Alla inlägg den 18 juli 2017

Av Åsa Billefält - 18 juli 2017 07:25

Igår gjorde jag något jag aldrig gjort förut. Eller inte på det här sättet.
Jag bestämde mig för att torka örter i ugnen. Valet föll på timjan. Vi har en enorm timjanplanta i jordgubbslandet. Jag gick ut och klippte ett gäng "strån", på med ugnen, lade dem i en ugnsfast form på bakplatspapper och så skjuts in i ugnen! På låg temperatur och luckan delvis öppen så tog det nästan fyra timmar. Men det var det värt. Bonusen var doften! Timjan doftar så gott.
När det torkat färdigt kom nästa jobb; att försiktigt repa av de torra bladen. Stjälkarna vill man inte ha. Och så hälla ned de torkade örterna i en burk. Vilken skillnad på köpt och egentorkad timjan; den senare doftade mer aromatiskt.
Och vad gjorde jag i nära fyra timmar på kvällen sedan? Jo torkade en omgång till.
I dag ska jag torka salvia; den kryddan har växt till sig och behöver precis som vår timjan ansas. Och det är ju slöseri att inte ta reda på dessa örter när de frodas några meter utanför köksfönstret. Synd att vår citrontimjan inte går att ta reda på; den är översållad med blommor.
Ja vi får väl odla ett gäng örter inomhus så jag kan torka allt eftersom. Förena nytta med nöje på hög nivå!
Det blev ju lite spring eftersom man måste vända örterna då och då.
Nu är det slut på att köpa färdigtorkade örter! Bara doften under beredningen och av de färdigtorkade små timjanbladen gjorde allt värt besväret.

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards