Alla inlägg under mars 2017

Av Åsa Billefält - 8 mars 2017 06:18

Det här med prissättning är inte enkelt. Svårt att vara objektiv när man som producent sitter och micklar med siffror. Maken och jag satt vid datorn igår och gick igenom excelfilen. Skönt att ha någon att bolla med. Dessutom är han bättre på matematik ;-).
Nu när jag är registrerad företagare kan jag ju bli kund hos en grossist och då får jag andra siffror. Men någonstans måste man ju börja.
När jag har priserna klara kan jag lägga ut den på fejan och hemsidan samt börja leta kunder. En och annan idé ligger och snurrar.
Nu saknar jag en lamineringsmaskin. Ja det finns jobb att göra!

Av Åsa Billefält - 7 mars 2017 16:01

Jag har bakat gluten- och laktosfria kakor. Första gången jag bakar glutenfritt faktiskt. Jag gjorde syltgrottor till mitt jippo inför starten. Det blev Drottning-, Hallon-, Jordgubbs- och Äppelgrottor. Dottern och jag smakade en halv Äppelgrotta var; jättegott! Dessutom är det 50 % mindre socker i degen.
Jag är nöjd med resultatet!

Av Åsa Billefält - 7 mars 2017 10:14

Nej inte snö! Den kommer två veckor för sent. Jag vill kunna gå på vägen! Isen syns inte på grund av det där vita som öser ned. Jag halkade och Midna trodde jag lekte. Även hon halkade omkull. Den där två kilometerspromenaden jag hade ställt in mig på blev ungefär hälften så lång. Ja ja lite är bättre än inget.
Men jag vill ha vår! NU! Ja det är väl bara att gilla läget...
Nu är det strax dags att hämta in ved. Det är kyligt inne och jag tänkte elda i vedspisen. Undrar om det finns tillräckligt med ved för att tända en brasa? Känns ju bättre att komma in från snöovädret om elden sprakar i köket. Man blir lite varmare då på något sätt.
Ja det är bara att dra bort filten, resa på sin lekamen och rensa på vedspisen för att börja elda. Så att jag sedan kan gå till vedboden.

Av Åsa Billefält - 6 mars 2017 20:43

Fy för den lede vad kallt det har varit! Jag tror till och med att Midna tyckte det var kallt om nyllet; hon travade en bit framför mig, vände huvudet mot mig och kisade med ögonen. Ändå har vi promenerat drygt 5,3 kilometer. Det har inte varit så kallt temperaturmässigt men det har blåst arktiska vindar. Det kändes som om det var - 10 eller - 15 trots att det bara var någon minusgrad. Jag är iskall om fötterna trots att det är ett par timmar sedan jag var ute och rastade Midna. Golven är kalla.
Det börjar bli varmare nu; jag tände i kaminen tidigare i kväll. Snart dags att strypa syretillförseln. Vi vill inte att veden ska brinna upp för fort. Det gäller att elda ekonomiskt så att säga!
Nu ska jag anart hänga tvätt!

Av Åsa Billefält - 6 mars 2017 04:39

Måndag morgon och en ny vecka har börjat. Steg upp extra tidigt för att lägga makens jeans på elementet. De tvättades igår och skulle inte hinna torka tills i dag. Jag får gå och sova igen när han stiger upp; dottern är förkyld igen och blir hemma från skolan i dag.
I dag ska jag skissa på etiketter. Ja i datorn alltså! Jag är inte känd för att teckna bra... är inte intresserad eller road av det heller. Någon idé om utseendet snurrar i bakhuvudet och jag hoppas det blir lika bra i praktiken som i teorin.
Snart ska jag förbereda makens frulle och hänga fram skjorta samt lägga strumpor på elementet. Lite kyligt inne då det är sex minus ute. Dags att öka värmen på elementen... de vreds ned när det var blidväder.
Nä nu är det drygt fem minuter kvar tills kära maken ska stiga upp.

Av Åsa Billefält - 5 mars 2017 21:58

Nu har min <3 dotter hjälpt mig att fixa logga, facebook, hemsida och instagram. Jag är nöjd. Nu kan jag ägna mig åt att fixa prislista och designa etiketter med mera.
Jag har även kokat gelé under dagen.
Det känns som om bitarna faller på plats.
Det känns bara så himla bra! Waow jag förverkligar min största dröm; ett eget bageri. Mamma skulle ha varit så glad för min skull. Jag förverkligar hennes dröm också.

Av Åsa Billefält - 5 mars 2017 08:49

Söndag och veckans sista dag. Har just inmundigat frukost; te och en wasasport med räkost, ost och gurka samt ett glas Multivitamin.
Vi sitter i soffan, maken och jag. Midna vilar magen efter sin frukost mellan oss och Eros värmer sig i mitt knä efter att ha varit ute i 10-15 minuter. Strax är det dags att fixa dagens första kaffe och sedan gå en promenad. Vi kanske ska passa på att sätta pulkan efter Midna? Det är ju både snö och minusgrader. Hon behöver göra av med lite överskottsenergi. Det har varit så halt på vägen under veckan att vi inte har kunnat gå. Vilket gör att hon blir rastlös och risken för hopp samt tokrace ökar. Hon blir lite tjurig och provocerande också som en följd av bristen på motion. Igår gick vi drygt tre kilometer i snålblåsten. Inte tillräckligt men bättre än inget. Jag har bestämt att Midna får dra pulkan på promenaden efter kaffet.
Ja det blir väl jag som får fixa javat...

Av Åsa Billefält - 4 mars 2017 16:08

I dag ska vi faktiskt fira! Vi ska äta älgstek, hemmagjord potatisgratin och så ska jag göra en god sås. Ja jag glömde nästan sparrisen som vi ska ha till.
Maken och jag har varit inne på "byhålan". Jag köpte skrivare, burkar och småflaskor för att nämna några saker.
Älgsteken är färdig; den mummar till sig i stekgrytan tillsammans med lök och morötter samt kryddorna i stekskyn. Potatisgratinen är nästintill klar; förkokt i grädde och matlagningsgrädde med kryddor. Bara att tillsätta riven ost och skicka in i ugnen.
Nu när spisen är ledig kanske jag ska koka saft?

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards