Direktlänk till inlägg 10 juni 2017

Sovmorgon och trädgårdstankar

Av Åsa Billefält - 10 juni 2017 10:29

Lördag = sovmorgon! Motvilligt erkänner jag att jag är tröttare nu än när jag vaknade 6.30 Jag gjorde misstaget att somna om. Nej jag skulle ha gått upp och gjort något vettigt i stället! Då hade jag inte varit trött nu. Lätt att vara efterklok, jag vet!
Nåja, det är som det är! En java och sedan sätta fart! Trädgårdsarbete står på schemat. Rensa landen och jag vill ha bort ginststubbarna. Bersån behöver kantklippas och rensas. Ena bågen behöver rätas upp efter blåsten. Jag eller vi ska göra i ordning för plantering där ginsten stod. Där ska vallmona stå. Jag vill ha andra växter där också vet just inte vilka i skrivandets stund. Vackra perenner ska planteras där i alla fall. Ekstubben gör en fin form för en liten kulle där krolliljorna ska få bo. De doftar så ljuvligt om sommarkvällarna. Och där syns de från bersån!
Jag tror mandelblommorna behöver gallras! De har spridit sig och växt sig högre än vissa sticklingar. Jag planterade dem där för att kväva ogräset. Det finns alltid något att göra i trädgården. Jag vill ha balans; inte allt på en och samma sida. Förra helgen hittade jag humleblomster i gräsmattan. De ska flyttas till den blivande växtzonen vid trappan. Där ska det blandas vilda växter med tama; trädgårdsväxter alltså :-)! Något år ska vi gräva ur uteplatsen i bersån och lägga plattor. Vi ska även anlägga en trädgårdsdamm med vattenfall. Embryot till vattenfallet är påbörjat; en hög med stenar. Ritningen till dammen är nog borta.
Nu vankas det java!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa Billefält - 3 november 2019 20:42

Oj oj nu är det länge sedan jag bloggade! Men det har sina orsaker..! Först och främst har jag haft en period med mycket jobb. Fått vikariera för kollegor och några extra jobbpass. För snart två veckor sedan däckade jag under natten. Feber. Ont i...

Av Åsa Billefält - 20 oktober 2019 00:07

På kvällskvisten har jag och fästmannen fixat med belysning och fortsatt med timret. Några timmar ute i oktoberkvällen. Lite kyligt. Det ska bli gott med te när fästmannen kommer in. Han plockar undan ute och släcker samt stänger. Nu fryser jag. Ha...

Av Åsa Billefält - 12 oktober 2019 10:50

Skönt med sovmorgon. Och skönt att slippa gå upp och skjutsa dottern. Gårdagens jobb känns i axlarna i dag. Åtta timmar storstäd, ja jag skulle ljuga om jag påstod att det inte kändes. Nu inmundigar jag dagens första balja java. Och det smakar finf...

Av Åsa Billefält - 9 oktober 2019 20:29

Ett par morgnar har jag fått skrapa rutorna på bilen. I morse var det regn. Det märks att hösten bli mer och mer intensiv; kvällar och morgnar är väldigt kyliga. Även dagarna är kyliga trots att solen tittar fram då och då. Det har gått så fort; nys...

Av Åsa Billefält - 30 september 2019 22:04

Då är det sista September i dag. För fem dagar sedan firade jag och fästmannen åtta månader som officiellt par. Det har gått fort; väldigt fort. Och det känns fortfarande bra :-)! För en tid sedan fick jag frågan om jag var lycklig tillsammans med fä...

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7
8
9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Skapa flashcards