Alla inlägg den 13 oktober 2014

Oro

Av Åsa Billefält - 13 oktober 2014 09:53

   Det kommer väl knappast som någon nyhet att jag engagerar mig för djuren?! Jag skriver på protestlistor, delar WWFs statusar osv. I förra veckan fick jag ett mejl från en djurrättsorganisation där de informerade om att elefanterna är utrotade år 2020. Djurpopulationen har minskat med 52 % sedan1970. Och allt detta beror främst på tjuvskyttarna och den sjuka efterfrågan på bla elfenben. Men skogsskövling är ju en bidragande orsak precis som miljöförstöringen.

  • Varje kvart dödas en elefant (4 st/tim, 96 st/dag eller drygt 35 000/år)
  • Tre noshörningar dödas varje dag (1 var 8:e tim, 21/v eller 1095/år)

Tjuvskyttarna bryr sig inte om villebrådet har ungar eller inte. Elefantkalvarna, som dessutom har sett sina mödrar brutalt slaktas, lämnas åt sitt öde. Likadant med norhörningsungarna.

HUR kan människan vara så grym? Djur har också känslor, även om vissa påstår tvärtom. Elefanter sörjer, precis som oss människor, sina döda anhöriga/flockmedlemmar. Kalvarna lider svåra trauman när de räddas! Deras värsta fiende kan också vara deras enda hopp!

Jag har tyvärr ingen möjlighet att stötta WWF ekonomiskt men jag delar, delar och fortsätter dela!   Dottern brukar ge bort en julklapp till sina mostrar, det har varit via UNICEF och förra året valde vi WWF; stöttade deras kamp mot elfenbenshandeln. Ingen kan göra allt; men alla kan göra något! 

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards