Alla inlägg under juni 2017

Av Åsa Billefält - 30 juni 2017 09:02

I dag blir det pyssel ute. Vi ska fixa stängslet till hönsgården (IGEN); en räv hade grävt sig in där igår kväll. En skabbräv :'( gick och mumsade på hönsens skulor. Den fick bråttom att ta sig ut när jag och maken kom.
Igår blev äntligen nya växtplatsen klar för plantering! Där ska irisarna och vallmona "bo".
Maken ska snickra två rosenbågar; de vi hade har på ett eller annat sätt gått sönder. Han tar två nu och två en annan gång. Båge är väl fel då "taket" inte blir välvt.
Jag ska flytta på orkidé. Hoppas den klarar flytten. Den växer på helt fel plats! Kanske skulle be maken att gräva upp en akleja så jag kan flytta den. Hönsen lyckades ta kål på en akleja i rabatten jag anlade i fjol.
Det blir väl en och annan maskin med tvätt också. Det finns alltid något att göra - ute som inne!

Av Åsa Billefält - 29 juni 2017 07:55

Då är det snart juli... Tiden går fort, alldeles för fort.
I dag ska vi byta från Boxer till Viasat. Det kommer en kille och sätter upp parabolen i eftermiddag. Vi hoppas ju på bättre sändning. Nu betalar vi för kanaler som inte går att titta på på grund av för dålig sändning. Vi får guldpaketet gratis i sex månader. Men det ska vi inte ha sedan; vi kommer knappast att titta så mycket på burken att det är värt över 600 spänn!
Strax dags att fixa frulle; vi har lite på schemat innan antennkillen kommer.
Midna ligger i sängen vid "pappas" fötter med huvudet på gaveln. Ja hon har sina stilar :-). Katterna verkar också sova; det är lugnt i dotterns rum. Det enda som hörs är makens snarkande från övervåningen.
På tal om tid; klockan springer! Nu ska frun i huset göra frukost!

Av Åsa Billefält - 28 juni 2017 06:40

Jag har inte saknat att stiga upp före fem på morgonen. Det var det vi gjorde i dag. <3 maken har ärenden i Stockholm, avtackning på jobbet och han ska hälsa på sin pappa. Jag skjutsade honom till bussen. Först var det tänkt att vi skulle åka upp i Volvon, han ska hämta hem sin pappas bil för att hjälpa honom sälja den, och jag skulle köra hem Volvon. Jag köra i Stockholm? Nä! Aldrig! Jag får blodtryckshöjning av att sitta bredvid. Det räcker med att det höjs av att köra bil i den här staden!
Midna blev lite fundersam när vi gick upp så tidigt och när hon såg maken klä sig i skjorta blev hon ledsen. När jag kom tillbaka från bussen gick vi ut på en morgonrastning och sedan fick hon frukost. Nu sover hon sött på sin filt i soffan.

Av Åsa Billefält - 27 juni 2017 14:56

Då har maken och jag rensat potatislandet. Det tog ett par timmar. Både löken och potatisen är på G! De lär väl sätta fart nu efter rensningen. Ogräset stjäl ju näringen från det som odlas.
Nästa ställe som ska rensas är jordgubbslandet. Jag brukar dra upp lite ogräs när jag går förbi.
Det är ju inte bara potatis i potatislandet utan lök, några jordgubbsplantor och rabarber. I jordgubbslandet finns även persilja, gräslök, salvia, timjan, citrontimjan och frösådda dill, rödbeta, morot och ev grönkål. I pallkragarna har vi sått dill, rödbeta, rädisa (?), grönkål och så kommer det vitlök. Vi odlade vitlök förra året. Kan det vara så att de förökat sig? Tyvärr glömde vi så sockerärtor och nu är det kanske för sent. Äh va f-n, kan ju slänga ned några frön och prova?! Går det så går det!

Av Åsa Billefält - 26 juni 2017 10:44

Det är stor skillnad på arrangör och arrangör. Jag skulle ha deltagit på en marknad helgen före Midsommar men den arrangören påstod att hen inte kunde hitta något mejl från mig angående detta. Då hade hen skickat en bekräftelse till mig vilket jag använde mig av då jag frågade om plats och faktura. Trots att jag påpekade det nekade hen till att ha fått något mejl från mig.
För ett par veckor sedan anmälde jag mig till en annan marknad i oktober. Fick mejl nu på morgonen att jag får en plats om jag vill trots att jag anmälde mig efter sista anmälningsdagen! Där ser man vilken skillnad det är på arrangörer! Den ena blånekar och är totalt ovillig att fixa till sitt misstag medan den andra ser till att jag får en plats trots att det nästan gått en månad sedan sista anmälningsdagen. Det kallar jag att vara service minded. Den andra arrangören kan inte ens stava till det.

Av Åsa Billefält - 25 juni 2017 18:41

Efter maken och jag varit på en liten shoppingtur tog vi en promenad. Vi skulle kolla om det kommit några kantareller efter regnet. Vi kom några hundra meter så hittade vi ett gäng småttingar, fast tillräckligt stora för att rensa och lägga på en macka eller något. Jag hittade en bottenskyla smultron. På odlingen plockade jag ett gäng stora, röda, mogna smultron. De åkte ned i smultronburken. Jag har drygt två hekto från förra året i frysen. Bär kan förvaras i princip hur länge som helst i frysen. De innehåller ju knappt något fett om ens något alls.
Jag ska plocka vartenda smultron jag ser! Mina planer är att göra marmelad och saft på smultron. (smultronsaft är typ gudomligt gott)

Av Åsa Billefält - 24 juni 2017 08:28

Jag tillhör inte den skaran som vaknade upp med bultande skalle och en hals torr som en öken. Näpp, det är som vilken morgon som helst.
Vi hade trevligt med syrran och hennes make och våra grannar. Under sillen satt vi i partytältet men vi åt den grillade maten inne. Det klassiska, svenska midsommarvädret svek inte ;-)!
Dottern och jag hjälptes åt med tårtan; gräddtårta med färska, svenska jordgubbar! Vi hade en väldigt fin midsommarflicka; dottern gjorde en krans och satte den på Midna. Hon var väl inte direkt överförtjust men hon lät sig fotograferas i alla fall.

Av Åsa Billefält - 22 juni 2017 09:23

I dag har jag mycket att göra (får muta dottern att hjälpa till). Det ska städas, fixas med pajer, skära formbröd (snittarna), göra tonfiskröra, vädra filtar (vi sitter ute i partytältet), skriva inhandlingslista till maken, fortsätta plocka blommor och ormbunkar till midsommarstången. För att nämna några saker. Vi kanske måste komphandla i morgon ändå, vem vet? Det är alltid något på listan som inte kommer med av en eller annan anledning.
Just nu är jag faktiskt i valet å kvalet angående välkomst bålen. Det vore ju gott med en läskande, fruktig bål till snittarna. Men jag tror inte maken tänder på den idéen. Jo han gillar bål men skulle nog tycka att det är för ont om tid och för mycket att göra. Men han är ju på jobbet! Om jag bestämmer mig för bål så vad kan mitt <3 göra åt saken då? Nä just det; NADA! Jag ska ju ändå svänga förbi Kvantum sedan så då kan jag köpa nån frukt till bålen. Det får bli en enkel vinbål med fruktcoctail och typ kiwi. Även det enkla kan vara gott. Jag hade inte planerat för bål men eftersom jag ska göra snittar (vilket kära maken inte har informerats om heller) så vill jag ha bål. Till skaldjurspartyt ska jag nog göra melonbål med mangotwist, den är god. Trots att jag inte gillar mango. Men kombon melon och mango är tummen upp! Melonens sötma och mangons friska syrlighet blir en bra balans. Jag kanske skulle ge ut en bok med recept på bål? Både med och utan alkohol... Bara en tanke. Men då måste man ta bra bilder. Ha ha ha, ja jag måste ju ha någon hobby ;-)!
Nej nu är det strax dax att sätta fart!
GLAD MIDSOMMAR i fall att jag inte har tid att skriva innan i morgon.

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7
8
9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards