Alla inlägg den 15 juli 2015

Av Åsa Billefält - 15 juli 2015 17:00

Smultron på strå; DET är sommar för mig. Jag minns de somrar vi hyrde stuga i närheten där mamma växte upp. Intill tomten fanns en hage med kalvar (eller som jag sade som liten: kavvlar). Min mosters kalvar. I den hagen växte det smultron i mängder! Vi plockade varje dag och jag åt dem med kylskåpskall mjölk.
En gång stod jag med ena foten i ett pissmyrbo - inte kul! De attans myrorna tog sig innanför byxbenet; snacka om myror i brallorna! Usch vad det sved! Men solmogna röda bär och kall kopilsner uppvägde obehaget!

Av Åsa Billefält - 15 juli 2015 13:40

Svetten lackade och flugorna samt bromsarna surrade men DET får man stå ut med! Maken och jag gick en promenad med Midna. Oj vad smultron jag plockade! Den här kvantiteten har jag hittils inte kommit upp i, vad gäller de röda bären. Närmare en deciliter. Nu är halva yoghurtburken fylld! Har jag tur får jag ihop 3/4 yoghurtburk med smultron.
Kollade till dotterns jordgubbar; tre stycken mogna (igår plockade hon tio stycken). Hon fick äta upp den rödaste av dem; jordgubbarna är ju hennes!
553 gram egenskördade jordgubbar har vi i frysen! Snart dags att safta och sylta!
Våra vinbär håller på att mogna; ett par vardera klasar av röda och svarta. Skulle behöva investera i flera buskar.
Våra skogshallon mognar nog inom en vecka!
Snart är glassbytta nummer två full med blåbär! Då ska jag göra sylt till dottern.
Snart...<3

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards