Alla inlägg den 9 november 2016

Av Åsa Billefält - 9 november 2016 18:35

I dag gjorde jag saffransbullar. 69 stycken på 1/2 L degspad. Bra resultat! En fin deg som var lätt att arbeta med och doftade ljuvligt av - just det, saffran :-D!
Dottern tyckte det doftade gott och - hör och häpna! - ville smaka. Hon, liksom jag, tycker inte o saffran. Men hon har förändrat smaken; hon tyckte det var gott. Nej, jag vill inte testa! SÅ gott doftar det inte.
Nu chillar jag i soffan framför kaminen.

Av Åsa Billefält - 9 november 2016 06:21

Redan onsdag. Det innebär ju att det snart är fredag!
Det snöar. Vad annars? Det är märkligt, oavsett om det är regn, sol eller snö så slutar det aldrig! Så känner jag det. Det har snöat mer eller mindre i flera dagar! Ingen plog har åkt förbi här i skogen. Vi såg en plog- och saltbil igår morse. Undrar hur det är däruppe i dag...
Onsdag... Om man skulle baka saffransbullar i dag? Då tänder jag inte i spisen; det blir för varmt för degen. Borde göra en lista på mitt julbak... som jag brukar! De obligatoriska bakverken, förutom saffransbullar, är glaskransar (dotterns favoritkaka), halvmånar och nötformar. Pepparnötter saknar jag men jag vet inte vilket recept mamma använde. Hon hade alltid kakdegarna färdiga när dottern och jag kom för att baka. Vi åkte till henne någon dag under höstlovet och hjälptes åt med julbaket. Ja, det var tradition att baka tillsammans. Vi bakade alltid havrekakorna hemma hos och med henne. Nu får storasyster agera bakvärd :-D! Vi tre systrar fortsätter med havrekaksbaket. Jag tror receptet härstammar från vår mormor alt gammelmormor.
Ja det får bli saffransbak i dag efter promenaden. Maken är den enda i familjen som äter men jag tycker det hör till. Doften är inte helt oangenäm och egentligen ska man lyssna på julmusik under baket! Det är väl inte för tidigt? 2,5 veckor kvar till 1:a Advent... Jag får se hur jag gör!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards