Alla inlägg den 13 juni 2013

Av Åsa Billefält - 13 juni 2013 12:03

Ett evigt jobb, rena rama ekorrhjulet; moment 22! I flera dagar har dotterns kläder legat på soffan, rena och vikta, i väntan på att hon ska lägga dem i sin byrå. Hon ska göra det SEN, säger hon surt då jag vänligt men bestämt ber henne att ta undan den växande klädhögen. SEN har ännu inte varit. Nu ligger linnet hon tog på sig imorse inför promenaden.

Vardagsrummet är rena lekstugan med dockor och Barbie med tillhörande kläder. De ska visst också plockas undan SEN. Okej, Barbiesarna är undanplockade men dockan Alice ligger på pianostolen ovanpå en hög med diverse papper. Inte mina papper och inte hennes pappas heller.

Det suckas och protesteras när jag ber om hjälp att duka av bordet efter frullen. Hon måste på toa och hon har ätit så mycket att hon har ont i magen. 

Det är inte heller roligt att tjata men jag tänker inte låta henne tro att det är något hotell hon bor på! Alla vi som bor under detta tak ska hjälpas åt. Maken hjälper mig så gott han orkar när han kommer hem, skär salladen t ex. Visst jag är HEMMAFRU men även övriga familjemedlemmar kan väl dra sitt strå till stacken ändå? Jag sköter ju det tunga artilleriet som städning (där mattpiskning ingår) och tvätt. Fixar matlådor åt maken, middag åt dottern och under loven lunch samt även frulle åt maken. Jag är först upp och sist i säng. Det är dessutom jag som är piggast men det är väl tack vare alla promenader och turer på motionscykeln. 

Jag plockar och plockar under dagarna men morgonen efter ser det likadant ut igen. Aha, det är vår osaliga ande som bråkar med mig?

Dottern är väluppfostrad men lite slö  . Maken är trött pga pendling och sena nätter då han sitter och jobbar. 

Nej, nu får det bli lite ändring i rutinerna här hemma! Ska dotra ha månadspeng ingår även att ta reda på tvätten - ren som smutsig, inte använda vardagsrummet som lek- eller omklädningsrum samt plocka undan grejorna hon tar fram i våra gemensamma rum. Annars har hon fått månadspeng för att städa sitt rum. Det gör hon en gång i månaden, hon är allergisk mot damm så hon kan inte städa varje dag... Ibland är hon ursäkternas moder.

Maken får hänga med på promenader och dra ned antal timmar framför TVn/TV-spelet. På sommaren ska man vara ute, inte häcka inomhus!

Men jag älskar min familj över allt på denna jord! Ingen är perfekt men ska det bli någon ändring måste någon säga till - eller hur?

 

Av Åsa Billefält - 13 juni 2013 10:40

  Mulet och grått men ändå klibbigt och kvalmigt   . Dottern och jag har gått en liten runda på drygt 3 km. Meningen var att vi skulle gått upp tidigt, vid 6.30, men hon vaknade inte förrän 2 timmar senare... och då var det MITT fel att hon inte gått upp när hennes klocka ringde... När jag påtalade att hon kan ju börja ansvara själv för att gå upp när klockan ringer då var jag taskig, det var inte hennes fel osv osv  .

Nåväl, hon tinade upp under frullen. Medan jag drack   gjorde hon yoga. Därefter fixade hon vattenflaskor och vi gick ut.

Två harar sprang opp ca 20 meter framför oss, de är så söta! Dottern precis som jag är galen i djur... Hararna sprang mot stora vägen och vi ropade unisont: "Nej! Akta er!" Hjälper väl kanske föga men det känns bättre för oss.

Nu har hon gått hem till en kompis och jag ska passa på att städa när tvätten äntligen är torr! Efter   nr 2   !

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards