Alla inlägg under augusti 2018

Av Åsa Billefält - 30 augusti 2018 13:37

Snacka om flax! Jag ska stå på en handelsträdgård i helgen och jag fick förfrågan om att stå där tills fredag 7/9! Självklart tackade jag ja! Nu är det produktion som gäller!
Igår kokade jag äppelchutney. I dag har jag kokat äppelsylt. Nu ska jag sträcka ut mig på soffan; sedan ska jag plocka ihop kvällens beställning och fixa med etiketter. Jag ska mejla en prislista till en eventuell återförsäljare.
Måste kolla plommonen; de ser ut att mogna. Ska koka plommonchutney. Och plommonsylt. Ja verkar som om jag måste beställa fler burkar... Och jag måste köpa flaskor! Det ska kokas äppelsaft på Åkerö. Och det ska kokas plommonsaft. Rabarberna ska skördas.
Nä nu ska jag fixa fyrtår och spana in plommonen!

Av Åsa Billefält - 29 augusti 2018 09:45

I dag är det onsdag! Men inte vilken onsdag som helst. Midna fyller fyra år i dag. Grattis Vargsessan. Det blir present senare i dag. Ja det blir en gemensam present åt de tre små. Som vanligt när någon av dem fyller år. Blir typ en burk tonfisk; den dyraste så klart. Eftersom majoriteten av de små är honor så resoneras det så här (med ?mamma? i spetsen :-)!): DYRT = GOTT. Ha ha ha ha!
Nu ska jag dricka tretår och sedan fortsätta att städa.

Av Åsa Billefält - 27 augusti 2018 09:32

Ja det var det veckoslutet, det! Jobb i lördags; stod på en marknad inne i samhället. Ja det gick bra. Tills regnet föll; då försvann många besökare. Sedan hem för att duscha, byta om och bli sminkad. Jag åkte in till en god vän och åt mat - hampabiffar och laktosfri potatisgratin.
I dag har jag städning och marmelad samt saft på schemat. Ska strax börja röja i köket så jag kan jobba för att sedan städa när jag har jobbat klart.
Segt i dag. Jag skulle bara lägga mig i fem minuter på soffan när jag druckit upp kaffet... Långa fem minuter..! Vaknade vid 9... Fem minuter blev två timmar. Ja ja, jag behövde väl det.
Nehe, pudra näsan och rasta Midna så det blir något gjort?!

Av Åsa Billefält - 24 augusti 2018 07:50

Först vill jag gratta min äldsta systerdotter på födelsedagen! Grattis! Hoppas du får en fin dag <3!
I morgon är det marknad! Jag har hållit mig frisk *peppar peppar, ta i trä*. Lite strul med näringsdeklarationer men men jag ska väl ha några bakverk den 9/9 också.
Jag har några etiketter att fixa till bland annat Ört- & Vitlökssaltet. Ska dela ut några smakprover.

Av Åsa Billefält - 23 augusti 2018 20:40

Ett av våra äppelträd har mogna äpplen. Jättegoda! Mjukt, ljust fruktkött och lite sötsyrlig smak. Jag plockade och plockade. Använde äppelplockaren. Två vändor var jag ute. Fick ihop sammanlagt drygt 6,1 kg äpplen. Det finns ganska många äpplen kvar på det trädet. En av mina facebookvänner trodde sorten heter Fiholm.
Nu ligger de förpackade i kylen i påsar om strax över 1 kg.
Jag upptäckte ett sjunde äppelträd i snöbärshäcken; Åkerrö. Med det trädet har vi tre eller fyra Åkerrö. Det är ju godaste sorten, tror jag. De mognar först efter den första frosten. Men de är väl värda att vänta på! Då blir det mos, saft och sylt samt äppelchutney och äppelkakor - mums!
Äpplet på bilden är den sort jag plockat i kväll. Fiholm?

Av Åsa Billefält - 23 augusti 2018 08:30

Det finns en hel del att göra men det är som om luften gått ur kroppen. Vissa dagar är ju så. Nåja... bara att bita ihop, resa på sin lekamen och..! Eller ska jag ta en tretår först? Men om jag plockar ur och i diskmaskinen först har jag ju gjort mig mer förtjänt av en tredje balja java. Vilket I-landsproblem...
Igår lämnade jag in den produkt som jag sponsrar lotteriet med på lördagens marknad.
Jo jag borde svänga spirorna åt höger, sätta fötterna på golvet, resa mig från horisontalläge till sittande vertikalläge och så småningom stående vertikalläge för att sätta spirorna i rörelse och gå ut till köket. Så här blir ingenting gjort.
Bara att suga in den luft som gått ur..

Av Åsa Billefält - 22 augusti 2018 10:23

Klockmaran vrålade i örat 5 i morse. Ja det är ju bara att vänja sig. Dottern måste hinna med bussen så hon kan komma med tåget. Ja jag kommer väl lagom in i den rutinen så är det nog höstlov. Det visar sig!
Åh jag har glömt ge Athena p-piller; hon skriker gällt i högan sky. Hon ska kastreras; det var sista gången vi fick p-piller utskrivet när det nu var.
Det är segt i dag. Tröttmössan sitter som klistrad runt huvudet. Tredje baljan java men det hjälper nog inte. Jag är en inbiten koffeinist och blir inte pigg av kaffe. Efter 42 år som kaffedrickare är man nog immun mot koffeinet. Men beroende tyvärr.
Håller på med en ny produkt i dag: Ört- & Vitlökssalt. Tänkte ha med smakprov på lördag till marknaden. Jag ska även baka gluten- och laktosfria mjuka Banan-Chokladkakor. Men det får bli eftermiddagsprojekt. Nu är det paus; katterna är ute i huset. Jag kan inte ha dem instängda hela dagen. Måste fixa en nätdörr till köket så de inte kommer in där. Det blir ingen sammanhängande arbetsdag precis och det behöver jag om det ska kunna produceras.
Strax dax att ta upp dem så jag kan fortsätta jobba.
Zzzzzzz

Av Åsa Billefält - 21 augusti 2018 10:24

Ja då är det tisdag. På lördag är det marknad. Den får jag INTE missa! Jag var tvungen att avboka marknaden i lördags eftersom jag inte kände mig helt fit for fight.
Men nu är det nya, raska tag! En massa etiketter som ska tillverkas i datorn. Med näringsdeklaration, som jag just fått veta att jag inte behöver eftersom jag tillhör undantaget som småskalig producent. Tack för det MILJÖKONTORET! Nu har jag ju hållt på med det så länge att det skulle verka skumt om jag hux flux inte hade någon näringsdeklaration. Bara att nöta på. Rutinen har jag; en långtråkig procedur med två exceldokument och ett i word för slutprodukten, den färdiga etiketten. Printa, klippa och klistra för att sedan märka marmelad till exempel.
Utöver företagandet söker jag jobb. Jag vill ha en halvtidstjänst. Det här är väl tredje veckan som jag inte jobbat. Jag är glad åt min timanställning men det ger inte den kontinuitet jag vill ha. Tänkte behålla det jobbet för att jobba några timmar då och då. Den halva smålänningen har vaknat i mig
:-O!
Ja det är väl bara att röja upp i köket eftersom Inga har gjort det jobbet..! Sätta på en påtår och jobba.

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards