bli tårta.

 

  En sådan fast i tårtform och kanske lite annorlunda design. Det är faktiskt enklare att garnera tårtor än bakelser på grund av storleken.   DÄR har storlekn betydelse!

Jo just ja, måste ju leta upp tårtburken i källaren också.... Jag vill ju inte att mitt verk ska riskeras att bli så att säga kantstött...

Om någon vill ha receptet så kommer det:

 

Två tårtbottnar

En marängbotten

Vaniljkräm

Färska jordgubbar

Vispad grädde

Valfritt strössel (till exempel hjärtströssel)

Gör så här:

Gör vaniljkräm. Skölj och snoppa ett tiotal jordgubbar, lägg dem i en kastrull med ca en dl vatten. Mosa dem med gaffel när vätskan börjar koka. Passera de krossade/mosade jordgubbarna genom en sil över en skål. Smaka och tillsätt ev florsocker. Lägg en tårtbotten på ett fat eller tallrik, bred vaniljkrämen i ett lagom tjockt lager och lägg på marängbottnen, täck bottnen med de passerade jordgubbarna och lägg på den sista tårtbottnen. Blir det kräm över kan man fylla igen mellanrummen på sidorna/kanterna. Vispa grädden och spritsa på kanterna/sidorna. Garnera med färska jordgubbar: låt stroppen sitta kvar och skär dem i tunna skivor utan att skära ända till stroppen, de ska hänga ihop vid änden. Toppa med strösslet och spritsa eventuellt några gräddrosetter (kan även göras innan jordgubbarna läggs på).

Av Åsa Billefält - 18 juli 2013 19:53

Mätt och belåten efter middagen, sallad med räkor, crabsticks och färsk blomkål med mera. Dottern åt pannkakor med jordgubbssylt. 

Hon hjälpte mig att piska mattorna förut och jag ska mata snabeldraken (gudarna ska veta att DET behövs!) samt moppa... *orka*! Men det måste ju göras. Har tyvärr skjutit upp det under alltför lång tid nu så det är bara att sätta fart. Sedan blir det fredagsmys... en torsdag. Torsdagsmys då... Ja ja, spelar ju ingen roll egentligen. Vilken dag, menar jag. Imorgon är det GRILLPARTY med goda vänner.Det ska bli skoj, vi har inte träffat dem sedan skolavslutningen på skolan. Deras dotter och vår dotter går i samma klass; de har känt varandra i många år.   maken och mannen i den andra familjen är så att säga kollegor; de jobbar inom samma företag. De är ungefär lika tossigt galna som vi  !

Av Åsa Billefält - 18 juli 2013 11:20

Varmt och vackert idag också. Igår var det väldigt varmt och kvalmigt, till och med i skogen. 

Nu är det bara en dag kvar till helg  ! Grillparty imorgon och på lördag kommer en av mina allra bästa vänner hit i sällskap med sin ena syster.

Vore på sin plats att städa; det ser rent ut sagt för jäkligt ut här hemma. Men vete tusan om jag pallar att piska mattor, mata snabeldraken och moppa golven i den här hettan. Ärligt alltså. Vi har så fruktansvärt varmt och kvalmigt i lägenheten trots öppna ventiler och balkongdörr samt takfläkten som vispar runt luften samt en och annan fläkt till. Värre kommer det bli; den stora, fina lönnen på bakgården ska sågas ned och då har vi absolut inget skydd mot  ! Inga persienner, ska vi ha det får vi fixa det på egen bekostnad - tack för det! 

Nåväl, just nu är det nästan helg! Och   maken har en vecka kvar att jobba innan han har tre veckors semester till! Då kan vi tre ha helg varje dag  !

Av Åsa Billefält - 17 juli 2013 14:09

  skiner idag också! En och annan vindpust skakar om löven i trädkronorna. Ungefär som en sommardag i juli ska vara.

Mätt efter en sen lunch - spaghetti (ljus fiberpasta) och köttfärssås (kronhjortsfärs). Har redan hunnit med att cykla drygt 10 km. Jag ska låta lunchen sjunka och gå ut i kroppen, sedan är det dags för en   .

Dottern har sovit borta inatt hos en kompis för första gången. Förra året skulle hon också sova över (samma kompis) men då ringde hon mitt i natten och ville hem, hon hade fått huvudvärk pga för dåligt vätskeintag. Men inatt funkade det. Det funkade så bra att hon glömde sms:a godnatt till oss föräldrar   men det gör ingenting.

Halva veckan har gått, ungefär i alla fall... Helgen kommer närmare för varje timme, minut och sekund.

Av Åsa Billefält - 16 juli 2013 13:27

Känns lite småsegt idag faktiskt... Lite småpömsig... Det är ganska kvalmigt i lägenheten och jag har ju cyklat drygt 9 km samt ätit lunch så det är väl inte så konstigt att jag känner mig lite däven....

Ska väl smälta lunchen lite till innan jag ger mig ut på dagens första promenad. Dottern har gått hem till en kompis så jag får nog inget sällskap på  . Men det kan ju vara rätt skönt att traska omkring och filosofera för sig själv ibland. Eller att lyssna till fåglarnas kvitter och bara andas luften i skogen - å vad härligt! Tänkte passa på att kolla HUR många blåbär som är mogna (och finns kvar  ). Skogshallonen börjar mogna, har jag sett. Nåja, den som söker han/hon finner?

Kanske segheten ger med sig på  ?

Av Åsa Billefält - 15 juli 2013 15:00

Då är det måndag igen då! Ja, helgen sprang... ungefär lika fort som vanligt. Men sånt är livet!

   maken har påbörjat sin andra tredjedel av arbetet innan semesterperiod nummer två!

Har just kommit in från dagens första promenad. Jag och   maken tog en längre väg till ICA. 1,92 kilometer blev den lilla rundan. Själv har jag drygt tre kilometer kvar... och ett antal kilometer på cykeln!

Känner riktigt hur jag längtar ut med husvagnen. Somliga får lappsjuka på landet men jag får lappsjuka i stan!

Ja, vi får väl se vad veckan bjuder på....

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards