Alla inlägg den 13 maj 2014

Av Åsa Billefält - 13 maj 2014 16:27

  Ja jösses vad trött jag blev nu... Fick fara in till staden för att hämta   dottern; hon skulle ha fått vän länge på bussen annars. Ja ja, då kunde jag handla så slipper maken det ikväll.

En maskin laddad med tvätt samt vikt torra kläder... Nu gick luften ur! Tröttmössan sitter som klistrad på skallen... hm. Nu finns det väl en och annan som rynkar ögonbrynen; en hemmafru som är trött  ? Ja, jag blev det nu i alla fall! Jag sliter med mina sysslor men det finns ju dem som anser att jag lever ett liv i lyx. Nåja, vill de tro det så får de väl det då! Jag bryr mig inte; jag vet ju sanningen.

Nästan så jag funderar på att fixa  , en fyrtår... Men jag är inte så sugen.... Nä nu ska jag se vad jag kan göra för att ta av mig TRÖTTMÖSSAN.

Av Åsa Billefält - 13 maj 2014 08:24

    Sous le ciel de Paris s'envole une chanson   ... Under Paris himmel flög en sång. Å vad jag längtar tillbaka! En av favoritplatserna är Quartier Latins, Latinska Kvarteren, som ligger nära Notre Dame. Trånga gränder med serveringar och kiosker (fulla av souvenirer) i vartenda hörn och ledigt utrymme. Det är nästan så man förväntar sig att någon ska kasta ut slaskhinken från ett fönster. Folk går omkring på de smala gatorna och bilisterna tutar frenetiskt. Man sitter på en uteservering medan bilarna passerar bara någon decimeter från bord och stolar. Ja, Paris stal mitt hjärta redan innan jag besökte staden och jag blev än mer förälskad i den när vi var där; först på bröllopsresa och sedan på bilsemester året efter.   Dotra blev lika kär i Paris som jag och även   maken föll för staden. Croissant med Café au lait till frukost - ååååå så mysigt det var! Varför älskar jag Paris? Ja det är människorna, atmosfären och kulturen. De är oerhört artiga och trevliga. Även om de inte pratar engelska eller fruktansvärt dålig engelska så går det att kommunicera. Jag pratar lite franska och jag fick faktiskt beröm av en kassör   som sade: vous parlez francais bien, madame (ni talar bra franska, frun)! Och där är det kotym att önska varandra en trevlig dag (bonne journée) eller en trevlig kväll (bonne soirée) när man t ex betalar i kassan. Och man ber om ursäkt när man går förbi någon i affären eller råka stöta ihop. När man beställt på restaurant osv avslutar man med s'il vous plait (ung som please). Ni-formen används alltid när man tilltalar okända och det är vi inte vana vid i Sverige!

Nu lär det dröja innan jag får återse mitt älskade smultronställe... Men jag har ju i alla fall fått uppleva Paris två gånger i mitt liv och det är jag mer än nöjd med  !

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards