Alla inlägg under mars 2018

Av Åsa Billefält - 29 mars 2018 14:50

Tänk att det verkar bli vår i år också! Riktigt varmt i solen! Nästan så rutorna på bilen åker ned. Bara nästan. Vinterjackan är passé; nu är det moccakavajen som gäller. Snön har smält bort, endast några partier på tomten är snötäckta. Grusvägen är dock isig. Några ställen är helt isfria.
Snart ska vi äta citronsill och egyptisk färskpotatis. Med nubbe. Påsken är en av de gånger om året som sillen slinker ned med nubbe.
Nu väntar vi på vårblommorna! De är lika efterlängtade som vårsolen.

Av Åsa Billefält - 27 mars 2018 10:49

Igår gick jag och Midna en ganska lång promenad. Vi mötte maken när han kom hem från jobbet. Sju kilometer ganska så precis. Bitvis blåste det isande kalla nordanvindar. Nästan så isbjörnarna följde med ;-)! Annars var det skönt att promenera; röra på sig. Midna var helt slut igår kväll.
Eros var ute korta stunder igår medan Athena gottade sig i stugvärmen.
Snart ska jag fortsätta med pappersjobbet. Måste bli klar så jag kan lämna in det och deklarationen till revisorn. Deklarationen har jag inte fått än men det dröjer väl inte länge innan den dimper ned. Lika bra att lämna in den så fort som möjligt. Fakturan från revisorn kommer ju ändå ;-), oavsett om grejerna lämnas in i elfte timmen eller inte.
En balja java till och sedan sätta fart..!

Av Åsa Billefält - 26 mars 2018 20:22

Efter två intensiva veckor och en kall, blåsig torgdag var det dags att gå i genom bokföringen. Ja det är ju alltid lika... hm... kul.
Det blåste halv storm, kändes det som. Kallt som på Antarktis. Jag frös rejält och var glad över att sitta under filten med full värme i bilen hem. Det var skönt att sitta framför kaminen och känna värmen.
Jag var helt slut; när klockan var 22 gick ögonen i kors. Kudden behövde inte tjata på att jag skulle lägga mig. Jag sov till 10 igår morse. Vet inte när jag sov elva timmar sist. Ja det blev elva timmar eftersom det blev sommartid.
I dag har jag, som sagt, gått i genom bokföringen! Nu väntar jag på deklarationsblanketten så jag kan lämna in underlaget till revisorn för bokslut och deklaration. DET grejar inte jag! Den löpande bokföringen fixar jag själv. Det är bara så förbenat tråkigt!

Av Åsa Billefält - 22 mars 2018 06:13

Då är det ännu en dag som ska gå i jobbets tecken. Fullt ös - ända in i kaklet. Det känns i både kropp och själ. Andra intensiva veckan. Men kul är det! Jag hoppas att det inte är så kallt på lördag.
I dag skruvas tempot upp; Hallonsaft och Hallonmarmelad, kryddor ska packas och ev tillverkas. Drottningsaft står också på schemat. Om tiden räcker till blir det även Drottningmarmelad. Etiketter ska printas, klippas och klistras för att sedan pryda produkterna med information om ingredienser, tillverkningsdatum, bästföredatum, näringsdeklaration och förvaring samt information om dosering (kryddblandningar och saft).
Jag ska röja på bänken och förbereda så jag kan köra i gång asap!

Av Åsa Billefält - 21 mars 2018 00:08

Det känns att sista varvet har påbörjats. Slutspurten har inletts. Jobbat sent i dag igen. Trots ännu en intensiv dag är jag uppe i varv. Men samtidigt trött. Och det känns i benen att jag har stått mestadels om dagarna. Att sitta i soffan och njuta av t ex en kopp kaffe känns lyxigt.
I morgon kör vi ända in i kaklet igen! Då ska bl a kryddor märkas, blandas till och förpackas. Jag hade tänkt baka tomatfrallor men det finns ingen plats i frysen.
Nu ska jag försöka sova; det är ju en dag i morgon också.

Av Åsa Billefält - 18 mars 2018 19:04

Nu börjar det dra ihop sig; fem arbetsdagar kvar till torgdagen. Har förpackat och tillverkat kryddor, printat etiketter och funderat lite inför lördag. En och annan idé har poppat upp på hjärnkontoret.
Lite kvällsjobb i form av etiketter blir det. Måndag morgon går i producerandets tecken! Ska bland annat baka gluten- och mjölkfria tomatfrallor.
I morse gick jag en kort promenad med Midna; - 10 och blåst till trots så var det en skön promenad.
Nä nu är det dags att dra tummen ur så det blir något gjort. Ju förr jag sätter i gång desto fortare får jag kväller!

Av Åsa Billefält - 17 mars 2018 08:50

Dagarna går och tidsspannet krymper. Om en vecka är det dags! Då ska jag stå på torget i sta?n.
Jag har bakat, tillverkat kryddblandningar, packat kryddor, gjort saft och marmelad. Blev lite kvällsjobb igår och i morse gick jag upp 6.30 för att packa kryddblandning.
I dag ska maken snickra ett marknadsstånd till mig. Det behöver jag.
Nä nu är det dags att sätta fart!

Av Åsa Billefält - 14 mars 2018 20:35

ÄNTLIGEN! Första passet på gymmet. Dottern och jag körde i gång i dag. Ja vi smög i gång eftersom vi inte är helt återställda från flunsan. Vi körde styrketräning. Milon får vänta; vi orkar inte det just nu.
Vi började på löpbandet cirka 15 minuter. Sedan ned till gymmet. Jag körde ett par maskiner som ska stärka axel- och ryggmuskler. Vi körde någon hantelövning också. Jag tog fyrakiloahantlar och dotternbtrekilos. Vi stretchade och avslutade med cirka fem minuter cykel. Det där kändes! En skön känsla. Muskler jag inte visste fanns har väckts till liv. Nu ska vi planera in nästa pass. Jag vill köra nästa pass redan i morgon men det ska jag inte. Nu behöver kroppen lite återhämtning. Härligt att få komma i gång!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards