Alla inlägg den 14 juli 2019

Av Åsa Billefält - 14 juli 2019 20:11

Ja det går sakta men säkert framåt. Rensningen av landet alltså. Ja med fästmannens mekande också :-).
Har fyllt säkert 10 korgar med ogräs till hönornas glädje. Jag har även flyttat på ett par jordgubbsplantor. Gallrar samtidigt som jag rensar; två flugor på smällen så att säga. De plantor som är riktigt små har åkt in till hönsen; går inte att spara alla eftersom det inte finns plats. Inte i landet i alla fall. Timjanen har brett ut sig. Kanske ska göra en kryddhörna på tomten? Timjan är en bra krydda som går till det mesta, både färsk och torkad. Salvian har också brett ut sig. Den i kombination med rosmarin och eller timjan är kanon till bland annat lax.
Det känns i kroppen att jag har rensat hela helgen. Har stått i solgasset flera timmar. Men fint blir det! Har snart rensat halva landet.

Av Åsa Billefält - 14 juli 2019 09:43

Nu har gräset äntligen klippts. Gräsmattan ser acceptabel it. Ja då har rensning av odlingarna påbörjats. Mycket godis för hönorna; ogräs och annat smått & gott. Myror finns det gott om i jorden och de slåss nästan om de delikatesserna. En och annan spindel poppar opp ur jorden. Trots min fobi säger jag inte ett knyst! Jag har större tolerans mot dem i sin naturliga miljö. Och jag har blivit kaxigare. Men rensas måste det. Det har växt igen alldeles för mycket. Och när odlingsplätten är färdigrensad så är det dags för smultronodlingen och potatislandet.
Jag har redan bestämt att vi ska sätta vitlök i höst. Dill, gräslök och persilja ska odlas också. Sedan får vi se im det finns något mer som kan sås/sättas på sensommaren/hösten.
Nu börjar krusbären mogna. Men tyvärr inte tillräcklig mängd för att göra saft av dem i år.
Hallonen börjar mogna men de behöver också åtgärdas! Gallring till exempel. Jag har en idé om att flytta på bortgallrade buskar men då måste den plätten göras i ordning... Nåja vi får se! Planer kan ändras.
Snart dags att 1) släppa ut hönorna 2) fortsätta rensa!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards