Alla inlägg under februari 2016

Av Åsa Billefält - 27 februari 2016 19:10

Det blev en långpromenad på 6 km i dag. Vovven tjatade redan när vi drack första kaffet.
Det var lite råkallt med en smula isande blåst men allt eftersom vi stegade på avtog kölden och solen gjorde entré.
Vi gick skogsvägen mot hästgårdarna; en tvärväg till vår grusväg. Det var halt som såpa fläckvis, både jag och maken halkade till. Vi höll oss på fötterna ;-).
Strax innan vi skulle gå ut på vår grusväg mötte vi ett travekipage. Midna var relativt lugn; hon ställde sig på bakbenen men sade ingenting.
När vi kommit ett antal hundra meter ut på grusvägen började hon tigga. När hon förstod att maken (det var han som var hundförare) inte tänkte ge godis hoppade hon. Hon har hoppat ett par gånger när vi promenerat. Som väl är lugnar hon sig nästan direkt.
Trots att vi var trötta i ben och fötter lyckades vi gå de sista kilometrarna under 15 min/km.
När vi kom hem smakade påtåren extra gott!
Det var en skön promenad.

Av Åsa Billefält - 26 februari 2016 18:30

Tidig eftermiddag och härligt väder! Vad passar bättre än en dragtur - med matsäck? Sagt och gjort, dottern och jag fixade med kaffe, mackor, saft och vatten, knäckebröd samt tuggben till Midna. Dottern packade ryggsäcken som maken surrade fast på rattkälken. På med selen och spänna för hunden.
Först tvärvägrade hon att gå; hon satte sig och slutligen lade hon sig med benet om kopplet. Malamuter ÄR envisa men Madame Midna är envisare än en småländsk åsna. Men med lite lock å pock så traskade hon på med kälken efter.
Vi styrde kosan mot vägen mellan hagarna och gärdena. Ett litet tokryck med hopp men hon lugnade sig fort.
Efter ca 1,5 km stannade vi på gärdet och mumsade på kaffe resp saft och mackor. Midna slängde sig över knäckemackan och sedan tuggbenet. Vattnet ratade hon; snökokor var godare att tugga i sig.
Midna traskade på och kämpade trots att hon var lite trött på hemvägen. Det blev ett hopp; hon tiggde godis och blev sur när hon inte fick något.
Överlag tycker jag draget gått jättebra de två senaste gångerna. Hon vet exakt vad hon ska göra. Det är ju det här hon är gjord för. Hela hon strålade av glädje.
Väl hemma var hon trött och törstig. Av med selen och hon nästan kastade sig över vattenskålen. Där efter lade hon sig och slocknade nästan lika fort som efter den lugnande injektionen.

Rtg

Av Åsa Billefält - 25 februari 2016 12:06

På förmiddagen skulle Midna röntga armbågar och höfter. Ingen mat eftersom hon skulle fasta i 12 timmar. Hon var lite fundersam över att frukosten uteblev.
Vi fick lura ut henne i hallen för att koppla henne. Hon hoppade glatt in i sin bur och vi kunde åka.
Väl framme hoppade hon ut och sniffade på marken; många hundar har traskat på parkeringsplatsen. I väntrummet doftade mattan gott och hon blev överlycklig när veterinären kom.
Midna vägdes; 29 kg. Sedan visades vi in i röntgenavdelningens väntrum där hon fick en injektion lugnande. Det dröjde inte länge förrän det verkade. Hon fick ligga och "vila" en stund innan hon bars in till röntgen.
Vi fick se bilderna på dataskärmen och veterinären gjorde ett första utlåtande: såg fint och friskt ut. Nu hoppas vi att Kennelklubben gör samma bedömning!

Av Åsa Billefält - 24 februari 2016 10:39

Inom EU är det förbjudet med djurtestade produkter, t ex hygien- och sminkartiklar. Ja det är ju bra! Min dotter håller på med en uppsatsliknande uppgift i skolan och den handlar om djurtestade produkter. Hon har tagit reda på några företag som djurtestar sina produkter. Vissa av de stora, kända företagen är europeiska. Hur går det ihop med EUs förbud? Jo jag läste att vissa företag får göra undantag och därmed utsätta oskyldiga djur för övergrepp.
Det ska finnas en märkning på produkter som inte djurtestar eller använder animaliska ingredienser. Märkningen är en kanin. MEN företag som inte djurtestar men som exporterar till t ex Kina som enligt deras lag MÅSTE testa hygien- och sminkprodukter får inte kaninmärkas. Hur ska vi konsumenter kunna påverka då? Jag vill kunna köpa t ex schampo på ICA och veta att just det märket använder sig inte av djurtester.
Schampot vi använder har haft kaninmärket och det stod att produkten inte testades på djur eller innehöll animaliska produkter. Numera är både märket och texten borta. Vad beror det på; att de testar eller säljs i bl a Kina? Djurens Rätt har en lista på företag som inte testar men de har också en lista på de som testar och på den listan finns företag som inte testar men som exporterar till de länder som använder djurförsök. Hur ska jag som konsument kunna välja på t ex ICA om jag inte får vägledning genom kaninen? Body Shop finns med bland de godkända företagen. Ja det blir väl dit vi får gå när vi ska ha duschcreme mm. En omväg via sta'n eller köpcentret utanför men det kan jag ta eftersom Body Shop har bra grejor!
Att det ska djurtestas år 2016 är bedrövligt, minst sagt! Det är vidrigt att utsätta kaniner mfl djur för detta plågeri. Allt för människans fåfänga dessutom.

Av Åsa Billefält - 22 februari 2016 09:43

Äntligen sportlov och sovmorgon! Ääääh sovmorgon? SOVMORGON?? Nja... både ja och nej.
Katterna smet ut från dotterns rum före 6 i morse. När klockan är före 6 en måndags morgon har jag maximalt 0 humor! Särskilt om jag ska fånga katter som gömmer sig och springer upp och ned! De var relativt lättfångade som väl var.
Jag kunde ju lägga mig och somna om efter kattjakten.
Fast klockan vrålade ju direkt efter - kändes det som! 7.30 och nästa punkt på dagens schema: före-frukost-kortis. Fast vovven var inte så vidare pigg; jag kunde slöa på soffan en stund innan jag tog mig i kragen och gick en liten promenad med Midna.
Vi gick ned mot hundpensionatet och grannen hade nog precis gått där med ett par hundar. Midna nosade på backen och på alla buskar respektive småträd. När vi vände vid grannens hage tog det tvärstopp! Där doftade det riktigt mumsigt. Och så kände hon någon godare doft och drog till, jag klev snett men höll balansen som väl var. De dryga 600 m tillbaka gick i slow motion. Nosa nosa nosa... Snälla Midna man kan inte nosa på varje kvadratmillimeter... Jag passade på att messa maken att vi ville ha frulle. Men då skulle hon gå med raska steg och nosa på ett annat ställe! Nåväl vi kom hem och fick frulle.
Nu ska jag be dottern om hjälp att packa om julkartongerna. Maken och jag slet ut en massa kartonger från stora kattvinden i lördags; vi ska göra i ordning där. Rensade bland kläder som legat i kartonger sedan flytten. Hittade en del som vi ska skänka till typ Myrorna. Hela kläder som ingen av oss använder; bättre att skänka än att slänga.
Jag ska ta en längre promenad med Midna om en stund. Hon ligger just nu och smälter frukosten.

Av Åsa Billefält - 21 februari 2016 08:45

Då har söndagen anlänt. Fast det är inte så betungande som det brukar; i morgon börjar sportlovet och maken arbetar hemma. Visserligen ska han i väg med övernattning men torsdag och fredag är han ledig!
Midna och jag har varit ute på dagens före-frukost-promenad. Det snöade lite. Vi såg spår av rådjur och räv som inte var jättegamla på och intill tomten. Så spännande att köra ned nosen i goda rådjursspår! Längre ned på skogsvägen fanns det relativt färska harspår och de var ju också mysiga att nosa i. Och ytterligare en bit ned: HUNDSPÅR! Grannen driver hundpensionat och då är det rena rama skvallerpressen bland buskar och i snön.
Det är ju bland annat därför jag älskar vinter och snö; man avslöjar besökare på tomten och man ser vilka djur som finns omkring tomten. Efter avverkningen har jag inte hört vildsvinen i närheten. Och det gör ingenting! De vill jag inte ha in på tomten. Förra vintern såg jag spår ett par hundra meter från oss. Den eller de hade korsat vägen.
Snöslasket avslöjar de "osynliga" gästerna. Haren får gärna stanna till och mumsa på kvistar. Räven får också vara här; så länge den inte försöker ta sig in till hönsen eller jagar harpalten. Mössen kan räven få tugga i sig.
Nu har det slutat snöa. Vovven vilar intill soffan - hennes frukost är orörd! Ja ja jag får ställa undan den och göra frukost till familjen. Maken och jag ska fixa ved; han kapar och hugger! Jag släpar och staplar.
Undrar om slasket fryser på? Eller om det fortsätter slaska? Jag hade ju tänkt dragträna lite med rattkälken. Nåväl, vi får se!

:-D

Av Åsa Billefält - 19 februari 2016 09:42

Fredag! Både helgen och sportlovet står för dörren. Ska bli skönt att ladda batterierna.
Jag hoppas det blir fint vinterväder. Det behöver inte vara överdrivet kallt; max -10! Lite mer snö vill jag ha (förlåt alla som morrar över vinter & snö). Jag vill dragträna Midna. Det underlättar om man är flera som hjälps åt. Och gör vi det till ett roligt äventyr med hela eller delar av flocken går träningen lättare tror jag.
Vi dragtränade med däcket i söndags men det gick inte så bra. Det var som om hon tänkte: vad är det här? Vad ska jag göra? Ja hon är söt, det lilla livet...

Av Åsa Billefält - 18 februari 2016 15:10

Den senaste månaden har varit lite, ska jag kalla det äventyrlig. Jag har kört fast, fått soppatorsk och i morse på väg hem från bussen fick jag bredhas på Pärlan. Det är både framhjulsdrift och automat så det var intressant... inte! Jag körde inte fort och jag hade inte foten på gasen. Gissningsvis en isfläck under modden. Vägen var oplogad; det har kommit ett par cm snö under natten.
Som tur var mötte jag ingen och jag kunde snabbt räta upp bilen. Ett ögonblicks verk och livet kunde ha förändrats. Jag har stor respekt för vintervägar; de kan vara förrädiska.
Midna fick lite äventyrsfeeling på vår före-frulle-promenad; ett vackert rådjur stod ca 10 m framför oss på vägen. Jag tror inte hon såg det utan hon kände doften. Hon skulle dit där den stått - trots att vi hade gjort höger-om och börjat gå hemåt. Men efter ett par minuter verkade hon ha glömt rådjuret.

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards