Alla inlägg under april 2014

Av Åsa Billefält - 23 april 2014 15:40

 En  runt tomten med katten! Visserligen fick jag lyfta henne och försöka få henne i rörelse med lock och pock. Hon har en förkärlek för att ligga och lata sig i solen! Bitvis var det fart på henne; smög på fåglar, hoppade efter fjärilar och klättrade upp i ett träd. Tur hon är kopplad på promenaderna! Nu är hon så trött, så trött; ligger på golvet i    och sover.

Jag passade på att vattna våra blivande grödor    samt dotterns hallonbuskar, våra rabarber och de nyplanterade växterna samt fyllde på lite vatten i fågeldammen. Fågeldammen är så grund att vattnet dunstar synligt varje dag. Ska fylla på mer sten i den och fixa några vattenväxter.

Av Åsa Billefält - 23 april 2014 12:36

Idag har jag inte så mycket lust att göra annat än läsa! Trots att vädret är kanon   har jag ingen vidare lust att gå ut och jobba i trädgården  . Sitta i soffan med en god bok lockar mer. Varför? Kanske för att jag har ont. Jag vet att man bör röra på sig vid smärta. Och det suger i lästarmen! Riktigt ordentligt. Fast det har det ju gjort i ungefär en månad nu. Jag slukar bok efter bok efter bok... Sedan kommer det en period då jag inte läser ett dugg. Men just nu är jag inne i ett stim; bokstim  ! Sitter jag i soffan och läser kan jag ju umgås med katten på samma gång! Jag kan unna mig en dag ledigt; jag är ju aldrig ledig. Fast en del skulle nog påstå att jag alltid är ledig! Jag utför min plikter i hushållet så jag kan nog falla offer för lästarmen med gott samvete någon gång  !

Av Åsa Billefält - 23 april 2014 08:55

  Det tomma kaffepaketet var inte kokkaffe utan bryggmalet. Jag skjutsade   dottern till skolan för att kunna köpa kokmalet på vägen hem.

  Väl hemma; fyller på burken och passar då på att kika ordentligt på kaffet i skafferiet, det där med bryggmalet innehåll... VAD ser jag? VAD står det på förpackningen?   KOKKAFFE. Förlåt älskade make att jag trodde du hade köpt BRYGGMALET.... Kanske ska använda lupparna mer än jag gör? Använder dem nästan enbart när jag kör bil eller är co-driver. Ja ja, vad är en bal på slottet? Även   har sina fläckar!

Nä nu ska jag läsa en stund innan jag sätter i gång med ditt & datt!   


Av Åsa Billefält - 22 april 2014 11:16

  Det är lite ljummet i solskenet... tror det är dags att byta från långbrallor till shorts! En välförtjänt paus med en god  ! Har rensat lite ogräs, krattat jordplätten där jag har sått dill, persilja, sockerärtor och gräslök. Rensade lite på plätten där jag planterade några dagliljor, jag delade på "klasen" som sitter på framsidan. Har även sått några röda solrosor.

Skönt att vila ryggen och benen en stund. Ska ta ut katten på en liten promenad runt tomten. Det var ju meningen att hon skulle vara utekatt men med tanke på alla rävar, minst en skabbräv, timmerbilar och andra fordon som dundrar förbi håller vi henne som innekatt men hon får komma ut och lufta sig en stund varje dag. Lilla kissen har fullt sjå med att jaga nätvingar osv inomhus samt en och annan mus - peppar, peppar! det var några veckor sedan nu... Men jag ska väl inte ropa hej..?! I skrivandets stund ligger hon på dotterns skrivbord och lapar sol. Älskade Athena, hon förgyller våra liv  !

Javat ett minne blott... dags att göra slag i saken! Ta en paus till i form av promenad för att sedan fortsätta att så!

 

Av Åsa Billefält - 22 april 2014 09:30

  Ja, det var DET påsklovet, det! Det hann ju bara börja så var det vardag igen. Åtminstone känns det så.

Å så skönt med sovmorgnar och frulle på bordet -   dottern steg upp och fixade innan jag vaknade. Maken var ledig på Skärtorsdagen så vi har fått fem dagar tillsammans utan jobb eller skola  !

På Långfredagen hade vi familjemiddag här; mina två systrar med respektive och tre av mina syskonbarn och min moster med respektive vilket innebar att vi var tolv personer. Vi "vuxna" åt citronsill medan de fyra "barnen" fick små tacoköttfärspajer,  förrätt nr två: potatis- och purjolökssoppa och varmrätten: kalkon, Pommes Anna och sås. Efterrätten var enkel, kaffe och glass; Melondröm och Chokladbomb. Det var ett lyckat och trevligt samkväm.

Dottern hade en kompis här i lördags som sov kvar.

  Maken och jag har jobbat en hel del i trädgården. Nu är landet äntligen klart och vi har satt potäter; en tidig och en jättetidig samt Mandelpotatis. Vi satte även gul- och röd lök. I maj ska vi så rödbetor och majs samt sockerärtor.

Jag ska strax gå ut och dela på dagliljorna samt fröså örtkryddor och blommor.

Nu är det ny vecka med arbete och skola för två av mina älskade familjemedlemmar, den tredje ligger på soffan och knoppar sött. Lite    innan jag sätter fart!

Av Åsa Billefält - 16 april 2014 10:55

 ... är att vakna av en keligtokig katt - trots att klockan inte ens är fem på morgonen.

 ... är att bli väckt av dottern som förkunnar att frukosten står på bordet.

 ... är att se   skina!

  

Av Åsa Billefält - 15 april 2014 09:59

    Ena stunden skiner solen och andra blockeras den av ett moln. Typiskt aprilväder?! Jo, jag antar det. Får se vad som kommer på agendan idag, blir ju inte så mycket tid eftersom jag är uppbokad ett par timmar under eftermiddagen. Kan ju alltid börja städa inför långfredagen då vi ska ha påskmiddag.

Ska väl försöka se vad som irriterar kissens ena öra. Vet inte om hon fick något stick av en insekt eller stack sig på en pinne när hon var ute igår. Men hon gillar inte att vi pillar på eller i örat, det andra örat går bra även om hon inte direkt älskar det. Dottern vill att vi kontaktar veterinär men örat är inte svullet och Athenas allmänna tillstånd är bra, d v s hon äter, dricker och leker o s v normalt och nosen är kall och fuktig - precis som det ska vara. Vi får avvakta och ha koll på örat samt hennes allmäntillstånd.

Av Åsa Billefält - 14 april 2014 15:33

  Lite gjort ute i trädgården blev det: vattnade syrenplantorna och vinbärsbuskarna samt rabarberna. Flyttade en av många skogshallonbuskar, fortsatte gräva upp gullvivor och började flytta på irisarna samt sådde några blåklintsfrön.

Jag hängde ut två maskiner tvätt på vindan också - doftar så gott  !

Ska fundera på var jag ska sätta de resterande irisarna... har ju en idé eller så om plats. Har även hittat en plats för gullvivorna men det står en stor, vildvuxen ginst i vägen  !!!!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28 29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards