Direktlänk till inlägg 17 juni 2017

Trädgårdsarbete...

Av Åsa Billefält - 17 juni 2017 12:04

Ja det gick ju bra med trädgårdsarbetet. Tjena tjena mittbena! Varmt och kvalmigt. Och det är lite tråkigt att jobba ute ensam. Nåväl jag har ju krafsat bort lite jord från ginststubbarna. Ja jag sprejade såpvatten på rosorna; de är nedsölade med små äckliga löss! Jag förstår inte att just rosor är så mottagliga för ohyra.
När vi bodde i vår första, gemensamma lägenhet hade vi två stycken minirosor. Fast de var inte mini så länge utan växte till mindre buskar. Nåväl, de fick spinn. Hela fönstret var täckt med väv. Vi dammsög och tvättade samt sprejade såpvatten. Jag tror vi höll på i över ett år och kämpade med spinnen, av och till alltså. När vi flyttade till vår femma hade de föredetta minirosorna fått svampangrepp på rotsystemet och då gav vi upp.
De här rosorna ska klättra i varsin båge i bersån. Även förra året hade de löss. Det är mindre roligt. Den ros som är värst drabbad har knoppar i år. Vi köpte den förra året och den hann inte få knopp innan hösten. I år måste vi komma på ett sätt att täcka tentaklerna så kanske vi slipper beskära dem så mycket. Kölden tar hårt på dem. Man måste täcka hela växten och inte bara rötterna.
Det är inte bara att köpa och plantera växter; de ska skötas om också.
Jag vill ha bort den där kvävla rotstubben så jag kan göra i ordning rabatten/växtplatsen någon gång!
När maken kommer hem ska han väl klippa gräset. Det behövs inte tu tal om den saken.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa Billefält - 3 november 2019 20:42

Oj oj nu är det länge sedan jag bloggade! Men det har sina orsaker..! Först och främst har jag haft en period med mycket jobb. Fått vikariera för kollegor och några extra jobbpass. För snart två veckor sedan däckade jag under natten. Feber. Ont i...

Av Åsa Billefält - 20 oktober 2019 00:07

På kvällskvisten har jag och fästmannen fixat med belysning och fortsatt med timret. Några timmar ute i oktoberkvällen. Lite kyligt. Det ska bli gott med te när fästmannen kommer in. Han plockar undan ute och släcker samt stänger. Nu fryser jag. Ha...

Av Åsa Billefält - 12 oktober 2019 10:50

Skönt med sovmorgon. Och skönt att slippa gå upp och skjutsa dottern. Gårdagens jobb känns i axlarna i dag. Åtta timmar storstäd, ja jag skulle ljuga om jag påstod att det inte kändes. Nu inmundigar jag dagens första balja java. Och det smakar finf...

Av Åsa Billefält - 9 oktober 2019 20:29

Ett par morgnar har jag fått skrapa rutorna på bilen. I morse var det regn. Det märks att hösten bli mer och mer intensiv; kvällar och morgnar är väldigt kyliga. Även dagarna är kyliga trots att solen tittar fram då och då. Det har gått så fort; nys...

Av Åsa Billefält - 30 september 2019 22:04

Då är det sista September i dag. För fem dagar sedan firade jag och fästmannen åtta månader som officiellt par. Det har gått fort; väldigt fort. Och det känns fortfarande bra :-)! För en tid sedan fick jag frågan om jag var lycklig tillsammans med fä...

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7
8
9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards