Alla inlägg under december 2017

Jul

Av Åsa Billefält - 25 december 2017 10:41

Jaha så är det JULDAGEN i dag. JULAFTONEN kom och gick. Typ. Allt stök som börjar flera veckor innan; julmat och kakor samt julklappar. Och all pyntning! Man stökar i köket samtidigt som Kalle Anka är på TV. Sedan äter man. Smälter maten i soffan. Delar ut julklappar. Fikar. Sedan åker var och en hem till sitt. Ungefär så.
Jag fick örhängen (änglar), zestjärn och duschcreme (Body Shops Vanilla Chai) av dottern och maken samt våra små <3. Maken och jag fick hunddekaler till bilen av våra små fyrbenta. Jag fick även en påse Turkisk Peppar i julstrumpan. Men den har jag inte öppnat än. Det är ganska salt mat som inmundigas under julen och jag medicineras ju mot högt blodtryck.
Midna fick en pipleksak av min yngsta dotters sambo. Drygt 12 timmar efter utdelningen så är den fortfarande hel! Dottern och jag döpte den till Carl-Bertil. Katterna fick en påse kattgodis i julstrumpan. Oj oj! De är heltokiga i det; de skriker när de inser att de ska få någon liten bit.
På bilden leker Midna med C-B i hallen.

Av Åsa Billefält - 23 december 2017 12:54

Nu säger jag GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!

Av Åsa Billefält - 22 december 2017 09:49

Ja nu är det inte många dagar kvar till Julafton. Frun i huset ska baka Glaskransar efter kaffet. Sedan är det bara Halvmånar och Unos limpa kvar. Av bakverken alltså. Det blev ingen Jansson igår. I dag ska vi lägga in Citronsill; som enligt mig är världens godaste sill! Maken ska göra skinka (blääää) men den gör han nog i morgon. Det kommer stinka galt i hela huset när han gör den. Julskinka har aldrig varit någon av mina favoriter. Än mindre sedan jag slutade äta kött från tamboskap (kalkon undantaget) för snart 17 år sedan.
Nu är det full fart inför Jul!
Dags att hälla upp dagens första java..!

Av Åsa Billefält - 21 december 2017 20:24

... av julkapparna nalkas. Köpte några i dag och så ska vi köpa i morgon. Våra tre små <3 ska givetvis få julklappar! Katterna ska få kattgodis som motverkar hårbollar och Midna ska få en repring. Har köpt julklappar till maken också :-)! Och födelsedagspresent. Han fyller på Annandagen. I år blir det inget party; han vill inte ha något.
Jag ska baka också. Sista julstädningen och pyntningen får bli på lördag.
Vi ska lägga in sill och göra egen senap. I kväll ska vi göra Janssons Frestelse; en till oss på Julafton och en liten till svärfar. Köttbullarna har jag redan gjort!
I morgon blir det ingen sovmorgon av det längre slaget.

Av Åsa Billefält - 20 december 2017 10:26

Åh! Nu står jullovet och resmucken för dörren! Faktum är att det har aldrig varit så nära som just nu :-D!
Grått, rått och plusgrader. Har just rastat Midna. Det är på tok för halt för en promenad. Det var halt i morse när jag körde dottern till bussen; bilen gled i någon kurva. Antispinnfunktionen hoppade i gång när jag just kommit upp på en backsnäppa.
Jag älskar vintern men avskyr väglaget!
Eros blev jättelycklig när han fick gå ut. När jag öppnade dörren efter ca 20 minuter rann han in genom dörrspringan. Han var så kall. Jag behövde inte tjata på att han skulle lägga sig på filten i soffan. Athena har legat på ryggstödet. Vilket hon gör fortfarande.
Ja nu är det ta mej 1000:an ännu närmare än nyss! Det ska bli så skönt att slippa gå upp vid femrycket! Och att få umgås med varandra! Visserligen ska maken jobba men det gör han hemifrån. Jag ska också jobba; med administrativa uppgifter. Sådant som är sååååå tråkigt men ack så nödvändigt!
Nu börjar nedräkningen! Nära nu!

Av Åsa Billefält - 19 december 2017 07:41

Vi räknar ned till julavslutning, resmuck och julafton! Ja maken väntar ju på ljusare tider; han börjar räkna ned till vintersolståndet redan vid midsommar... Sommarsolståndet vänder det och blir mörkare medan vintersolståndet vänder mot ljuset.
Jag har lite kvar att baka privat. Glaskransar, Halvmånar och Unos limpa. Utan dem blir det inte rätt julmood.
Det ska bli skönt med lite ledigt. Jag har i och för sig lite pappersjobb att ta tag i. Hoppas det blir vitt och vackert i jul! Då tänkte jag att vi alla tre tar en promenad med Midna, sätter kälken efter henne och tar med matsäck. Hoppas vi kan få henne motiverad till att dra. Vi tänker så här: om vi ("hela flocken") gör draget till en kul och mysig familjegrej så kanske motivationen och viljan kommer. Ja hon få en egen korvmacka till fikat :-). Rasen är ju gjord för att arbeta (dra). Men Midna är lite lat och fortfarande lite valpigt omogen. Vi älskar ju henne som hon är men det vore skoj att få till dragviljan hos henne.
Men nu räknar vi ned.

Av Åsa Billefält - 18 december 2017 09:46

Nu är det countdown till JULLOVET! Bara några dagar kvar... Även <3 maken har snart resmuck för i år. När han inte har ledigt jobbar han hemifrån.
Fick rejäl sovmorgon i dag; till klockan 7.00 men jag gick inte upp förrän runt 7.30 Dottern hade terminens sista hemkunskapslektion förra måndagen. Lite skönt var det :-)!
Nu har jag druckit min påtår och ska strax gå ut i köket. Jag har päron att ta reda på, det blir en omgång marmelad och saft! Det är rätt skönt under filten, säger en hornkrönt sak och sticker mig i axeln med eldgaffeln. Bäst du tar reda på päronen så de inte blir förstörda! Marmelad och saft av päron är ju så gott, säger en vitklädd sak med gloria och vingar. Så där ja! Nu så..! Det är bara att resa på min lekamen och jobba lite; lättja är ju en av sju dödssynder i den katolska läran ;-)!

Av Åsa Billefält - 17 december 2017 10:20

Nu kan jag pusta ut! Igår var det sista julmarknaden för i år. Jag är helnöjd; drog ihop till hyran OCH drygt lika mycket till! Jag hade dessutom turen med mig som fick låna både bord och tält av arrangören.
Det har varit några intensiva och stressiga veckor men det var värt det efter igår.
Nu ska vi äta frulle!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards