Alla inlägg den 18 september 2016

Av Åsa Billefält - 18 september 2016 20:19

In till Maxi och handlade. Jag köpte faktiskt ett par mysbrallor, som jag kan ha som arbetsbyxor. Ja jag vet, det är inte 100 % klart men 69 spänn! Och sedan hem, tog en tretår, krattade ihop fallfrukt (äpplen), kära maken kapade och klöv, jag travade ved, maken klippte gräset, jag tvättade två maskiner med tvätt och jag har plockat sju, åtta liter plommon. Dottern fixade mat; laxwok med diverse grönsaker i crème fraiche och till det tagliatelle; blandat vanlig med spenat. Jättegott!
Lite lagom mör i kroppen; har ju faktiskt lyft några kilo. Känns skönt att ha använt både arm- och benmuskler.
I morgon ska jag göra plommonsaft!

Av Åsa Billefält - 18 september 2016 10:55

Då var det söndag då'ra. Igen! Det blir inte mycket vila i dag inte. In till Maxi och shoppa, tanka och sedan hem. Igår började vi med veden. Äntligen! Vi fyllde upp kitteln inne och började trava i vedboden. Timret minskar och vedtraven ökar; en konkret ekvation som t o m jag fattar! Maken får ju både kapa och klyva eftersom jag inte klarar av att hugga. Motorsåg har jag aldrig kört. Jag tror inte axlarna fixar det heller. När skottkärran är full går jag in i vedboden och travar, då kan maken pusta ut några minuter. Det är inget latmansjobb heller. Många lyft blir några kilon! Vi får spara några tunnisar som jag kan handsåga. När andan faller på brukar jag gå ut och såga lite.
Jag är sugen på att baka! Men jag måste ta reda på plommonen. Mer plommonsaft åt familjen :-D!
Måste tvätta lite också. Ja nog finns det sysslor att utföra - vare sig man vill eller inte. Vilodag eller ej; ved och rena kläder måste vi ju ha. Synd att låta fåglarna kalasa på de goda plommonen!
Bilden är från igår då vi började kapa, klyva och trava. Det var enbart ett par vedklabbar i vedboden innan vi började fylla. Inte så mycket kan tyckas men tar man lite då och då så fylls vedförrådet successivt på!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards