Alla inlägg under december 2015

Av Åsa Billefält - 31 december 2015 10:34

31 december; årets sista dag. Det har gått så fort; dottern blev tonåring, Midna firade sin första födelsedag, vi blev med ytterligare en katt och jag har träffat min bror tre gånger i år! Ett litet urval av året som gått.
År 2015 avslutas med god mat och dryck samt äkta Champagne vid 12-slaget. Jag har inte kommit på något nyårslöfte. Om några dagar firar jag sex år som rökfri så sluta-röka-grejen är redan avklarad. Godis och kaffebröd äter jag inte ofta så det känns ju inte aktuellt att minska på. Nåväl, jag kommer kanske på något...
Även i dag är det vykortsvackert ute! Hoppas jag mäktar med en promenad sedan. Jag är matt och hade nästan feber i morse; hoppas på att alvedonen ska sätta fart i kroppen. Maken är också risig men piggare än mig. Han är just nu ute på en liten runda med Midna. Undrar om Eros gör dem sällskap? Är han ute när Midna ska rastas eller gå på promenad brukar han följa med. Athena vill inte gå ut; hon trivs bäst med att sova på köksstolen. Skönt, tycker jag; hon är alldeles för liten för att tampas med diverse faror utomhus! Eros är tuffare och mycket större!
Undra sade Flundra om gäddan är en fisk... Det är hög tid att ta fram Uno-limpan så den äts upp!
Gott slut och Gott Nytt År! Och snälla, tänk på alla djur som räds smällare och raketer; smäll av otyget vid 12-slaget - om det nu måste fyras av dyr och miljöskadlig pyroteknik.

Av Åsa Billefält - 29 december 2015 11:23

Av någon anledning kom inte bilden med. Gör ett nytt försök!

Av Åsa Billefält - 29 december 2015 11:15

Då är det inte många dagar kvar på 2015. Vid årsskiftet kommer bakterier och virus för att bosätta sig i näsa och hals. Måste de vara så förutsägbara? Det svider i näsan och halsen, munnen är lika torr som Sahara, leder och muskler värker. I natt hade jag nog feber; jag frös så jag skakade.
I morse var det - 11. Inne var det 16,7. Då blev golvplankorna genast lite kallare! Maken tog ut Midna på en snabbis, Eros sprang ut. Han var dock inte ute länge.
Det är en mycket vacker vinterdag; solens strålar får snön att gnistra. Klä på sig och gå ut en liten promenad; det skadar ingen med kall, härlig, frisk luft. Midna behöver röra på sig precis som vi. Visserligen är hon lite trött och slö pga att hon löper. Hon låg vid ytterdörren och ylade för en stund sedan. Ropar efter en pojkvän!
Nä nu ska vi mata brasorna så det blir en dräglig temperatur här inne sedan blir det en liten sväng med maken och vovven.
Bild från igår

[Bild]

Av Åsa Billefält - 25 december 2015 09:23

Inte helt fel att kunna ligga till 8-9 på morgnarna! Midna är morgontrött och vill knappt gå ut då jag eller maken stiger upp. Och efter morgonrastningen kan man krypa ned i sängen igen! Och DET är ju inte så dumt...
Igår var vi hos ena syrran och firade jul. Vi turas om att "ha Julafton" och vi delar upp vem som gör vad och tar med. Under Kalle Anka fixar vi med maten och sätter oss till bords när det är slut. Trots att jag inte åt så mycket blev magen proppfull och jag fick magknip. När vi ätit klart och plockat undan satte vi oss i soffan och smälte maten. Strax innan kaffet delade vi ut julklapparna. Jag fick en mjuk, härlig och fin halsduk (mer som en sjal) av min familj. Maken fick ett transcherset och dottern fick sin julklapp kombo med belöning för sitt idoga pluggande, alla tandläkarbesök, sitt flitiga sparande och de fina betygen; vi fyller på det som saknas till en laptop. Hon har sparat i flera år! I somras använde hon en del av pengarna och köpte en TV till sitt nytapetserade rum.
Hennes moster (som vi har hos igår) kunde inte öppna upp sitt gåvobevis i mejlen men hon tyckte det var en toppenklapp; vaccinationspaket från UNICEF.
Nu en liten halvsen frukost!

Av Åsa Billefält - 21 december 2015 11:35

Nu står jullovet för dörren; allra sista dagen i dag. Alla spänningar och betyghets har släppt; då fick dottern migrän. Attackerna kom natten till torsdag och igår eftermiddag. Natten till lördag hade hon så ont i halsen att hon grät!
Maken skjutsade henne i morse; hon skulle repetera med musiklärararen inför spelningen på avslutningen. Det passade inte med bussen; om hon hade tagit den hon brukar åka med skulle hon komma på tok för sent och bussen innan var FÖR tidig. Tyvärr får/kan vi föräldrar inte lyssna; högstadiet har ingen avslutning. Det är bara en stund i klassrummet.
I kväll ska vi lägga in två sorters sill; den obligatoriska citronsillen och ett nytillskott: senapssill!
Igår gravade maken lax.
Skönt att baket är färdigt liksom köttbullar och Jansson.
Lite slapp blir det väl under ledigheten, antar jag! Men också promenader. Midna löper så hon är lite extra slö och något tjurig. Eros är duktig på att trigga i gång henne; som t ex när hon inte vill äta. Då tar han ett par steg mot matplatsen; sedan är cirkusen i full gång! Cool som han är lägger han sig på golvet och viftar lite, lite på svanstippen; lagom för att provocera i gång lek eller bara för att reta Midna.
Men vad skönt att slippa gå upp 5.15

Av Åsa Billefält - 20 december 2015 10:39

20/12 och snön lyser med sin frånvaro; julstämningen är knappast på topp. Jag har knappt lyssnat på julmusik! Och jag älskar julmusik. Jo Lars Vegas Trios julskiva snurrar i bilen förstås; den är väldigt rolig! Vi brukar varva roliga julvisor med de traditionella, kyrkliga.
Jag är så glad över mammas advents- och julband; att det funkar efter drygt 40 år! En kassett pappa spelade in åt henne. Jag minns det lika tydligt som om det var igår! Han plockade fram LP-skivor och jag satt i soffan. Tyst och stilla, annars fick jag inte vara med. När kan det ha varit? 1972? 1973? Eller -74, -75? Det måste ha varit -72 eller -73; jag vill minnas att vår Grand Danois var med i kulissen. Nåväl, bandet är över 40 år och fungerar! Ett stycke av min barndom finns där; minns lite olika saker när jag spelar upp det. Bland annat när jag skulle koka knäck sent på kvällen den 23! Mamma hade precis blivit klar med julstädning och pyntning. Min ena syster och jag hade klätt granen tidigare på dagen. Mamma var väl inte så glad åt att jag skulle koka knäck dagen före Julafton... Men det grejade jag!
Ischoklad och knäck är färdiga; bara en Uno-limpa kvar att baka! Då kan bakbänken flytta ut i boden igen och så kan vi börja julstäda och pynta. Då kanske julstämningen kommer?

Av Åsa Billefält - 17 december 2015 06:38

Snart slut på den långa och mörka höstterminen samt läxor, kompletteringsuppgifter och betygshets. En välbehövlig uppladdning i form av jullov står för dörrren. Dottern mår inte bra i dag; migrän. Det är väl för att allt släpper; blockflöjtskonsert igår som hon varit lite smått nervös inför och all frihet från läxor med mera.
Julstöket går framåt: nu är Janssons frestelse klar. En stor till Julafton och en liten till svärfar. En tredjedel av den obligatoriska Uno-limpan är gjord; till svärfar. Jag brukar göra frestelse och en Uno-limpa åt honom samt ett litet gäng köttbullar.
Lite smått pömsig i dag. Självförvållat; tittade på Titanic igår. Det spelar ingen roll att jag sett den hur många gånger som helst; ögonen sprutar lita mycket för det!
En påtår innan Midnas morgonrastning, kanske?

Av Åsa Billefält - 15 december 2015 06:31

Inte var jag så värst uppkäftig när alarmet vrålade någon decimeter från örat kl 05.00 Det hade varit skönt med den där kvarten som "försvann". Nåväl, upp från värmen i bingen och ned till den inte lika varma bottenvåningen. På med ugnen och tände i vedspisen.
Till frulle åt vi bake-off baguetter. Lite vardagslyx i början av veckan kändes riktigt okej!
I dag blir det ischoklad! 1,5 sats... Nåja det är ju jul bara en gång om året :-)!
När dottern kommit hem från skolan ska jag fixa knäck! Om det finns tid ska jag baka en Unolimpa. Det är hög tid; nio dagar kvar till Julafton.
Har några julklappar att slå in också; till mina syskonbarns katter. Ja jag är en sådan person som köper någon liten klapp till hundar och katter! Midnas julklapp är redan inslagen! Athena och Eros har jag inte köpt till än. Dottern har också några klappar kvar att köpa.
Hennes mostrar får någon form av välgörenhet; ett gåvobevis i stället för godis eller någon sak som samlar damm! Det har hon gett bort under ett par, tre år nu och mostrarna uppskattar det mer än en ask After Eight t ex.
Nu är det nog dags att peta in en pinne i brasan...

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards