Alla inlägg den 14 april 2017

Av Åsa Billefält - 14 april 2017 09:22

Glad Påsk!
Nu har jag gjort i ordning kalkonen; penslat den med smält smör, saltat, pepprat och fyllt den med läk, morötter, syrligt äpple och torkad fruktblandning. Skyn i långpannan består av lök, morötter, syrligt äpple, torkad fruktblandning, vitt vin, vatten, smör, gelé (rönnbär, rödvinbär och svartvinbär) och diverse kryddor. När klockan ringer ska jag ösa den.
Nu väntar vi på dagens första java. Sedan ska brödet tas fram, räkor ska tinas och ägg ska kokas med mera. Den här dagen har vi mycket att göra. Långfredagens kalkonmiddag hålls hos oss; en tradition som jag instiftade vid vår första Påsk här i huset. Det är vi och mina systrar med respektive och ibland någon av mina syskonbarn. Familjärt med andra ord. Tyvärr kan inte min bror närvara eftersom han brukar jobba under Påsken.
Dagen till ära ska köksbordet pyntas med hul- och vitrandig duk, gula rosor och lila tulpaner samt två kycklingljus; en gul och en lila samt några hönor/tuppar/kycklingar som jag tog efter mamma. I dag ska vi även duka med finporslinet och fina glas. Påskris har vi inget; Eros skulle göra allt för att komma åt det och då har vi inga glas kvar i vitrinskåpet, Athena skulle ta sig upp och bita i riset och påskdekorationerna.

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Skapa flashcards