Alla inlägg under oktober 2014

Av Åsa Billefält - 28 oktober 2014 12:12

Igår kväll var det äntligen dags att hämta hem vår efterlängtade valp! Dotra och tyckte timmarna sniglade sig fram tills vi skulle gå till bussen. Först skulle vi fika med min ena syster, som var snäll och bjöd på fikat (tack så mycket syster-yster), därefter gick vi och tittade i diverse butiker innan vi gick för att möta kära maken och äntligen åka till uppfödaren.
Det var endast två valpar kvar och så tiken förstås! Vår lilla var den sista att lämna kullen och uppfödaren. Midna och hennes bror lekte hårdhänt med varandra och tiken. De små var ganska kaxiga mot modern och hon läxade upp dem så de skrek. De där skriken gjorde ont ända in i märgen! Fast det låter värre än det är.
Midna pep, gnällde och ylade i bilen men lugnade sig efter en stund och "grät" lite fläckvis.
När vi kom hem möttes vi av Athena. Hund och katt stod nos mot nos. Typiskt hade jag inte kameran i näven!
Jag har ju inte sovit så mycket i natt. Upp och ta ut Midna mitt i mörka natten, moppa upp diverse olyckor och bli utsatt för en mycket alert och lekfull valp! Upp och fixa frulle tills maken klev upp vid 5.30 Jättepigg... eller inte!

Av Åsa Billefält - 26 oktober 2014 18:01

Nu har vi fixat med de allra sista sakerna inför Midnas ankomst. Bland de viktigaste faktiskt; grind för trappan och ett skydd för Athenas matplats.
Torrfodret kommer i morgon. Vi har även kompletterat hundgodiset med namena; blötmat/burkmat. Klart vovven ska ha namena hon också! Athena får ju det. Och godis! Måste ju börja träna Midna; sitt, ligg osv.
Nu är snart vår långa väntan över; i morgon blir hon vår <3!

:-)

Av Åsa Billefält - 25 oktober 2014 19:08

Lördag... städdag. Plocka undan, dammsuga, moppa, damma, ta undan matta, fixa bokhylla... Ja det har tagit hela dagen och vi är inte riktigt klara.
Och nu är det bara TVÅ dagar kvar! Två dagar tills vi ska hämta hem familjens nytillskott! Som vi har längtat!
Jag skulle ju ha bakat hundkex i dag men det hann jag inte! Hundkex... djurkex; jag hoppas Athena gillar dem också. Ja det kanske hon gör; jag ska baka tonfiskkex.

Av Åsa Billefält - 24 oktober 2014 09:02

Å fy vad det var jobbigt att kliva opp när alarmet vrålade kl 06.00 En timmes sovmorgon. Tur det! Vete sjutton om jag hade kommit upp kl 05.00, jag hörde inte dotterns alarm som tydligen hade gått i gång då.
Jag somnade ordentligt efter 03.00 i natt. Ja jag har sådana nätter ibland.
Jag fick hicka, var törstig och vände och vred på mig. Lite som en övertrött tre åring; stört omöjligt att koppla av! Det var väl ren och skär utmattning som till sist lockade till sig John Blund och hans sömnpulver.
Jag har legat i soffan framför kaminen och har dragit i mig två koppar kaffe - allt för att samla kraft.
Känns som att det blir en tung dag...

Av Åsa Billefält - 23 oktober 2014 18:13

Jaha då var det dags då då! För det första håller kylen/frysen på att gå sönder - IGEN! Bara att bära iväg frysvarorna till frys nr två!
För det andra... jag hörde ett marans liv ute i köket i eftermiddags. Ja just det; en mus!
Jag tror Athena missuppfattat det här med katt-och-råtta-leken; hon leker lite lätt med dem och bär dem i munnen - som om de vore kattungar! Den gömde dig under foten till köksbordet och stack fram sitt lilla huvud, Athena satte sig mitt emot och böjde ned sitt huvud. Och tryckte nosen mot musens! Min älskade katt pussade något hon borde uppfatta som mat! *jag ryser*
Vilket resulterade i att det lilla äcklet pilade i väg och gömde sig, förmodligen bakom vitrinskåpet. Nu ligger lilla kissen på sin filt i soffan och sover! Vakna kisse och skräm fram det lilla äcklet!

Av Åsa Billefält - 23 oktober 2014 10:45

  Lite småtrött á la slutet-på-veckan och småfrusen. Det är inte så jättekallt men rått. Jag har eldat i kaminen sedan 5 i morse så nu få det vara bra ett tag.

Det har ju inte varit något tempo att tala om; förutom frulle och tänd kamin har jag bara bäddat, släppt ut fjäderfäna och hämtat ved. Nåja, alla har vi väl våra mindre alerta dagar!

Katten blev intresserad när det lät i skrubben; mest troligt att det var någon mus.   Maken får kolla fällorna när han kommit hem. DET gör inte jag! Jag sätter inte min fot i skrubben. Nog för att man får stå ut med lite av varje på landet men möss klarar jag inte av. Och nu börjar de äcklen dra sig in! Fast det hade nog varit värre om vi inte haft Athena; hennes närvaro har med all säkerhet bidragit till att vi inte haft fler möss på ett år än de 10 som hon har skrämt fram. 10 vad vi vet!

En   så kanske - men bara kanske - piggnar jag till   eller ska jag hämta ved först? Ja, lika bra att gå ut och bli lite mer småfrusen så jag kan värma mig med en varm  . Då kanske jag slutar vara småtrött också  ?!

Av Åsa Billefält - 23 oktober 2014 08:39

Äntligen torsdag! Skuttade glatt upp när klockan ringde 05.00 Ja okej då, lite överdrivet ;-)! Eller ganska mycket... Jag hinner knappt gå upp för trappan förrän klockan vrålar. Det tar några sekunder att fatta vad det där oljudet är och var det kommer från. Sedan påklädning; bara det är ett företag för sig!
Tända kaminen och göra frulle! Athena kvittrade glatt när jag kom in i köket; hon var minsann också sugen på frulle :-)! En sked Sheba kycklinh/lamm som slank ned fortare än kvickt!
Å så skjutsa in dottern till skolan eftersom jag skulle ta ut pengar. Ja men säg goddag då; automaten stängd pga service.
Å så hem; släppa ut fjäderfäna, fylla mattråget och sedan kan jag gå in för att fixa påtår och sparka i gång kaminen; det var glöd kvar. Bara skicka in lite papper och smala vedpinnar; TJOSMISK så brann det igen!
Ja det var min torsdag - so far!
Och i dag är det fyra dagar kvar!

Av Åsa Billefält - 22 oktober 2014 18:36

Luften kändes kyligare när jag gick ut för att stänga in hönsen och hämta ved. Jag kunde nästan känna den fuktiga och metalliska smaken av snö. Lite tidigt än, kan jag tycka - trots att jag älskar vintern.
Torkarbladen fällde jag upp; graderna har rusat ned från ca 10 till 3, nyss 2,8. Förvånar mig inte om det är frost i morgon bitti.
Jag är glad att jag fyllde upp kitteln och korgen med ved! Det är ju inte så upphetsande att gå till vedbon strax före 6 på morgonen.
Jag tänder i kaminen strax efter 5 så make och dotter ska slippa frysa. När elden har tagit sig ordentligt börjar jag med frullen, som är klar när maken går upp 30 min senare än mig.
Nog kändes det kyliga vinddraget i dörren när han klev in.

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards