Alla inlägg under maj 2014

Av Åsa Billefält - 26 maj 2014 13:54

I dag hade jag tänkt att jag skulle dona i trädgården; flytta växter med mera men... Då kom tröttmössan och ockuperade skallen! Okej, jag kanske behövde vila lite då och gjorde faktiskt det. Då fick katten en mardröm; hon började pipa (hon har ett särskilt pipande när hon är rädd) och bökade sig under filten - skräckslagen. Mamma fick trösta så gott det gick; klappa och pussa samt prata lugnande med henne. Hon lugnade sig och sprang upp - nu ligger hon i dotterns byrålåda. Efter det var det dags för en tredje   och så sätta fart med tvätten! Det är ju varmt ute och fläktar något så det borde vara hyfsat torkväder.

Jag hade ju tänkt ta en promenad med katten men just nu vill hon vara ifred.

Av Åsa Billefält - 22 maj 2014 15:36

  Soligt och hett kombinerat med fläkt. Det fläktade så bra att galgarna blåste av torkvindan.

Min och dotras plätt har fått vatten under förmiddagen och nu är det lök-och potatislandets tur. De första potatisblasten börjar skönjas! Hoppas det går bra. Har ju varit med om att blasten varit jättefin och att potatisen var osynlig... Vi odlade potäter på balkongen i stan för ett par år sedan men det blev bara blast  . Men vi hoppas kunna skörda vår egen potatis i midsommar!

Löken har fått långa blast sedan hettan och solen kom!


Men visst är det härligt med sol och värme? Även som det är väldigt hett fläckvis  !

Av Åsa Billefält - 22 maj 2014 12:21

  ... När solen skiner och fåglarna kvittrar! En och annan fläkt sveper förbi; bra torkväder  ! Passar på att tvätta 30 graderstvätt idag.

... Att det är torsdag! Helg före kortvecka med lååååååååånghelg  !

... Med sommar!

Av Åsa Billefält - 22 maj 2014 08:07

  Gick och lade mig skapligt igår kväll eftersom jag tyckte att jag kunde behöva lite mer sömn. Vad händer då under natten? Strax före midnatt vaknar jag av något men inser sedan att det var en dröm. Bara att lägga huvudet på kudden och dra ned rullgardinerna för de gröna. Vid 3 vaknar jag av att billarmen går igång... Bara att älga ut och fixa det. Då piggnade jag på mig och hade svårt att somna om. När jag äntligen skulle kliva över tröskeln till drömmarnas land hör jag katten kräkas. Jaha. Bara att kliva upp och ta reda på det. Då var klockan strax efter fyra. Suck, suck och åter suck. Knappt en timme kvar tills klockan ringer första gången. Precis när jag ska få somna hoppar en kelsjuk och handgalen katt upp i sängen. Vi gosar och gullar en stund, tills hon upptäcker något flygfä. När hon äntligen springer in i dotterns rum och jag ska få åtminstone vila en stund innan klockan ringer så vrålar larmet; det tajm för dajm, dags att få sin lekamen ur bingen ytterligare en gång detta dygn. Går upp och fixar frulle samt en enkel fruktsallad till maken kan jag gå och lägga mig - igen. Ska lagom somna då maken kommer och pussar mig hejdå. Nåja, jag har ju bett om det och klockan ringer strax efter sex så.... Han hinner lagom gå ut så ringer dotterns larm. Jag ropar på henne att stänga av. Nej, hon snarkar vidare. Jag ropar igen och hon vaknar till och mumlar jaja - och snarkar vidare. Tredje gången jag ropar; då stänger hon av sitt larm. Jag somnade! För sekunden efter ringde mitt larm....

En fråga: När ska jag få sova?

Av Åsa Billefält - 21 maj 2014 12:51

Tillbaka på ruta 0 - igen då! Påbörjade en mailtråd med ett förlag förra veckan och så långt är det ju positivt. De skickade till och med ett bekräftelsemail när de fått mail från mig och DET är inte många som gör. Efter några små detaljer angående offerten så kom den in i inboxen... För det första är det en annan titel än den jag har givit alstret. För det andra... vad står det egentligen? Det kom med ett författaravtal också. Magkänslan säger nej men förnuftet säger att jag ska läsa det NOGA tillsammans med min   make. Fyra ögon ser mer än två.


  Att det ska vara så förbenat svårt att ta sig genom hela proceduren! Till en viss del har jag ju kommit fram men det är alltid något det faller på.

Jag skickade ett mail till det andra förlaget, som jag hade dialog med, och tackade för visat intresse osv. Det kom ett svar: "Vi finns kvar" och en bilaga som beskrev deras tillvägagångssätt från manus till färdig produkt... Hur ska jag tolka det? Jag får tvetydiga vibbar...

Av Åsa Billefält - 21 maj 2014 08:50

Är det måndag? Nej. Första april? Nej. Men fredagen den 13:e då? Nej. Bara en helt vanlig dag i maj, onsdag för att vara exakt. En morgon som alla andra... nja, kunde ha varit. Kunde ha varit, som sagt. Men icke, sade Nicke! Något som bara händer på film drabbar mig och   dotra.

När vi skulle åka upptäcker jag att bilnyckeln INTE hänger på kroken. Shit - pommes frites! Ringer kära maken. Jodå, han hade den på sig; han glömde hänga tillbaka den igår ikväll. Jaha. Bara att leta efter reservnyckeln. Finns inte! Nej, den finns inte någonstans! Attans. Men syrran bor ju inte långt härifrån! Kanske kanske... men hon svarade inte på mitt sms. Alltså var hon redan på jobbet. Attans gånger två! Jaha, bara ringa skolan och meddela att dotra inte kan komma. Gråt och tandagnissel; hon MÅSTE till skolan! Hon kunde ju gå upp till stora vägen och ta en annan buss... ca 4 km grusväg + en rejäl försening... Ringde skolan, hon i andra änden skrattade åt min situation. Mer gråt och tandagnissel. Ska precis sätta på   då dotra ropar:

"Jag hittade nyckeln!" Den låg på ett ställe där den INTE ska ligga... Jaja, bara ringa skolan och köra in henne då... Hon fick låsa medan jag gick ut för att ringa skolan. Tjejen skrattade - igen. Frid och fröjd! Åtminstone för en stund...

Lämnar dottern på skolan och påbörjar färden hem. Halvvägs till motorvägen: hemnyckeln! Var tusan är den? Stannar, ringer dottern men får ej något svar. Bara att vända och åka tillbaka till skolan. Ringer henne igen - inget svar. Ringer klassläraren - inget svar. Bara att ringa skolan för tredje gången på mindre än en timme... Skolsköterskan skulle leta efter dottern. Hon kommer halvspringande efter några minuter och slår ut med armarna precis som: men vad håller du på med? Jag öppnar bildörren och ber om nyckeln. Dottern påstår att jag har fått den. Nej jag har ju ingen nyckel, jag har ju känt efter i fickan flera gånger. Nåja, jag kliver ur och känner i den ANDRA fickan. Vad ligger där? Jo nyckeln... Men det var ju fel ficka! Javisst ja, jag har ju shorts på mig idag och då måste jag ju ha nycklar i fel ficka!

Då kunde jag äntligen åka hem för att njuta av dagens första  !

Av Åsa Billefält - 20 maj 2014 08:12

   I have a dream, a song to sing . Så börjar en ABBA-låt. Jag gör om texten lite så den passar just mig: I have a dream; a book to write.

Min vision är att kunna livnära mig som författare. Eller är det en dröm? Kanske samma sak fast bara olika ord?

Ny dialog med nytt förlag! Någon enstaka detalj för att kunna få offert. Ingenting om knepig titel osv. Som okänd debutant får man räkna med att betala för proceduren att omvandla ett manus till färdig bok. C'est la vie! Så är det, bara att gilla läget.


Alla människor bär på en historia värd att berättas. Vi kan alla lära av varandra. Jag hade börjat skriva min mors berättelse men hon dog innan vi hann halvvägs.

Min fundering efter första  ; visioner eller drömmar, samma sak?

Av Åsa Billefält - 19 maj 2014 10:32

  Äntligen har sommaren kommit! Åtminstone under helgen! Varmt och soligt; solkräm ett faktum. Tornseglarna har dessutom kommit. Jag tyckte jag hörde dem i torsdags eller fredags och igår höll en på att flyga in i huvudet på mig.

Trädgårdsfix har stått på schemat under helgen; gräsmattan har klippts, ena landet har rensats och jag har planterat rabarber och andra växter vi fick av moster.

Vi hade besök på tomten under helgen; några grodungar eller paddungar som hoppade omkring i gräset.


Idag är det fuktigt och kvavt samt tryckade som om det är risk för  . (Hoppas inte det blir sådant väder; tänkte ta en promenad senare under dagen och då vill jag inte ha blixtar och dunder). Jag var ute nästan en timme och planterade en persiljeplanta och vattnade rabarberna samt hallonen, jordgubbarna och smultronen. Bilen blev avspolad; Pärlan var inte grå längre utan smutsgul. Nu ska det ju bli lite sämre väder ett par dagar men det behövs regn så allt pollen minimeras. Det är ju hel hopplöst! Allt blir gult. Man ser vinden eftersom det för med sig det gula dammet. Jobbigt för alla pollenallergiker. Som tur är, är ingen av oss drabbade av det.

Nu ska jag fixa med lite inomhussysslor!   

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards