Alla inlägg under september 2013

Av Åsa Billefält - 30 september 2013 09:51

  Sista dagen i september, gråmulet och småkyligt med inslag av en och annan regndroppe... Nu närmar sig flytten med stormsteg! Det ska bli så skönt att bosätta sig i lugnet på landet. Börjar bli dags att skynda på med att fylla banankartonger.

Vi har grovplanerat flytten; skrivit upp datum och vad som ska flyttas. Huset ska städas också, det har vi tagit på oss eftersom säljarna är schyssta och låter oss ställa dit banankartonger före tillträdesdagen. 

Jag grovstädade dotterns blivande rum, vid finstädningen ska jag ta trasor och torka väggar och tak samt skrubba murstocken med kökssvamp. Vi satte upp hennes mormorsstång och gardiner. Vårt blivande sovrum hann vi bara grovdammsuga och maken dammsög ena kattvinden. Vi eldade i vedspisen också. Åh, vad jag har saknat det! Har ju inte haft tillgång till vedspis på snart 15 år! Det är så mysigt att höra hur det sprakar. Inte lika mysigt när det började ryka in  ; vi hade inte värmt upp rökkanalen tillräckligt men det gav sig. Men vilken härlig värme det blir  ! På sikt ska vi byta kaminen i vardagsrummet mot en braskamin så blir mysfaktorn på topp!

 

Idag på förmiddagen har jag varit i skolan. Dottern har tagit första sprutan av tre mot livmoderhalscancer. Hon skrek och grät; försökte hålla för armen - trots att hon hade bedövningsplåster tyckte hon att det gjorde ont. Skolsköterskan är mild men bestämd, vilket jag uppskattar. Hon tog kommandot samtidigt som hon visade empati och sympati med min skräckslagna dotter. Det var ju inte helt lätt att sitta mitt emot och hålla hennes händer. 

 

  I eftermiddag åker   maken till Köpenhamn och kommer hem på onsdag. I skrivandets stund är det knappt 60 timmar kvar tills han kommer hem. Ja, vi beter oss som ett nyförälskat par trots snart 14,5 år tillsammans. Han har rätt då han säger att vi ger varandra näring  ! Vad består näringen av då? Jo, vi tar mycket på varandra och säger att vi älskar varandra OCH vi tar INTE den andre för given! Sedan vi gifte oss för snart fyra och ett halvt år sedan har vi nog vårdat relationen mer noga och ömt. Vi skickar (mest jag  ) kärleksfulla sms. Kort och gott, vi visar vår kärlek i ord och handling.

 

Igår hittade vi en påse med lakan och örngott efter mamma. Dottern och jag gick igenom den och hittade även hennes badrumsmatta och hennes gröna duk hon hade på köksbordet. Badrumsmattan doftade hennes badrum, Midas (hennes hund) och "gummi". Jo, en och annan tår föll på kinderna.

Det är mycket som kommer fram vid en flytt!

Av Åsa Billefält - 24 september 2013 08:03

Jo, nog märks det att hösten har anlänt! Kanadagässen flyger iväg, vinden friskade i ordentligt igår och under natten samt morgonen har    strilat med varierande fart. Vaknade av att halsen sved och kändes tjock. Dags att ta fram höst-och vinterjackan, träningsoverallsjackan är för tunn. 

Ska strax sätta mig i soffan, under filten och dricka dagens första   ! Ladda batterierna och fortsätta med att fylla banankartonger.

Av Åsa Billefält - 23 september 2013 13:58

  Jag har sagt det förut men det tål att upprepas: vad grejor man samlar på sig under åren! Det tog över 3 timmar att gå igenom byrån. Vad skräp! 1,5 påsar ska slängas och 1 sparas samt några grejor (katt-och hundminnessaker, dotras grattiskort osv och en del från brudutsyrseln) som jag inte lagt ned i någon påse/kartong.

Åter till skräpet... gamla gratulationskort, gamla solbrillor, brev från år 2000, gamla nagelfilar.. ja det var ju bara en bråkdel! Vad 17 har jag sparat allt detta för? Nåja, nu är de väck och byrån är tom! Den åker väl till tippen i helgen tillsammans med min gamla cykel (från 1985) som pajade härom året. Det är nyttigt att flytta, saker och ting rensas ut och förhoppningsvis kastas en hel del.   

Av Åsa Billefält - 23 september 2013 08:15

Ny vecka; nya utmaningar! Fast här är det väl knappast några utmaningar på G. Packa, packa och packa, packa... Det är tre veckor kvar nu. Tre! Herregud! Tiden rusar och lägenheten fylls med kartonger!

  maken fick med sig 11 banankartonger från Konsum i lördags. Idag ska jag tömma min byrå, den håller knappt ihop längre. Den är ju 16 år gammal så den har gjort sitt nu och ska få sluta på tippen.

Jag fick dotra att packa lite i lördags. Mmmm, just det LITE... dockserviserna. Hon har två, en hel och en som gick sönder då hon öppnade förpackningen för sex år sedan. Stackar'n, hon var så glad och ivrig att hon snubblade så porslinskopparna (utom EN) gick sönder. Hon behöll dem i alla fall. I lördags kastade hon de trasiga. Den lilla kartongen hon fick är nog i bästa fall halvfull, trots att jag ställde fram fler saker hon kunde packa. Nåja, det hon inte gör NU får hon göra senare och då är det nog inte så roligt; då blir det ingen TV, inget TV-spel och ingen dator (såvida det inte är läxor) förrän hon har packat det hon ska. Ja, jag är hård men allt ska ju packas så det är lika bra att packa det som inte används.

Jag tömde vitrinskåpet i lördags. Herregud vad saltkar! Min mor samlade på saltkar och dotra ville ha dem. Och alla glas... det stod inte ett glas och inte tio heller i vitrinskåpet. Mängden märks då det packas ned.

Nähä, om jag skulle resa på min lekamen och göra nytta; det finns ju ett rum som kan utnyttjas som kartongförråd  !

Av Åsa Billefält - 16 september 2013 07:58

  Gråmulet och regntungt samt småkylig luft. Idag ser det ut som om   får ge plats åt  . Men det har varit en väldigt varm september hittills. Hösten kommer förr eller senare efter sommaren i alla fall. Det börjar skymma tidigt nu och det är skumt på morgonkvisten. Det börjar bli dags att se över reflexerna, de ska bytas ut vart tredje år.Tyvärr tror många - både barn och vuxna - att de syns ändå med hjälp av gatubelysningen men det är fel! Reflexen är en billig livförsäkring som tyvärr har fått en töntighetsstämpel. Som bilist ser du inte fotgängaren på trottoaren om han/hon inte har minst en reflex.

Höstmörkret omsluter allt och de få ljuspunkter i form av gatlyktor kan aldrig ersätta de blixtrande reflexerna.

Fast lite mysigt är det ändå med höstmörkret, mysfaktorn stiger avsevärt när värmeljusen tänds i lyktor. Såvida de inte är nedpackade vill säga...  ! Små fönsterlampor tänds och sprider en smula ljus.

Av Åsa Billefält - 11 september 2013 07:55

Det är ganska lustigt; i måndags tänkte jag tanken: undrar när det är dags för   maken ska åka till Köpenhamn. När jag mötte honom på stationen ser jag att det är någonting men kan inte sätta fingret på det. Jag hinner lagom fram för att ge honom en puss så säger han: Jag har något tråkigt att berätta. I nästa andetag: Jag måste nog åka till Köpenhamn imorgon och vara borta till på torsdag.

Magkänslan ska inte föraktas...

Igår morse åkte han först som vanligt till jobbet i Stockholm och på eftermiddagen tog han tåget ned till Köpenhamn.

Dottern och jag åt pizza igår, tittade lite på Hanna Montana. Jag gjorde köttbullar, stuvade om i frysen så ALLT fick plats och sedan var vi trötta, lade oss tidigt - mot vad vi brukar! Vaknade med ett ryck när klockan vrålade. Det var så mörkt ute... kollade klockan och då var den bara strax efter 3, jag hade drömt att den ringde! Somna om och sova tre timmar till - YEEEEHAA! Men jag hann ju bara lägga huvudet på kudden så skrek den igen; då var det ingen dröm....

Upp och fixa frulle, få upp fröken Tröttmössa och se till att hon klär på sig istället för att somna om på soffan, se till att hon kommer till skolan...SEDAN får jag sätta mig ned och ta en  !

Det gäller att fylla tiden så den går fort. Om drygt 1,5 dygn kommer   maken hem... Men än så länge har jag ca 40 timmars pass som gräsänka. Tomt men jag överlever...

Av Åsa Billefält - 9 september 2013 15:01

  Har ägnat en del tid åt att planera och skissa på uteplatsen. De två första skisserna gjorde jag fel på     och den tredje fick jag använda tipp-ex för att korrigera misstaget. Den som känner mig kan nog, utan alltför livlig fantasi, föreställa sig min icke-glädje när jag upptäckte att det blev fel  . Önskar att vi kunde flytta idag!

Fast det är roligt att planera trädgården, det blir väl i huvudsak mitt jobb  . Jag vet hur jag vill ha det och jag brukar bolla mina idéer med   kära maken. Tyvärr går det inte att göra allt under hösten och våren samt sommaren utan några projekt ligger i framtiden. Några projekt är att bygga om duschrummet och bygga altan med utgång från vardagsrummet. Ett annat är förstukvisten. Taket måste bytas och då tänkte vi   (läs Åsa) bygga ut och om den befintliga. Jag kan ju skissa med ungefärliga mått. Vi får ju tid att mäta, det blir inget byggt i år ändå  . Alltid kul att skissa på kommande projekt. 

Av Åsa Billefält - 9 september 2013 11:31

Gott med iskallt vatten! Har "jobbat" så svetten sprutar ur både porer och öron  ! Packat tre kartonger med böcker, iväg och hämta fler banankartonger, packa, plocka ur och i diskmaskinen, vika tvätt, tvätta, packa.... Då har jag gjort mig förtjänt av att parkera min lekamen på en stol och dricka ett par glas av större modell innehållandes vatten.

Bokhyllan är snart helt tom, så gott som alla böcker är nedpackade. 

 

Vad skönt det ska bli att komma ut på landet! Vi var där och mätte i helgen; så fridfullt. Fågelsång och suset från trädkronorna istället för biltrafik och skrik samt tjutande sirener. Den medhavda matsäcken i form av kaffe och smörgås smakade extra gott där ute.

Nu är vätskepausen slut! Dags att återgå till "arbetet"!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Skapa flashcards