Alla inlägg den 1 mars 2017

Av Åsa Billefält - 1 mars 2017 15:09

Skulle koka jordgubbssylt på förmiddagen. Jag glömde ta fram dem ur frysen. Bara att lägga dem i kastrullen för att ställa den i varmt vatten. Jo tjena! Jag hade ju lagt glas där som skulle diskas. Bara att diska. Sedan ned med kastrullen i vatten.
Jag ställde kastrullen på plattan, låg värme för att tina dem När jag tyckte att vätskan var tillräcklig braschade jag på plattan och rörde omsom mosade jordgubbarna. Sedan i med syltsockret. Jag rörde tills det hade löst sig och väntade på att den blivande sylten skulle koka upp. Det puttrade och puttrade. Jordgubbssylt doftar förskräckligt gott... Det puttrade och puttrade men tjocknade inte. Rinnig sylt; nej tack! Bara att låta den puttra lite till. DÅ slog det mig att jag hade hällt i vanligt socker! Inte syltsocker. Bravo Åsa! Även solen har ju sina fläckar... Ja ja dottern blir nog glad; hon gillar jordgubbssylt.

Av Åsa Billefält - 1 mars 2017 05:53

Adjö februari; välkommen mars!
Inte märks det att vårmånaden har börjat; minusgraer och eventuellt ett tunt lager snöflingor på vindrutan. Det kan vara frost. Nåja det visar sig.
I dag ska jag göra jordgubbssylt. Funderar även på att göra saft, hallon eller jordgubb. Igår gjorde jag blåbärsmarmelad. Maken fick smaka lite och han sade att det var gott. Jag tycker inte om marmelad; det är för sött.
Hjärnan går på högvarv. Jag bollar några idéer med maken och får feedback på det. Trots att jag ska ha enskild firma så engageras ju familjen i företagandet. Jag ska ha ett event strax före starten och jag hoppas innerligt att jag kan fixa ihop något infoblad tills dess. Ett smakprovsevent. Byråkratins kvarnar mal långsamt! Det är över en vecka sedan jag ändrade uppgifter och betalade avgiften. Bolagsverket talar jag om. I fredags ringde en kvinna från miljökontoret; min anmälan hade kommit in och hon behövde bara någon kompletterande information. Där gick det fort!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards