Alla inlägg den 10 juli 2013

Av Åsa Billefält - 10 juli 2013 14:21

Nu är jag nästan tillbaka i samma form som före semestern; promenerade ungefär lite drygt sex kilometer och cyklade 15,55 kilometer på motionscykeln igår. Känns så härligt i kroppen efteråt! Lite hett var det förstås men jag slog ned på takten och tog täta vätskepauser samt cyklade under takfläkten. 

Dottern och jag har gått en sen förmidddagspromenad på lite drygt två kilometer. Minst tre kvar och några kilometer på cykeln innan dagen är till ända!

Den vilda jakten på kalorier att förbränna har åter börjat efter semestern. Målet är 500 kcal/dag. Det är ganska tufft att få träningen och alla andra vardagsuppgifter att gå hand i hand men det får lov att funka. Just nu fokuserar jag på mitt välbefinnande. Ur hälsoaspekten är övervikt en livshämmande faktor. 

Dessutom mår jag mycket bättre när jag motionerar; blir piggare och gladare, får bättre nattsömn. Runkeepern är ett utomordentligt hjälpmedel! Det blir nästan som en tävling mot mig själv... Likaså cykeln där det finns tidtagarur, kilometer- och kaloriräknare. Bara att ställa in motståndet och trampa! Bättre med lågt motstånd och längre cykeltur än högt motstånd och kort cykeltur. Jag tycker det är en bra kombo att promenera och cykla samt köra styrketräning - fast nu är det för varmt att styrketräna så DEN träningen får vila till i höst. Fastän jag inmundigar blodtrycksmedicin måste jag tänka på belastningen. För hög belastning kan innebära fara för mitt liv. Tyvärr finns det de som anser att jag ska pusha mig till över max och inte lyssnar när jag säger att jag inte får göra det.

Hypertoni är inte något att leka med; i mitt fall var blodtrycket så högt att jag inte borde överlevt än mindre klara mig undan stroke eller hjärnblödning. Självklart måste jag motionera MEN doktorns order är följande: vila så fort trötthetskänslan infinner sig, träna bara så mycket konditionen tillåter och öka litet, när konditionen har stabiliserats ska jag hålla den nivån några dagar och därefter öka sakta och upprepa. Synd bara att det finns Bessewissrar som inte lyssnar. Nåväl, jag kör mitt motionsrace och bryr mig inte om vad dessa självutnämnda PTs säger. 

Det är konstigt, när jag rökte var inte DET bra och när jag slutade gick jag upp i vikt och då var ju DET nästan katastrof... Nu har jag varit rökfri i tre och ett halvt år vilket känns underbart skönt. Aldrig mer en giftpinne så länge jag lever.

Nu är jag Back In Business på allvar!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards