Alla inlägg den 5 november 2016

Av Åsa Billefält - 5 november 2016 14:29

Nu har vi äntligen fått tummen ur..! Plockat undan möbler, grill, urnor, amplar och redskap. Nu är i alla fall jag iskall! Sitter under en filt och känner hur blodet sakta värms upp. Det blåser iskallt ute och det luktar lite snö i vinden.
Eros gick ut nu. Jaktlaget har varit här och då får han inte gå ut. Han vill nog inte vara ute särskilt länge; han trivs i stugvärmen. Athena vill ju inte gå ut; hon brukar ligga på en stol eller på soffan och sova.
Ja nu är åtminstone tomten redo för vintern. Jag är det också precis som Midna!

Av Åsa Billefält - 5 november 2016 10:42

Trots att ledigheten närmar sig slutet och jobb och skola nalkas är jag glad! Jag hade skrivit av min farmors recept på ostkaka och datorn kraschade; de senaste sparade ändringarna försvann. Men så kom jag på att min faster säkert hade receptet. En fråga på messenger och i dag kom ett foto på receptet! Farmors handskrivna recept på ostkaka! Pappa gjorde det några gånger och det är ju så gott! Småländsk ostkaka; mumz! Ett stort TACK till min fina faster <3!
Tänk att en sådan liten gest kan ge så mycket glädje! Då ska jag planera in en dag när jag ska göra ostkaka. Gott att ha i frysen :-D!
Man ska värna om familjerecepten, tycker jag. Det finns många recept från mamma; julkakor som mormor bakade. De julkakorna lever vidare. Och då tänkte jag att det skulle vara roligt att ha något efter pappa. Vad passade bättre än småländsk ostkaka?! Dessa recept ska föras vidare till min dotter. En dag får hon axla ansvaret för att föra vår baktradition vidare.
Snart är det dags för det årliga och lika traditionella havrekaksbaket! Det gjorde vi hos mamma varje år men nu bakar vi dem hos äldsta systern. Det är ett dagsverke som heter duga! Men de är värda allt slit! Åh vad gott med en havrekaka med smör och ost till en kopp te eller kaffe!
Nä nu ska jag kolla vedspisen och sätta fart på min kära tonåring!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards