Alla inlägg den 1 december 2015

Av Åsa Billefält - 1 december 2015 23:02

Så har december anlänt. Dags att ta tag i julklappsköpet på allvar och även baket!
Igår bakade jag Glaskransar, totalt 128 stycken men dottern fick åtta som nu är ett minne blott.
I dag bakade jag saffransbullar. När degen var satt upptäckte jag att bakplåtspappret var slut. Bara att köra barfota; så mycket kladd blir det ju inte! Och så tog kardemumman slut. Tur vi hade kanel!
Inte mycket kladd? Nä eller hur! En del bullar svällde upp så ena kanten på bullpappret vek sig - vilket innebar att smält fyllning tillsammans med pärlsocker rann ut på plåtarna. Gick inte att skrapa bort. In med plåten i diskmaskinen! Som tur var blev den ren. Bara fylla maskinen på nytt med ytterligare en plåt.
Imorgon ska jag göra knäck; några vanliga och de flesta smaksatta med lakrits. Och så blir det att leta recept! Jag måste baka Nötformar, det var länge sen och är egentligen ett måste på julen. Jag ska lusläsa tre receptpärmar från pärm till pärm. Hittar jag inte receptet där ska jag höra med moster om hon har det.
Men nu ligger det drygt 60 bullar i frysen och väntar på att ätas upp.

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards