Alla inlägg den 17 juni 2015

Av Åsa Billefält - 17 juni 2015 10:27

... av olvon en midsommarkrans... På fredag är det Midsommarafton. Ja det har väl inte undgått någon?! Jag minns midsomrarna vi firade med och hos mamma. Maken och svågern fixade stången, syrran och dotra plockade blommor. Mamma och jag fixade med ditt & dutt. Hennes hund travade efter de som jobbade med stången på tomten.
Sill och nubbe på altanen medan vi lyssnade på Fred Åkerströms Guldkorn. Dottern sade igår att de roligaste midsomrarna var hos mormor. Hon, dotra, brukade ha en blomsterkrans på huvudet och dansa runt stången med sin moster och hennes man samt hennes pappa - med hunden i hasorna! För vart ska sleven vara om inte i grytan?
Vi grillade och åt på altanen, sjöng och skrattade.
Nu får vi ha vår midsommartradition; en mix av det historiska och det nya. Fred Åkerström spelas traditionsenligt, jo nog fuktas mina gröna - särskilt när tonerna av Jag ger dig min morgon ljuder. Den spelades på kyrkorgel på mammas begravning.
Än har vi ingen tradition som vi kan kalla vår, tycker inte jag. Visst sillen, nubben och Fred Åkerström hänger med. Stången från i fjol finns kvar och kan kanske återanvändas; nytt fräscht grönt och nyplockade blommor och den är som ny?!
Vi får vara kreativa och hitta på Vår Egen Midsommartradition!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9
10
11 12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards