Alla inlägg den 8 december 2015

Av Åsa Billefält - 8 december 2015 21:35

Äntligen är julköttbullarna färdiga. 106 stycken på ca 1,6 kg smet. Det känns i både axlar, ben och rygg.
De fick tummen upp av dottern; vi delade på en. Jag har lagt ett gäng i en burk till svärfar. Han ska även få en liten Jansson också.
Ja, det finns ju roligare saker att göra än rulla köttbullar! Fast bara man kommer i gång så går det av bara farten!
Köttbullar gjorda av kronhjortfärs så det blir att förtära dem med andakt på julafton ;-)!
Som vanligt fick Athena och Midna smaka lite rå färs; Eros äter inte så jag gav dem medan han var ute.
Nu har jag varvat ned med en god, het kopp te. Funderar på att fixa mera! Synd att vi inte har plats för vår fina tekanna i keramik.
Alla julköttbullar är förpackade och ligger i frysen - i väntan på julafton!

Av Åsa Billefält - 8 december 2015 08:29

Drygt två veckor kvar till Doppare dagen och jag är sen med julklappar, julbak, köttbullar, Unolimpan, Jansson! Nåja det är ju som sagt drygt 14 dagar kvar! Jag glömde knäcken och ischokladen; jag håller alltid med julgodiset.
Jag shoppade några klappar i lördags till min systerson och till min systerdotters två barn. Nu är de och min andra systerdotter klara!
Midna och katterna ska få julklappar också precis som systerdotterns katt och min yngsta systerdotters och hennes sambos hund. Min dotter brukar ge bort en god gärning till sina mostrar. Så blir det även i år. Mycket bättre än en chokladask eller någon grej som samlar damm!
Jag ska även bidra till Frälsningsarméns klappinsamling, ska ta reda på var någonstans det är. Vi brukar köpa något till flicka och pojke i åldern 0 - 4 år; det har varit någon leksak t ex bil respektive docka. Det är tragiskt att det finns familjer som är så fattiga att de inte har råd med julklappar.
Jag tycker den här köphysterin inför jul är helt åt helskotta! Det köps för hur mycket pengar som helst! Och så finns det människor runt om i världen som inte har mat för dagen. Jag brukar köpa nyttoklappar, presentkort i någon kläd- eller sminkbutik t ex. Godis och vin undviker jag att ge bort.
Jag ska lägga fram köttfärsen så den tinar; sedan kan jag bocka av julköttbullarna! Svärfar ska få några plus en Jansson och en Unolimpa.

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards