Alla inlägg under mars 2016

Av Åsa Billefält - 31 mars 2016 13:14

I dag fryser jag; ända in i märgen! Det är grått och gråkallt. Dottern och jag tittar på VM i konståkning. Vi spelade in sändningen som började 23 igår.
Jag hade ju tänkt fortsätta ute men det blir nog inte så. Midna behöver en promenad när hon vaknar. Är man risig får man prioritera. Hon är viktigare än att rensa en bit jord som det för övrigt är lite tidigt att fröså på.
Eros har varit ute en stund. Han var så kall när han kom in, stackarn! Athena har legat och sovit på mig, så mysigt! Hon klippte två skogsmöss igår under diskbänken, en vuxen och en unge. Athena åt upp huvudet på musungen; det krasade och smaskade när hon åt. Jag är inte kräsmagad men då vände det sig i magen. Inte så konstigt att hon tuggade i sig en bit; katten är ju ett rovdjur. Eros äter upp hela musen förutom huvudet och svansen.
Strax dags att ta en paus från konståkningen och göra lite nytta som att tömma och fylla diskmaskinen och promenera Midna.

Av Åsa Billefält - 30 mars 2016 17:46

Det blev en liten promenad med Midna innan jag åkte och komphandlade. När jag packat upp och innundigat en tretår gick jag ut och rensade. Det börjar bli fint! Ungfär 2,5 timmar effektiv tid har jag ägnat mig åt odlingsplätten.
Jag ska fröså i april; tidigast i helgen. Undrar när det går att plantera ut de förkultiverade plantorna? Jag kan ju inte ha dem i blomlådor hur länge som helst.
För snart 1 månad sedan sådde jag tomater och röd paprika; nu har hälften av tomaternas groddar tittat upp och man kan skönja paprikaplantor. På övervåningen står 2 blomlådor med morötter, purjo, blomkål sallad.
När odlingsplätten är färdig måste jag börja med lök- och potatislandet. Börjar bli dags att köpa sättlök och sättpotatis. Jag vill odla scharlottenlök förutom gul- och rödlök. Vitlökarna satte jag i pallkragen i mitten av september och de ska skördas i mitten av juni.
Vi får nog skaffa fiberduk till löken och potatisen.
Jag har några asparguspotatis på groddning; ska testa om de går att odla. De kan få bo i odlingsplätten.
Och ogräset lär ju inte försvinna efter en första rensning... Världens mest otacksamma jobb?

Av Åsa Billefält - 30 mars 2016 10:31

Förkylning är väl ett vårtecken? Inget roligt sådant. Vill bara sova men det går inte så bra; katterna och hunden är som just hund och katt. Katterna provocerar och hunden nafsar efter dem. Eros, som är utomhus mer och mer om dagarna, följer efter när jag rastar Midna. Ingen av dem ligger på plus när de tjafsar med varandra!
Det är precis som om de ska tävla om uppmärksamheten.
Jag har inte tid att vara sjuk! Måste ju fortsätta rensa ogräs. Och gå åtminstone en promenad med vovven.
Just nu ligger Athena på mitt ben i soffan, Eros är ute och Midna tuggar på sitt oxhudsben nedanför. Dottern gör frukost till sig; ravioli...
Nu ska jag vila så kanske jag orkar rensa lite...

Av Åsa Billefält - 29 mars 2016 13:08

Jag har börjat rensa odlingsplätten - ett hästjobb! Jag tror ogräset växer under snön... Det är miljarders miljarder med gräs, maskros och annat krafs! Hönsen blir glada när jag tömt korgen. Nåja, det är bara att rensa och se glad ut; otyget måste ju bort innan jag frösår!
Persiljan såg inte fin ut; den fick hönsen igår. Gräslöken ser ut att komma fint. Igår tyckte både maken och jag att rabarberna såg döda ut men de ska få veckan ut på sig att bevisa motsatsen. Men nu när jag tittade såg det ut som om en liten knopp börjar komma!
Jordgubbarna har skjutit ut långa revor med sticklingar; dags att gallra och plantera om.
Potatis- och löklandet är igenväxt! Det blir ju skoj att rensa... Men i år SKA vi sätta lök och potäter! Pallkragen är det inte något ogräs i; vi lade i en markduk i botten. Där växer vitlöken, blasten i alla fall ;-)! Där ska jag så blomkål och sallad.
Odlingsplätten; där har vi jordgubbar, rabarber och örtkryddor. Men jag ska så morötter och purjolök. Först ska ogräset väck! Och det är inte gjort i en handvändning. Blir jobbigt för knän och rygg att ömsom sitta på huk ömsom stå framåtböjd. Och jag har ju vovven som måste rastas då och då. Hon verkar lite slö; vårtrötthet kanske? Skämt åsido, det börjar bli varmt och hon har vinterpälsen kvar.
Eros är ute och strosar på och omkring tomten. Han skulle gosa när jag grävde upp ogräs... Athena ligger på soffkanten i solskenet och sover.
Nehe nu ska jag rasta Midna innan jag fortsätter med ett av världens mest otacksamma jobb; rensa ogräs...

[Bild]

Av Åsa Billefält - 29 mars 2016 09:34

Å så härligt att ha maken hemma i flera dagar! Han hade tagit ledigt i onsdags och torsdags i tron att dottern hade påsklov förra veckan. När vi insåg att hon hade lov före påsk kunde han inte ändra ledigheten.
På Långfredagen var det kalkonmiddag hos oss. En tradition som jag påbörjade för två år sedan. Till sillen hade jag gjort potatisrosor, vackra och goda! Kalkonen, potatisgratinen och såsen smakade mycket gott. Ena systern hade gjort tårta eftersom vi skulle fira hennes dotter i förskott. Men jag orkade ingen tårta men de som åt sade att den var god.
Påskaftonen gjorde vi inte så mycket; tog några promenader med Midna. På Påskdagen hade vi besök av ett par vänner och hennes föräldrar. Hon och jag har känt varandra i snart 40 år! Vi växte upp i samma byhåla och hängde mycket och ofta. Hennes sambo har också bott i byhålan, han och jag hängde mycket och ofta i tonåren. Facebook är bra att ha ;-)!
Och igår började maken maken och jag röja i trädgården. Sedan åkte vi in till min moster på en fika. Fick en överraskning; min kusin var på besök!
I dag ska dottern och jag ta det lugnt; vi är lite krassliga. Jag ska åka och köpa nässprej eftersom jag glömde bort det igår.

Av Åsa Billefält - 22 mars 2016 20:21

Terrordåd i Bryssel, hjärtat av Europa. Bombdåd osv är hemskt oavsett plats på jorden men det känns ju så nära när det sker i Europa.
Vi har bara en jord och vi borde känna broder- och systerskap i stället för att motarbeta varandra. Krig spiller oskyldigas blod.
Varför ska vissa utmärka sig genom att terrorisera sina medmänniskor? Alla vill väl leva i en demokratisk och fredlig värld?! Är det inte dags att vi blir ett enda VI?
Jag bryr mig inte om vilken hudfärg, religion osv mina medmänniskor har! Varför kan vi inte bara acceptera och respektera varandra?
Så onödigt att spränga sig själv och oskyldiga människor!
Varför förtrycka?

Av Åsa Billefält - 17 mars 2016 11:33

Så härligt med soliga dagar! Det känns att solen värmer! I tisdags hörde jag lärkan drilla på gärdet och igår såg jag en tussilago. I dag såg jag en Nässelfjäril! Lökväxterna börjar titta upp!
Och så har ett mindre trevligt vårtecken dykt upp: fästingarna! Jag plockade ett krälande litet as på Midna igår. Jag har mejlat veterinären om att få en fästingtablett utskriven. Den är dyr men värd varenda spänn! Undrar om det finns motsvarande för katter? Med tanke på att Eros går ut så kan ju han likväl som Midna dra in dessa små äckel. Athena kan ju få på sig trots att hon inte går ut.
Vi får njuta av solen och värmen; det ska ju komma både kyla och snö. Ja ja, lärkan ska ju snöa ned tre gånger innan våren har fått fäste, enligt Bondepraktikan.

[Bild]

Av Åsa Billefält - 16 mars 2016 15:50

Nu känns det att våren har anlänt; det är nästan ljust när klockan vrålar 5.15 Det är ju ljust vid 18-tiden också!
Igår gick jag och Midna för att möta maken; då hörde jag lärkan. Den hörs ju inte här i skogen.
Nu på eftermiddagen på promenaden såg jag en tussilago!
Det märks från dag till dag att snön och isen försvinner från vägen och tomten. Solen värmer! Nackdelen är att det är för varmt för Midna att gå längre sträckor eftersom hon har vinterpälsen kvar.
På tomten börjar diverse lökväxter komma upp. Talgoxen sjunger sin klassiska truddelutt och småfåglarna börjar kurtisera, åtminstone ser det ut så.
I dag har jag frösått körsbärstomater, röd paprika, blomkål och sallad. Något senare än jag tänkt men mars är ju inte slut!
Jag frösådde morötter och purjo i början av mars; det börjar komma upp små groddar.
Det börjar dra ihop sig för att rensa odlingsställena. I år SKA vi odla lök och potatis samt rödbetor, sallad, rädisor m m. Jag funderar på att göra om i odlingsplätten; gräva upp alla växter (rabarber, jordgubbar m m ) och rensa ordentligt och fylla på med ny, härlig jord! Det är ingen bra jord där nu. Jo om man är ogräs som t ex tistel så går det utmärkt att växa där!
Ringen runt den lilla fågeldammen behöver också grävas ur. Undrar om taklöken klarat sig? Förra året såg den lite rasslig ut och ogräset besegrade de plantorna istället för tvärtom.
Nu ska jag göra lite nytta och sedan ska jag nog ta mig en fyrtår!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards