Alla inlägg den 13 april 2017

Av Åsa Billefält - 13 april 2017 10:18

I dag är det Skärtorsdag. Eller som vi svenskar (men även en del finländare) skämtsamt brukar kalla för finska nationaldagen; inte skära bara rispa. Och innan någon eventuellt höjer på ögonbrynen och tycker att det var osmakligt; jag har finskt blod i mina ådror. Som liten samlade jag på sameknivar och den vassaste köpte jag i Finland... Så det skämtet inkluderar undertecknad.
Maken och jag har kommit in från en kortis, en kall sådan. Nu ska vi strax dricka kaffe och sedan ska vi göra potatisrosor och potatisgratin till i morgon. Igår bakade jag brytbröd. Vi ska snygga till i hemmet också.
Det kliar i mina fingrar; jag vill tillverka blåbärssylt och jordgubbssylt för att göra en presentförpackning att presentera för en presumtiv återförsäljare. Jag hade tänkt mig en presentförpackning som innehåller fyra burkar á 35 G sylt; Blåbär, Drottning, Jordgubb och Äpple. En somrig blandning; jordgubbarna kommer i början av sommaren sedan blåbär och hallon, äpplen avslutar sommaren men förlänger ändå sommarkänslan. Jag hoppas kunna få ihop så pass mycket smultron att jag kan göra saft och eller sylt. Råbocken åt upp många av smultronen. Jag anordnade en smultronodling på tomten som vi nätade in. Han åt även upp de få vinbären som satt på buskarna. Vacker är han men likväl en tjuv ;-).
Nej nu ska jag dricka upp javat för att sedan sätta fart!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards