Alla inlägg under maj 2018

Av Åsa Billefält - 18 maj 2018 09:26

Ja då är det FREDAG och helgen står för dörren. Igen. Ja det är svårt att öppna dörren :-D!
Igår satte jag dubbel sats Lila Syrensaft. Vilket innebär att båda saftkastrullerna är upptagna ett par dagar. Jag hade tänkt koka äppelsaft! Men jag har ju inga stora kastruller förutom de som är upptagna med blivande syrensaft. Ja ja det är väl jag i ett nötskal; handla först och tänka sedan. Är man en expressiv person så är man! Jag har ju druckit mina fyra baljor java redan annars kunde jag ha fixat en balja och tänkt till medan drycken inmundigas... Fast jag kan ju koka mig en femte balja... sedan. Nu är det visst en hund som vill ut.

Av Åsa Billefält - 17 maj 2018 07:22

Nu är det bara en dryg vecka kvar tills nästa marknad. Fullt ös medvetslös!
Igår bakade jag gluten- och laktosfria vaniljbullar. Jag ska fixa med näringsdeklaration för rabarber, printa etiketter och märka upp produkter. Sedan ska jag steka gluten- och laktosfria miniplättar! Tänkte ha provsmak av äppelsylt och äppelmos. Ska ha en liten kampanj eftersom det var bra pris på äpplen.
Jag ska även förbereda för syrensaft. Då måste jag göra plats i kylen så kastrullen ryms! Syrenerna har ju slagit ut och då måste jag ju ta reda på de aromatiska, väldoftande blommorna!
Ja det är väl lika bra att resa på sin lekamen och sätta fart!

Av Åsa Billefält - 16 maj 2018 09:29

Mitt i veckan. Lillördag. Eller piglördag. Och nioårig bröllopsdag. Pilbröllop. Grattis till oss då?ra.
Har dammsugit sovrum, trappa, hall och kök. Vardagsrummet tar jag sedan. Det är bara att köra på med rollern över strumpor, shorts och linne. Till och med sittdynorna i soffan rollas eftersom stråna inte lossnar när jag dammsuger. Midna borde ha fällt klart snart! Det ligger päls från typ en halv hund lite här och där; både på tomten och på vägen ned mot åteln.
I dag ska jag baka bullar; jag börjar med glutenfritt och så får jag se hur mycket som hinns med. Det blir väldigt varmt i köket och då är det inte så mysigt att baka. Dottern bestämde vaniljbullar så då får det bli så.
Dags att lätta på gumpen och köra i gång!

Av Åsa Billefält - 15 maj 2018 13:39

Efter saftkoket gick jag ut och skördade rabarber. Nu har jag skurit, sköljt och vägt dem; 1,3 kg! Drygt. Jag har mätt upp 1000 gram i saftkastrullen och väntar på att diskmaskinen ska bli klar. Sedan ska katterna få vara på dotterns rum, Midna ska rastas och sedan ska jag koka rabarbersaft!
Jag väntar otåligt på att rabarberna i landet ska växa till sig så jag kan skörda mer!
I dag eller i morgon ska jag baka rabarberpaj, får se hur mycket jag hinner. Jag måste koka marmelad också. I morgon tänkte jag baka bullar. Men om det blir kanel, kardemumma eller vanilj - det står än så länge skrivet i stjärnorna.

Av Åsa Billefält - 14 maj 2018 19:14

I dag har det varit en riktigt härlig sommardag! Tyvärr har jag varit inne och börjat städa; dammsugit nedervåningen, trappan och sovrummet. Kakelrummet moppades och sedan var jag genomsvettig och fick ställa mig i duschen.
Dottern och jag var på gymmet i morse men det var bara jag som gymmade; hon orkade inte. Jag är lite lagom mör i kroppen efter att ha kört benpress och rodd - för att nämna några maskiner. Sedan jag började träna har jag nästan aldrig kramp i händerna! Min hållning har förbättrats. Axlarna knakar och ömmar mindre. Jag är piggare och gladare. Bara fördelar! Någon morgon skjutsar jag henne till skolan och så sticker jag till gymmet.
Jag har tvättat och hängt ut. Det doftar ju så gott!
Tjejligan tog sig ut i eftermiddags. Suck. Mobilen låg inne på laddning medan jag jagade in dem. Naturligtvis hade dottern ringt och messat! Vilket jag inte såg förrän efteråt. Ja ja, det var ju inte någon disaster...
Jag hade tänkt koka saft och marmelad i dag men det var för varmt. Får göra det i morgon istället. När jag kommer hem efter jag skjutsat dottern till bussen.

Av Åsa Billefält - 14 maj 2018 05:37

Jaha, då är det måndag. IGEN!! Bara att ladda inför 26 maj; då jag ska medverka på Vårmarknaden i grannsocknen.
Igår kom dottern hem från Rom - med äkta italiensk pasta! Och så hade hon köpt lite kläder. Hon hade tagit bilder från Colosseum, Spanska trappan, fontänen Anita Ekberg badade i och så Peterskyrkan i Vatikanen. Hon är ganska trött efter några intensiva dagar.
Måndagen börjar lite kylslaget; det var endast fyra plus när jag steg upp runt 4.30 Har legat vaken sedan 3.20 ;-), om man inte kan sova är man vaken i någon annans dröm! En gullig förklaring. Kanske inte stämmer till hundra procent men who cares?
Just nu är jag fylld med energi! Trots att jag varit vaken i drygt två timmar. Jag skulle utan problem kunna gå en fem kilometerspromenad direkt på studs. Men har inte riktigt tid med det just nu. Jag ska städa, tvätta, bädda rent och tillverka saft plus marmelad samt väga upp och märka kryddor. Strax dags att släppa ut fjäderfäna och morgonrasta jycken samt utfodra henne.

Av Åsa Billefält - 13 maj 2018 08:38

Då är det söndag igen. Långhelgen är över.
Igår reste maken till Indien; jobbresa. Under dagen ska jag hämta dottern som kommer hem från Rom.
Första maskinen med tvätt har laddats och satts på. Ska hänga ut i dag. Å så ska snabeldraken matas. Det ramlar av en halv hund så fort hon skakar på sig. Snabeldraken får mat flera gånger om dagen... Annars vet jag inte vad som händer. Kanske skulle börja rensa odlingsplätten... Eller jobba? Men varför inte bara vara?! Ja ja vi får se...

Av Åsa Billefält - 11 maj 2018 10:07

Igår natt eller tidigt igår morse lämnade vi dottern vid stationen där hon och några ungdomar till samt två präster skulle träffas. Nu är hon och de övriga i Rom. Därefter åkte vi hem, lade oss och sov några timmar. Upp, äta frukost och sedan i väg för att stå på ett kosläpp i grannsocknen. Det gick över förväntan! Jag hade som mål att bräcka förra året men att jag skulle sälja för lika mycket plus tre gånger till hade jag inte kalkylerat med! Nu måste jag producera till nästa marknad. Jag träffade en kvinna som köpte saft av mig på torget. Hon frågade om jag kände igen henne och det gjorde jag.

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards