Alla inlägg under september 2016

Av Åsa Billefält - 30 september 2016 07:19

Vilket busväder det var igår! Vinden och regnet piskade mot kåken. Eros ville in så fort han kom ut. Midna ville inte gå ut alls. Det var kyligt och rått inomhus så jag tände i vedspisen. Jag ska tända den strax, det är kyligt inne.
Några stolar har blåst om och likaså dotterns cykel. Men alla träd på tomten står kvar. Hur det är längre bort längs vägen vet vi ingenting om. Det friskar i nu också; en del kvarlämnade träd på kalhyggena vajade och vajar olycksbådande.
Det var uppehåll igår och då gick jag och Midna en promenad för att möta maken. Jag hörde ett träd knäckas och strax efter sprang en get med tvillingar bort från vår tomt. Vovven såg dem inte. Vid T-korset blev hon intresserad; hon fick en annan kroppshållning och huvudet riktades åt sidan. I kohagen hoppade ett rådjur elegant över ett dike.
Under kvällen tilltog blåsten. Det knakade i både huset och fönstren. Midna ville knappt gå ut på en nattarastning.

Av Åsa Billefält - 29 september 2016 19:22

Nu står åter helgen för dörren. Sovmorgon; så skönt! Jag fick ju lägga mig en stund när maken hade åkt. Den knappa timmen gick på tok för fort. Ja det var ju dumt att lägga sig; jag blev bara tröttare.
Vad gör vi i helgen då? Trädgårdsjobb och fortsätta med veden. Vi måste fylla på jord och skydda rosorna för att nämna några saker. Jag ska väl ta hand om lite äpplen; göra mos och saft. Äppelpajer och muffins på sikt också. Men kanske inte just i helgen. Tänkte däremot frysa in äppelklyftor. Bra att ha! Ja det finns alltid att göra!

Av Åsa Billefält - 28 september 2016 06:38

Jag borde sätta mig ned och skriva ett dokument som berör min kommande verksamhet men hjärnan orkar inte anstränga sig. En affärsidé vore på sin plats men det står still. Jag har annars lätt att få saker på pränt men nu verkar det vara fullständigt kaos på hjärnkontoret. Företagsnamnet börjar klarna; alltid något... Och så måste jag lämna in ett prov. När provsvaret är godkänt är det bara att köra i gång!
Jag borde även skissa på den kommande facebooksidan och hemsidan men inspirationen saknas! Eftertrött efter de veckor vi gått upp före 05.00 är den största boven.

Av Åsa Billefält - 27 september 2016 08:33

Jag körde dottern till bussen (gud så skönt med automat!) i vanlig ordning, hem och ut på promenad med Midna. Drygt två kilometer gick vi. Inget godis på hemvägen; hon kräktes. Trots att hon inte fick något godis på hemvägen gick hon så fint. Det var en ren fröjd att promenera. Hoppas det fortsätter! I helgen tänkte jag att vi skulle sätta på selen så det blir lite motstånd. Jag har sett att dragviljan skymtar fram men det blir inget drag med halsband. På sikt ska jag skaffa ett midjebälte som jag kan fästa kopplet i; då kan hon träna musklerna genom att dra mig på promenaderna. Men just nu bygger vi upp kondisen; hon har ju knappt promenerat under sommaren pga värmen. Vi har ju också tappat flåset men det är på väg tillbaka! Åtminstone för mig som är ute och går varje dag.
Soluppgång över nejden kl. 07.13 i dag.

Av Åsa Billefält - 26 september 2016 06:30

Måndag igen. Börjar veckan som gräsänka. Eftersom maken ska till ett av våra grannländers huvudstad så fick jag skjutsa honom till bussen. Upp före fem... Fast det slipper jag i morgon och på onsdag! Ja jag slipper gå upp i okristlig tid numera, fast inte när maken ska i väg till grannlandet.
Midna var så trött i morse; hon satt i trappan och ögonen var som streck. Hon var så trött att hon inte orkade att pussas. När jag kom hem från bussen orkade hon knappt gå upp från soffan för att gå ut på morgonrastning. Ja det vore ju inte dumt att lägga sig på soffan och knoppa in... Zzzzzzz

Av Åsa Billefält - 25 september 2016 09:24

Söndag igen. VEM raderade lördagen? Det känns så i alla fall.
Kvart över sju klev jag opp; kyligt på övervåningen och ännu kyligare nere. Jag tände i vedspisen och det är hyfsad temperatur i köket. I vardagsrummet sitter jag under filt. Men om det är så kallt så vi tänder kaminen vet jag inte. Lite mysigt är det att urra under filt. Skönt för Midna med lite svalare inomhustemp.
Eros rann ut genom ytterdörren för ca trettio minuter sedan. Athena står och trampar på mitt vänstra lår.
Kära maken plockar ur diskmaskinen. Jag måste ha kaffe i systemet innan jag fixar med till exempel disken. Så funkar jag. Dotra sitter och dräller någonstans.
Snart tajm för frulle. Sedan java, en liten promenad och sedan påtår och fortsätta med veden. Ja vi har inga problem med att få dagen att gå!

Av Åsa Billefält - 24 september 2016 11:13

Åh vad skönt att inte behöva gå upp före noll åtta noll noll! Dotra och hennes klasskompis morgonrastade Midna. Riktigt lyxig lördag hittills.
Vi ska eventuellt göra marmelad på de resterande plommonen. 800 gram plommon. Tänkte göra saft men det är för lite plommon för det. Det går bra att dubbla men inte minska. Så sade mamma när hon gjorde saft för typ 40 år sedan.
Jag antar att vi ska fortsätta med veden. Det är lika bra medan det är uppehåll och inte för varmt. Vedförrådet behöver fyllas på. Bra att timret tas om hand också. Vi har börjat med asken, den kostade bara bensin. En vän till makens kollega hade fällt en ask och ville bli av med den. Och så har vi kvar av timret vi köpte av min f d svärfar. Jag tror inte vi behöver köpa ved i år, om det inte blir en riktigt kall s k vargavinter. Vi ska väl fälla rönnen vad det lider fast den kan vi inte använda den här vintern.
I kväll ska vi lyxa till det och grilla. Dotra och maken grillar väl karré medan jag kör på kalkon.

Av Åsa Billefält - 23 september 2016 11:24

I dag har jag redan varit ute på två promenader med Midna. Visserligen korta men sammanlagt har vi gått 2,5 km i dag. Hon var jätteduktig och gick så fint. Går åt lite godis, särskilt på hemvägen. Men då får det väl göra det då! Jag blandar pyttesmå hjärtan med klippta bitar med smak av bl a bison och "kycklingklubbor". Och beröm. Massor av beröm. En annan viktig detalj är att ha koll på henne särskilt om hon börjar gå långsamt och blänga på min vänstra han eller buffa med nosen på den. Dessa detaljer är tecken på att det är hopp på G. Då måste jag avbryta/distrahera så hon glömmer att hon är leksugen. So far har det gått bra. Därför går jag kortare sträckor.
Nu är vovven trött.
Eros hade bråttom ut. Athena ligger på soffkanten och utövar skönhetssömn.

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Skapa flashcards