Alla inlägg den 17 juni 2013

Av Åsa Billefält - 17 juni 2013 09:41

Äntligen har familjen utökats av en medlem  ! Fast nyförvärvet har ingen aning om att hon fått fosterföräldrar i Sverige. Den moderlösa flickan heter Ajabu och var ungefär en dag gammal när hon hittades övergiven. Ingen vet varför hon kom ifrån sin mamma och resten av flocken. Det mest troliga är att mamman och kalven blev separerade från flocken och mamman föll offer för den vedervärdiga elfenbenshandeln. Jag undrar när asiatierna ska inse att de kan tugga på sina egna naglar istället för att utrota elefanter och noshörningar. Under de senaste 20 - 30 åren har den afrikanska elefantpopulationen halverats, 600.000 elefanter har skjutits på grund av människans hunger efter elfenben.

Ajabu är en elefantkalv som är född i början av april och bor på Elephant Orphanage i Nairobi. 

Jag önskar jag hade råd att resa dit NU! Det skulle vara så roligt att få träffa henne. Men jag kommer ju få regelbundna rapporter om hennes utveckling och det är ju bättre än inget.

Ajabu är dels en barndomsdröm som jag uppfyllt (jag har alltid velat ha en afrikansk elefant som husdjur) och ett av mina bidrag att bekämpa elfenbenshandeln: jag har betalat en engångssumma på 50 USD - ca 320 SEK för att elefantbarnhemmet ska kunna fortsätta sitt arbete med att ta hand om moderlösa elefantkalvar. De tar även hand om noshörningar.

Ja, vår familj har utökats men ändå inte; den adopterade flickan får bo kvar i sitt land och förberadas inför ett liv i frihet. Hon blir omhändertagen av hängivna skötare och får umgås med andra elefanter - både i samma ålder och äldre. En dag kommer hon att adopteras av en flock med vilda elefanter och få leva i frihet. Precis som det är meningen.

Jag hoppas tjuvskyttarna stoppas så alla elefanter kan få vandra fritt över landet på deras stigar som trampats upp av deras förfäder. Och jag hoppas även att människa och elefant kan samsas om landet.

 

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards