Alla inlägg under februari 2018

Av Åsa Billefält - 21 februari 2018 08:34

I dag känner jag mig lite piggare men ska nog ta det lite lugnt ändå. I alla fall med promenaderna; ingen stegjakt i dag. Tänkte städa i dag, det är nog en lagom motionsform när man har någon sorts infektion i kroppen.
Har just tänt i spisen; lite urrigt inne då det är cirka sju minusgrader och snöfall ute.
Jaha, det var det kaffet, det..!
Det ligger en mätt hund i soffan och ser så där extremt söt ut. Ungefär så som bara hon kan :-)! Dottern är nog vaken men har inte klivit ur sängen. Vilket innebär att katterna också är på rummet. Ja jag ska släppa ut dem strax.
Igår såg dottern en räv på tomten. Mitt på eftermiddagen. Enligt henne hade den inte skabb. Någon av jägarna hade sett skabbräv här i krokarna och grannen 1,5 kilometer bort har visst en på deras mark. Lodjur har setts på kalhygget nedanför oss. Jag googlade på lodjursspår och kunde konstatera att jag sett spåren i snön vid trädgränsen. Men då trodde jag att det var spår av en större räv. Det måste vara en vecka sedan nu. Vi har fått ett vargrevir mindre än en mil bort. Det är väl inte så konstigt att rovdjur dras hit med tanke på allt klövvilt som strövar här i skogen. Tänk vilken ynnest att få se ett lodjur! Eller en vild varg!
Nä nu är det tajm att sätta lite fart..! Eller? Njae jag tar en påtår först; det är ju sportlov!!

Av Åsa Billefält - 20 februari 2018 09:46

I morgon är det genomgång med persolig tränare. Men det måste bokas om; dottern är sjuk och nu maken. Dessutom är det min tur nu. Kändes på promenaden att jag inte hade lika mycket ork i dag som igår; jag fick stanna flera gånger på hemvägen. Musklerna i armar och framför allt ben känns matta, ungefär som strax innan feber. Men det är ju bara att bita ihop! Det blir ju inga 12500 steg i dag så mycket är säkert.
Strax dax för påtår.

Av Åsa Billefält - 19 februari 2018 10:22

Ja då är det en veckas ledigt. Sovmorgon. Ja det blev en rejäl sådan i dag; halv tio. Jag sov längre i dag än till exempel igår.
Har ätit frulle, rastat och utfordrat jycken. Nu inmundigas dagens första java.
Strax dax för en promenad. Utan hund! Hon vilar magen, vilket större hundar ska göra efter maten. Dessutom är risken hög att hon inte vill gå. Hon är skendräktig och vill inte lämna valparna. Valparna är katterna. Det är i förstadiet än så länge men vi märker på henne att så är fallet. Hon är trött, gottsugen (extra mycket) och småtjurig. Än så länge har hon inte fått mjölk i juvren men det kommer väl?
Dottern är förkyld. Kul att vara sjuk på lovet. Eller inte. Tur i oturen; hon missar inget i skolan.
Nä om man skulle traska i väg? Har lite tvätt att ta hand om, bära ved, plocka ur och i diskmaskinen... Ja det finns alltid något att göra!

Av Åsa Billefält - 18 februari 2018 09:22

Ja då har jag äntligen fått tummen ur! Jag ska börja träna. Lyfta skrot :-)! Och då ska jag banne mig träna bort lite fett också! Byta ut fett mot muskler. Men framför allt: stärka upp muskler i axlar och rygg! Jag är trött på att värken ska kontrollera mig.
Jag funderar starkt på att öka på mina dagliga steg. Nej, inte funderar! Jag SKA! Och motionscykeln ska börja användas igen.
Lite ändringar i kosten också naturligtvis. Jag har inte druckit ett enda glas mjölk sedan i torsdags. Inte en enda ostskiva har slunkit in i munnen sedan i torsdags. Lite chili-och jordnötter åt jag i fredags men inga ostbollar! Nu får onyttigheterna lämna plats åt nyttigt fredagsgott i stället! Grönsaker och dipp till exempel. Jag får göra egen dipkrydda eftersom jag inte tillsätter socker eller smakförstärkare i mina kryddblandningar. Tur att det är flera dagar till fredag :-) så jag hinner klura ut ett par olika smaker!
Nu verkar vovven vara lite sugen på promenad. Jag och Midna är vakna, maken och dottern samt katterna trynar fortfarande. Ja det är väl bara att gå då! Dags att börja samla steg!

Av Åsa Billefält - 16 februari 2018 07:48

Då är det fredag igen. Och inte vilken fredag som helst utan fredagen före sportlovet! En hel vecka ledigt! Skönt både för mig och dottern. Hoppas det blir kyligt och soligt!
I morgon ska vi fixa alla hjärtans dag-middag. Maken har fått uppdraget att göra förrätt, jag varmrätt och dottern dessert. Jag köpte en del av varmrätten igår. Den är nämligen en hemlighet; maken vet inte vad varmrätten blir ;-)!

Av Åsa Billefält - 15 februari 2018 16:13

I dag har jag haft ett möte med en PT (ung och söt :-D) på en gym. Så nu är det klart! Nu ska axel- och ryggvärk tränas bort och kroppshållning samt former tränas fram! Jag är taggad till tusen! Nästa vecka ska jag på genomgång där man går i genom maskiner och så vidare. Och så måste man ju tänka på VAD och HUR mycket man stoppar i sig. Jag har redan börjat med att dra ned på mjölkkonsumtionen och inget helgsnask som till exempel ostbollar.
Det är som med rökningen; man måste bestämma sig och sedan köra på!

Av Åsa Billefält - 14 februari 2018 08:25

Nu börjar jag närma mig krönet. Om 36 timmar sitter <3 maken på tåget hem.
Vad ska jag fördriva tiden med i dag då? Lite jobb. Det är hög tid att städa. Ved är ingen bristvara inomhus eftersom jag bar in typ fyra ikeakassar igår. Det går alltid att hitta något att göra! Ska se om jag kan få bort presenningen så jag kan bära in ved i vedbon. Det är lite enklare att få en överblick och se på ett ungefär hur länge veden räcker. Att vi behöver fylla på vedlagret råder det ingen tvekan om. Det som finns kvar går åt som smör i solsken om det kommer en köldknäpp.
Jag ska mata snabeldraken i väntan på att elden i spisen ska ta sig, sedan ska vovven rastas - hon verkar inte upplagd för promenad i dag heller; skendräktigheten har börjat! Då är hon trött och tjurig; vägrar att gå. Vi har planer på att kastrera henne eftersom hon inte mår bra under löpet och skendräktigheten. Hon håller nog på att få mjölk i det bakre juvparet; spenarna känns annorlunda mot resten. Ja det är som vanligt när hon är skendräktig. Viktigt att hålla koll så hon inte får mjölkstockning.
Nä nu ska jag sätta fart!

Av Åsa Billefält - 13 februari 2018 15:40

Ja då var det tisdag och gräsänka! Ungefär som vanligt!
Det har inte blivit någon promenad med Midna i dag. Hon är skendräktig och är på ett uruselt humör i dag. Bäst att låta henne vara i fred. Katterna får vara i dotterns rum. De har en förmåga att reta/provocera Midna när hon är tjurigg. Jag har gått en promenad på 4,2 kilometer alldeles ensam. Och hämtat två, tre ikeakassar med ved. Funderar på att hämta ytterligare en kasse. Kan ju vara lika bra; då pallar jag nog att mata snabeldraken i morgon OCH svabba golven.
Nä nu ska jag hämta en kasse ved!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards