Alla inlägg under juni 2014

Av Åsa Billefält - 12 juni 2014 13:49

Gassande ,fast inte idag, dagen lång värmer kropp och själ samt vårt hus. Tack och lov för myggfönster! Då blir det inte lika kvalmigt inne om nätterna. Svalkan härskar på bottenplan medan övervåningen är något varmare. Det är inte många kvadratcentimeter av kroppen som täcks på natten och ändå är jag ganska varm. Jag vaknar av små, kalla och nätta tassar på min varma rygg. En vacker och mycket kärlekskrank katt trippar lätt och spinner. Inte kan jag motstå denna ömma kärleksförklaring trots att klockan kanske ringer inom en timme eller ännu mindre.   buffar och puffar, gnussar och pussar medan hon vibrerar ända ut i varje hårstrå; den lilla motorn spinner lika fint som en välskött V8.

Jag har börjat rensa ogräs på min och   dotterns plätt men det går inte några längre stunder eftersom hettan är så intensiv. Löken, majsen och potatisen får turas om med sprinklern med den plätten. Sockerärtorna växer långsamt. Jordgubbarna verkar trivas som fisken i vattnet; ca 30 kart! Överlag verkar det bli fruktsamt; skogshallonen har många blivande kart precis som äppelträden. Däremot blir det nog inte så många plommon i år; förra året plockade vi drygt tio kg.

Av Åsa Billefält - 9 juni 2014 13:31

  Den bästa och vackraste tiden är nu! Lövträden har slagit ut och blommorna turas om att blomma i kapp. Fåglarna flyger skytteltrafik för att mata sina hungriga små som piper. Göken hörs inte lika ofta längre men då och då hörs ett avlägset ko-ko. Grävlingen var på besök under fågelmatplatsen för snart två veckor sedan; en högdräktig hona som rultade fram.


Snart är vårt hönshus färdigt! Innerväggar och tak är på plats, dörren är nästan färdig och hålet för luckan har sågats upp samt bingen med sittpinnar har snickrats.   Dottern och jag har målat innerväggarna. En paus och sedan ska vi nog måla bingen och sittpinnarna. Vi räknar med att ha höns till midsommar!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Skapa flashcards