Alla inlägg den 30 november 2015

Av Åsa Billefält - 30 november 2015 17:19

En dryg månad sen men nu kan jag bocka av en kaksort till jul; Glaskransar!
Bakade dubbel sats, 128 stycken blev resultatet innan jag skänkte åtta stycken till dottern. Glaskransar är en av hennes absoluta favoriter.
Det känns i ländryggen att jag stått mycket två dagar i rad. Å så rart det vore att krypa ned i ett bad!
Ligger och sträcker ut ryggen innan jag tar itu med det "roligaste": rengöra arbetsytan! Plocka ur diskmaskinen får faktiskt någon annan göra i dag.

Av Åsa Billefält - 30 november 2015 08:47

Sista dagen i november. Första advent igår. Tiden springer i väg!
I lördags plockades jullådorna fram och vi adventspyntade i huset. Vi köpte en tomte med LED-lampor som står vid vår Minnesplats. Ljusslingan ska även i år pryda förstukvisten men det ska även pyntas med grankvistar och glitter. Mammas tomtar är på plats tillsammans med figurljusen (se bifogade foton). Tomtarna köpte pappa till vår första jul i vårt nybyggda hus 1977. Figurljusen fick jag av mammas vänner för ca 40 år sedan.
Igår var jag och andra systern hos vår storasyster och bakade de traditionsenliga havrekakorna. Ett gediget arbete som tar en hel dag. Receptet härstammar från vår mormor, tror jag. Det har arbetats om lite genom åren. Och enligt familjetraditionen; inget före julafton!
Jag satte även deg till glaskransar igår. Det blir bak även i dag! Men det blir när sotaren har varit här!
Då säger jag hej då, november; vi ses nästa år!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards