Alla inlägg under december 2016

Av Åsa Billefält - 30 december 2016 15:21

Utanför huset kommer det väldigt kraftiga vindar emellanåt; det knakar i väggar och fönsterrutor. Nockplåten på hönshuset skallrar så man kan tro att taket ska blåsa sönder. Inne har jag just tänt i kaminen och trots att den inte värmer än så känns det varmare. Psykologiskt.
Maken och jag har varit inne i staden och handlat inför i morgon. Mycket folk... Nåja men vi har gjort mastodonthandlingen nu.
Vi ska väl snart ta en sen lunch alt tidig förrätt; stekt potatis och sillrester. Med snaps!
Det knäpper och knakar i fönstret; tur att innerfönstren sitter på plats! Vinden vrålar utanför. Jag hoppas vi slipper omkullfallna träd.
Våra små fyrfotingar sover eller vilar.
Nu säger jag Tack för bloggåret 2016 och Välkommen bloggåret 2017! I morgon har jag inte tid att blogga.
Gott Nytt År!

Av Åsa Billefält - 30 december 2016 00:13

Nu i skrivandets stund är det lite drygt 48 timmar till 00-slaget. Jag har inte tänkt avlägga något nyårslöfte.
Jag hoppas 2017 blir ett bra år och att våra nära och kära får vara friska.
29/12 2016... Vad har vi gjort? Inte mycket... Jo maken har jobbat men dottern och jag har tragglat med Zelda 2. Lite slö får man vara under jullovet.
I morgon ska vi förbereda inför nyår då goda vänner kommer och firar med oss. Städning får vi göra á la minute eftersom Midna fäller. NU tappar hon sommarpälsen... Det ligger tussar här och där.
Ja Gott Slut och Gott Nytt!

Av Åsa Billefält - 29 december 2016 10:47

Det är inte så konstigt att man känner sig lite slö! Vaken men ligger kvar i sängen, uppgång strax före 10 och frukost därefter. Men visst kan man unna sig lite lättja ibland? Det är faktiskt lov :-)!
Dottern kom just upp - av sig själv i sällskap av katterna. Genast satte sig Eros vid dörren men det blåser nästan storm och då får min lilla pojke hålla sig inne. Athena behöver vi inte bekymra oss för; hon trivs bäst sovandes på en stol eller ligga och gosa med oss i soffan. Midna var inte heller så förtjust i att gå i blåsten. Hon hade bråttom in när hon var klar. Inte bara på grund av blåsten utan maken hade lovat henne pastej när vi kom tillbaka.
Just nu sitter jag i soffan, under filt och försöker guida/peppa dottern när hon spelar Zelda 2 medan blåsten härjar utanför. Det är bara ett palats kvar. Hon grejade det näst sista som jag kört fast på så många gånger. Nu håller hon på att bli galen; gubben är ju halvdöd redan innan man är halvvägs till palatsen...
Undrar om man ska göra lite kaffe? Jo jag ska bara gäspa med kroppen...

Av Åsa Billefält - 27 december 2016 12:36

Igår hade vi fest eftersom maken fyllde. Smörgåstårta stod på menyn; en lax- och en räk och tonfisktårta. Lite av en tradition att festa loss på smörgåstårta på hans och min födelsedag. Min äldsta systerdotter med sambo och dotter var några av gästerna. Eftersom jag misstänkte att hon inte skulle ha tid eller inte tycka om smörgåstårta gjorde jag en egen tallrik med ostkuber (La vache qui rit naturell) och några köttbullshalvor på pinnar och så fick hon ett lila sugrör. Att hon fick namnlapp på sin tallrik tyckte hon nog var roligt. Lilltjejen höll i gång hela tiden; hon körde med dotter och en annan tjej. När maken kom in efter att ha rastat Midna fick lilltösen hälsa eftersom vovven var kopplad. Hon lade sig på rygg och lillflickan fick massor av pussar. Midna kråmade sig och lät. Då sade lillskruttan: "Lugn nu sötnos!"
Det var trevligt att träffa släkt och vänner. Det blev inte så sent eftersom det är vanlig dag i dag.
Maken uppskattade sina presenter: presentkort på Dressmann, Ost- och vinprovning och en flaska Lagavullin. Han blev nog lite överraskad. Han sade att man kunde tro att han fyllde 60 eftersom han fick så fina presenter. Eller något liknande.
Det är ju kul när presenter blir uppskattade. Fast om jag känner honom rätt (vilket är troligt efter 17 år som sambor och snart 18 år som par) hade han uppskattat en flaska konjak eller Famous Grouse. Whiskyn får han ha i fred; jag mår illa av att känna doften.

Av Åsa Billefält - 26 december 2016 07:30

Annandag jul och min kära makes födelsedag. Det ska firas med en liten fest då vi ska äta smörgåstårta och dricka lite vin. Det blir ganska lugnt då yngsta gästen är tre år. Ja det hade blivit lugnt ändå eftersom ingen av oss, varken vi eller gästerna, super skallen i bitar. Roligt ska det bli! Och det ska bli roligt och se makens min då han öppnar presenten. Jag kan inte avslöja något eftersom han läser min blogg. Men det är något han gillar ;-)!
Det blåser halv storm; hoppas inte att något träd ramlar över vägarna. Hoppas vinden mojnar tills i kväll.
Nu ska jag väcka dottern och göra frukost till maken.

Av Åsa Billefält - 23 december 2016 07:08

Det är dags att göra det allra sista rycket inför Julen. Jag ska baka en Uno-limpa och göra lite knäck. Dottern och jag ska pynta färdigt. De sista klapparna ska slås in.
Igår hämtade jag ut mina nya byxor! Och jag köpte en ny tröja. Byxorna är lite stora i midjan. Tröjan är stl L; jag har minskat från XL till L på ett par månader. Det var en fin julklapp tycker jag! I morgon ska jag inviga min nya outfit.
Det börjar dra ihop sig inför makens födelsedag. Han fyller på annandagen och då ska han firas med lite party. Då ska vi äta smörgåstårta.
Det ligger en gosig och varm hund vid mina fötter. Hon låg med bröst och mage i vädret nyss. Morgontrött och kelig på samma gång.
Maken stängde av klockan och somnade om.
Undra sade Flundra..; ska jag slappa i bingen en stund eller ska jag gå upp? Nä jag ligger nog kvar en stund...

Av Åsa Billefält - 21 december 2016 16:33

Nu har dottern och jag börjat med julstäd och pynt. Mammas lilla julby har äntligen fått en plats; i bokhyllan.
Dottern har hjälpt till att stryka dukar och löpare. Midna har tråkigt medan vi stökar och katterna också. Athena hittade på hyss; hoppade upp på strykbrädan, retade Midna. Eros låg och sov så oskyldigt i soffan. Nu när katterna är i dotterns rum är Midna lugnare.
Nu måste en liten hund ut innan vi fortsätter...

Av Åsa Billefält - 21 december 2016 11:13

Tre dagar kvar till Jul! Och fem dagar kvar tills maken fyller! Det går undan nu ;-)!
Igår gjorde jag klart knäcken - drygt 200 stycken. Men jag måste göra en liten sats till; jag är för snäll och ger bort... Ja ja i juletider ska man vara snäll. Tur jag tycker det är roligt att pyssla med julgodis. Min mamma gjorde knäck och ischoklad bara för att det skulle finnas. Jag minns att hon glömt göra knäck ett år när jag var typ 8-10 år. Det var sent på kvällen den 22:a eller 23:e december. Då gjorde jag knäck för allra första gången. Sedan gjorde jag knäck under alla år jag bodde hemma. Och numera sedan X antal år gör jag både ischoklad och knäck till oss alla.
Jag är sen med julklappar; jag brukar - åtminstone förr - vara klar redan i november! Det får bli ändring på det till nästa år.
Nu ska dottern och jag fixa med mammas lilla julby!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards