Alla inlägg den 1 november 2016

Av Åsa Billefält - 1 november 2016 13:21

Jag kan nog inte vara den enda som reagerar över hur kött från t ex Sydamerika kan vara billigare än vårt svenska! Vi lever i en tid då närproducerat och ekologiskt kött är på tapeten. Lite motsägelsefullt då det finns kött från flera länder - både EU-länder och andra. Sverige har faktiskt en bra djurhållning om vi jämför med t ex Danmark. Jag vet några som säger att kött från utlandet är det inget fel på och de har inte råd med svenskt kött. Men om vi vill värna om våra svenska bönder, både kött- och mjölbönder, ska vi väl köpa svenskt. Om fler bojkottar importerat kött försvinner efterfrågan på det billigare (hur det nu kan vara det med tanke på transporterna).
Själv äter jag inte kött från tamboskap med undantag från kalkon. Jag tar avstånd från den här penninghungrande industrin. Det är snart 16 år sedan jag lade om kosten och jag tycker att grisköttet luktar galt och nötköttet luktar surt. Viltkött äter jag men inte viltkorvar då de innehåller grisspäck.
Det är vi konsumenter som styr efterfrågan! Ju fler som köper svenskt kött desto bättre. Snälla, nästa gång du ska köpa t ex fläskfilé välj svensk. Jag och min familj säger i alla fall NEJ TACK till importerat kött!

Av Åsa Billefält - 1 november 2016 10:49

Hej November! Värst vad du är grå och kall. Åtminstone här och nu; i dag!
Vedspisen har just tänts. Kyliga grader inne. Hur många vet jag inte. Vill jag veta! Njae. Dotra och jag sitter under filt i soffan. Jag med en mugg java och hon spelar TV-spel. Utanför fönstret ökar regnet takten. Konstigt att Eros inte skriker och vill in! Athena ligger på soffkanten och halvsover. Midna väntar på att "pappa" ska joina oss en stund.
Det blir nog ingen längre promenad i dag; Midna avskyr att vara ute i regn. Snöstorm går bra men inte regn. Man vet väl själv hur det är att bli våt in på bara skinnet. Men nu är det visst dags för en rastning!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards