Alla inlägg under november 2015

Av Åsa Billefält - 9 november 2015 09:33

Måndag och frun i huset hade tänkt baka frallor med vetekross och grahamsmjöl. Ja men det går ju bra! Eller inte.
Igår fixade vi lite ved och något tokigt gjorde jag. Exakt vad vet jag inte. Men det känns rejält aj aj aj i ryggen. I dag blir det att mjuka upp ryggen. Inget bak i dag. Och inga längre promenader heller; får bli längre rastningar/kortare promenader. Vovven vill knappt gå ut; hon fryser. Pälsen börjar växa ut men den skyddar inte tillräckligt mot kyla ännu. En polarspets som fryser... låter nästan som hämtat ur en komisk film. Det påminner mig om en bok från Kalle Ankas Bokklubb; Pingvinen som alltid frös! Den älskade dottern när hon var liten. Jo jag har de böckerna kvar men nu är hon ju för stor för dem.
Dagens plan har som sagt ändrats... Då ska jag... Nä ingen idé att planera; det blir ju inte så ändå!

Av Åsa Billefält - 8 november 2015 12:49

Jag vill varna känsliga läsare; det finns bilder längre ned i texten och alla är inte fina att titta på men tyvärr nödvändiga.

Jag vet att många säger/tänker "det kan man inte göra något åt om man inte har mycket pengar". Fel, säger jag! Jag kan inte stötta WWF ekonomiskt, åtminstone inte regelbundet. Däremot delar jag deras inlägg; positiva som negativa. Om jag kan få en enda människa att öppna ögonen så har jag lyckats. Den här vidriga och sjuka masslakten av vilda djur måste upphöra; annars får mina barnbarn endast beskåda dessa vackra djur på bild eller på ett zoo; i en alltför trång inhägnad.
Trots att flera länder öppet deklarerat ett tydligt motstånd mot bland annat elfenben så ökar tjuvskyttet. Varje kvart mördas en elefant vilket motsvarar 672 elefanter i veckan! Och många av de djuren har kalvar som får se sina mödrar mördas och skändas på grund av betarna. Kalvarna lämnas ensamma åt sina öden. Precis som oss människor behöver elefanter och särskilt kalvarna värme och kärlek. Likadant med noshörningarna; var åttonde timme dödas en noshörning. 21 noshörningar i veckan faller offer för den skandalösa elfenbenshandeln. Även ett antal noshörningsungar får bevittna morden.
Jag har alltid värnat om djur och jag tänker upplysa kreti och pleti om att alltför många djurarter kommer att utrotas om vi inte hjälps åt. EN kan inte göra ALLT men ALLA kan göra NÅGOT!

Av Åsa Billefält - 7 november 2015 10:01

Ja nog stämmer novembers beskrivning i Beethovens Årstiderna; ... och november och december är så grå.
Inte blir man piggare av bristen på ljus. Kroppen känns utvilad, trots att den värker men skallen hänger inte riktigt med. Kanske det beror på kaffebrist? Ja så är det nog!
Någon som för en gångs skull inte är trött är Midna! Hon stalkar katterna och nu leker hon med Eros men hon gav upp då han inte svarade på inviten.
Grått och regnigt. Jippi! Eller inte. Ja det är ju bara att gilla läget; det blir ju inte inte bättre för att det gnälls! Och egentligen är det ju som så att det finns inget dåligt väder; bara dåliga kläder! Som dotterns skola har påpekat alla år hon gått där: kläder efter väder!
Nu vill hon jag ska gå upp och lyssna på hennes presentation!

Av Åsa Billefält - 6 november 2015 10:35

Jag har ofta undrat varför vissa människor är så grymma. Grymma mot både djur och människor. Man väljer sina strider och jag engagerar mig i djuren.
Någon hade tagit sig an en omplaceringshund och förra ägaren ägaren anade oråd och tog tillbaka hunden. Hunden hade blivit så plågad att den var tvungen att avlivas. Den nya ägaren hade eldat på hunden och gett den någon sorts injektion. Hur kan någon göra så mot ett djur? Tjuvskyttar tillhör också kategorin grymma människor. De mördar elefanter och noshörningar med flera djur, ofta framför avkommorna. Framför allt elefantkalvarna blir traumatiserade av det fruktansvärda dådet. Allt för vissa människors sjuka begär efter elfenben! För drygt 100 år sedan fanns det över en miljon afrikanska elefanter. Nu är antalet nere i 400 000. Spetsnoshörningen är akut hotad på grund av tjuvskytte då efterfrågan på knivskaft ökade på 1970-talet. Då fanns det runt 100 000 spetsnoshörningar, nu är antalet nere i 500.
Tigrar fastnar i snaror och svälter ihjäl. Att någon ens vill ha ett tigerskinn på golvet eller tror på de så kallade magiska egenskaperna från olika kroppsdelar av tigern. Ett antal underarter av tigern har utrotats. I dag finns det bara drygt 3000 vilda tigrar. För hundra år sedan var antalet cirka 100 000.
Det är bara några exempel på vissa människors grymheter mot djur. Jag förstår inte hur någon kan vara så hjärtlös och grym. De värsta människorna är ju de som åtrår djurdelar och anlitar tjuvskyttar. Jag jämställer dem med mördare.

Av Åsa Billefält - 5 november 2015 10:36

Varför är det töntigt med reflexer? Är det töntigt att vara rädd om livhanken?
Jag förstår inte varför så många väljer bort reflexer. Det är en billig livförsäkring. Se det som marknadsföring: syns du inte så finns du inte!
Stadsbor är nog sämst på att använda reflexer. Du syns inte mycket bättre fast det finns gatlysen. Jag har använt reflexer sedan barndomen och gör det fortfarande. Min dotter också. När hon väntar på bussen uppe på stora vägen har vi reflexvästar på oss. Dottern har fått beröm av en del busschaufförer; hon (och även jag) SYNS!

Av Åsa Billefält - 5 november 2015 08:43

Jag har "sagt" det förr; men dagarna rusar fram. Nyss måndag och nu torsdag.
Helgen står för dörren! Undrar vad vi gör... Jag vet vad vi borde göra; fixa ved! Finns två klabbar inne och lika många i vedbo'n. Tallen finns kvar. Åtminstone stora delar.
Borde även baka.
Jag hade planerat baka bröd i dag men tröttmössan har halkat över mig... Det hade ju varit skönt med sovmorgon i dag också... men man ju inte få allt!
Nåväl, snart helg. Blir ju lite sovmorgon i morgon; maken jobbar hemifrån!

Av Åsa Billefält - 4 november 2015 16:06

Två härliga promenader har det blivit med Midna i dag. Ett enda försök till hopp & bit men hon avstyrde det själv.
På förmiddagen mötte vi maken som varit med dotra hos tandläkaren. Och nu på eftermiddagen gick vi en liten kortis ner mot granngården.
På hemvägen slänger jag godis som hon får söka. Lite hjärngympa för hunden. Jag tränar lite sitt och stanna också.
Nu har hon lekt med Eros en stund. Midna tjatar på "pappa" att han ska leka med henne men han vill inte. Jag har aktiverat henne en stund; sitt-stanna (rullat i väg bollen) och hämta.
Vovven har fått energi av promenaderna; ibland är hon som en övertrött tre åring med sockerkick <3!

Av Åsa Billefält - 4 november 2015 10:16

Å vad skönt att få sova en dryg timme längre! Mitt i veckan dessutom! Värdefullt för kropp och själ! Åtminstone för själen!
Kroppen mår väl inte så bra av att ligga nedklämd mellan maken och Midna. Kör ned hunden, skulle säkert de flesta säga. Lätt när man sover, replikerar jag. Visst Midna lägger sig bredvid mig när jag lagt mig men hon hoppar ned efter en stund. Hon hoppar upp någon gång under natten; då jag sover. Och vid fötterna ligger Eros och snarkar i kapp med maken.
I dag är tröttmössan borta! Tack vare lite lyx så här mitt i veckan; SOVMORGON!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards