Alla inlägg den 8 november 2016

Av Åsa Billefält - 8 november 2016 09:45

Det blev en kortis nu på förmiddagen eftersom jag har saker att fixa med här hemma. Mitt snömonster hade fullt upp med att nosa i snön. Vi sår spår efter ekorre och gissningsvis rådjur. De senare spåren var nästan helt täckta av snö.
Litet mellis slank ned för att fylla på depåerna och nu lite chill innan det är dags att bland annat tömma diskmaskinen. Jag hade tänkt baka i dag men får se om det hinns med. Undertecknad fick en bra idé; dragträning när dottern kommit hem! Måste ju passa på när det är snö! Hoppas dotra tänder på idén :-D!

Av Åsa Billefält - 8 november 2016 06:19

Helt plötsligt kom vintern! Det är vackert och samtidigt lite ljusare här i skogen. Men jag ogillar att köra på vintriga vägar. På vår grusväg går det max 30 knyck. Igår när jag skulle hämta dottern vid bussen hoppade en älgko ut 2, 3 meter framför bilen. Jag såg kalven var kvar i hagen så jag stannade. Det klafsade över och älgade efter sin mor. Lite skakis blev jag; så nära bilen vill jag inte beskåda de magnifika djuren. När vi åkte hem hade de klafsat över till hagen igen men de sprang längs med vägen i skogen.
Det är ett viltrikt område vi bor i; mycket klövvilt strosar runt i skogarna. Rätt som det är kan det stå t ex ett rådjur på vägen. En annan fördel med snön är att man lätt kan se om något djur varit på tomten. Räven smyger omkring vid hönshuset, det såg vi i vintras. Rådjur har vi ju sett under äppelträden och spår lite här och där i snön.
Midna tycker det är roligt att köra ned nosen i snön. Precis som de flesta andra hundar. Min Newfoundland, som jag hade i början av 1980-taletlade sig i snödrivorna. Jag hoppas snön får ligga kvar så vi kan sätta Midna framför kälken. Dragträning gör vi tillsammans så det ska vara extra kul. En flockgrej, helt enkelt. Fast utan katter.
Landskapet blir vykortsvackert med snötyngda grenar på granar och röken som puffar ut ur skorstenen. Det är alldeles perfekt gradantal; - 3! Hoppas att det inte blåser som igår. Då var det ca - 1 och en isande nordanvind som gick rakt genom ben och märg. Då, när det blåser, motsvarar det nästan - 10.
Vedspisen tände jag för en dryg timme sedan; det sprakar så hemtrevligt. Det är bland det bästa med vintern; att tända eldstäderna!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards