Alla inlägg under april 2017

Av Åsa Billefält - 28 april 2017 10:19

Sötsyrlig Ananasmarmelad; ett fräscht tillbehör på till exempel ostbrickan!

Av Åsa Billefält - 28 april 2017 08:44

Igår gjorde jag något nytt; ananasmarmelad. Sötsyrligt och fräscht; god på rostat bröd med ost. Lite för fast konsistens men annars är jag helt nöjd.
Det är alltid kul att hitta på nya smaker. Jag är absolut ingen marmeladmänniska men ananasmarmelad och jordgubbsmarmelad tycker jag är två riktiga höjdare. Undrar om inte ananasen är ett strå vassare än jordgubben?! Ananasmarmeladen har en fin balans mellan sötma och syra, därför har jag valt att kalla den Sötsyrlig Ananasmarmelad. Bild kommer senare.

Av Åsa Billefält - 27 april 2017 14:59

I dag fyller världens bästa, finaste och vackraste tjej år! 15 bast. Hur är det möjligt? Nyss var hon en liten baby; nu på väg in i vuxenlivet.
Vi åt en fransk frukost; jag och maken drack café au lait medan dottern drack varm O'boy till det åt vi croissanter. Det kan man vänja sig vid :-D! Maken swishade en slant till henne. Hon är ju i en svår ålder; det är inte som för tio år sedan då det funkade med dockkläder! Nej bättre hon får en slant och köpa det hon behöver/vill.
Den här dagen för 15 år sedan småregnade det. I dag har vädret växlat från soligt till ösregn till sol till sol och snöfall. Nyss blåste det så kåken knakade. Det är mulet och ser ut som att regnet hänger i luften. Riktigt hund- och kattsovarväder. Midna har inte gjort många knop; legat i soffan och legat på golvet nedanför mig så jag kunde klappa henne. Katterna har legat antingen bredvid mig eller i mitt knä. Vi har haft lite kvalitetstid de små och jag. Det måste man ha ibland.
Om jag skulle hämta in posten..?

Av Åsa Billefält - 26 april 2017 10:46

Nej det var inte så svårt att välja när det väl kom till kritan! Miljöskadad som jag är blev det provbak. En halv sats glutenfri mjuk Pina Coladakaka. Två små formar räckte smeten till. Smeten smakade bra i alla fall. Vi får testa den ena kakan och se hur den smakar. Det kan vara en stor skillnad i smak mellan smet och färdig kaka. Spännande och intressant ska det bli! Drinken brukar vara god om inte cocosen är för genomträngande.

Av Åsa Billefält - 26 april 2017 05:56

Jaha undra sade flundra... om jag ska slappa lite och ta hand om huset eller om jag ska provbaka och ta hand om huset. Men nyfiken som jag är lutar det åt det senare alternativet. Då kör jag glutenfritt eftersom jag behöver få rutin på det.
Igår bakade jag en glutenfri Cocoskaka. Smeten var god ;-). Den skickade jag med maken tillsammans med den glutenfria Chokladkakan och vaniljsås. Jag behöver feedback eftersom jag aldrig - förrän nyligen - har bakat glutenfritt. Det är en ny grej som jag behöver erfarenhet av. Jag ser det som en ny utmaning; nästan som att kasta sig ut i ett äventyr! Det var något helt nytt för mig att baka med glutenfritt mjöl. Jag tycker att jag börjar få in känslan nu.
Jag har ett tvättäkta I-landsproblem... Alternativ 1 eller alternativ 2. Hm... Lite som "To be or not to be". Så what to do... That's the question :-O.

Av Åsa Billefält - 25 april 2017 11:49

Den gluten- och laktosfria chokladkakan smakade utmärkt till vaniljglass. Dottern och jag testade igår. Lite kompakt men smaken var det inget fel på. Där hade jag lyckats.
I dag har jag gjort ytterligare ett provbak; gluten- och laktosfri cocoskaka. Jag har gjort en justering av receptet. Det ska bli spännande att se ett eventuellt resultat.
Gluten- och laktosfri Chokladkaka med vaniljglass; en enkel och god dessert. En kopp kaffe till måste vara pricken över I:et.

Av Åsa Billefält - 24 april 2017 11:05

I dag har jag äntligen fått tummen ur och provbakat en mjuk, gluten- och laktosfri kaka. Jag valde att smaksätta den med kakao. Smeten smakade bra. Den blev inte så hög som "vanliga" mjuka kakor vanligtvis blir. Men fullt godkänd utseendemässigt. När den har svalnat ska jag skära upp den i mindre bitar och frysa in styckvis. Några väl utvalda försökskaniner hittar jag bland släkt, vänner och makens kollegor. Jo jag ska smaka; producenten måste använda egna smaklökar för att eventuellt kunna argumentera för eller emot. Viktigt med feedback, särskilt när det gäller något nytt. Jag är ju en novis fortfarande då det gäller glutenfritt. So far har det gått bra.

Av Åsa Billefält - 21 april 2017 08:14

Nu står helgen åter för dörren. Det ska bli spännande att se om/hur många som kommer i morgon. Först i dag - förutom den här hemma - kom skylten upp i samhället i grannsocknen. Jag flaggar visserligen på fb-sidan men det skadar inte att nöta på fler ställen.
Midna och jag har gått en skön morgonpromenad på ca 3,6 kilometer.
Nu är det strax dax för dagens första java!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Skapa flashcards