Alla inlägg under september 2015

Av Åsa Billefält - 4 september 2015 09:00

Då är det fredag! Igen! Men hallå! Det var ju måndag nyss...
Ja då är det helg snart då. Vi har inga andra planer än att dotra ska ha en kompis här imorgon som ska sova kvar. Jo jag ska ju baka bullar! Det är de enda planerna vad jag vet. Kan nog bli någon svamppromenad med maken och vovven.
Men nu koncentrar jag mig på den här dagen!

Av Åsa Billefält - 3 september 2015 16:28

Det blev jordnötskakor som drog vinsten idag! 93 stycken smaskiga kakor har just frysts in.
Jag slog på stort och körde dubbel sats när jag ändå höll i gång. Och så har jag funderat på andra smaker. Det fiffiga med grunddeg är att det finns i princip oändligt många variationer! De som känner mig vet att jag vill ju inte bara baka kakor etc med enbart traditionella smaker utan jag strävar efter att ha lite udda men ändå läckra smaksättningar. Jordnötter är väl varken en traditionell eller udda ingrediens enligt min åsikt. Men riktigt gott blev det!
Nu har kakstugan stängt för dagen; inget mer bakande förrän tidigast imorgon!

Av Åsa Billefält - 3 september 2015 08:29

... om det blir något bak under dagen? Lusten finns! Men vad? Jag slits mellan bullar och jordnötskakor. Förnuftet säger: BULLAR! Lusten säger: KAKOR! Jag får ha ett möte med mig själv - över en tretår ;-)! Crazy, jag vet; men så'n är jag!
Maken hade med sig ett gäng jordnötskakor till jobbet igår och de gick åt! Hans kollegor kommer kalla honom kakmannen om jag fortsätter att skicka med honom diverse bakverk. Maken sade att de blir bortskämda och kommer lyncha honom om han inte har med sig något gott till kaffet. Jag får väl snart börja ta betalt :-D!
Nä nu börjar det bli dags för en tretår och fixa ordning så jag kan baka! Vad det nu blir?
Bullar eller jordnötskakor? Hm... skulle ju kunna prova ett annat kakrecept...

Av Åsa Billefält - 2 september 2015 06:27

Så kom då äntligen det välsignade regnet. Och när det börjar så slutar det i princip aldrig.
Monsunregn kanske? Eller har vi fått regnperioder i Sverige?
Nåväl det är välbehövt med vätska! Om inte annat så för svampen; den höll på att torka bort.
Det stod som spön i backen redan 5.15 Knappt så vovven ville gå ut...
Jag har lovat dotra att köra henne in till samhället så hon slipper stå i regnet och vänta på bussen. Paraply saknas nämligen. Det är puts väck!

Av Åsa Billefält - 1 september 2015 20:28

Idag har jag testbakat jordnötskakor; jättegoda. Jag struntar i Jante; jag tänker faktiskt tala om när jag anser att jag gjort något bra! Och jag blev nöjd! Maken ska få bjuda några kollegor imorgon; alltid bra att få feedback på något särskilt ett nytt recept t ex.
Ett par småjusteringar för degens skull bara.

Av Åsa Billefält - 1 september 2015 11:33

Idag var det dags för Midnas vaccination. Nu är hon ett år och ska årligen vaccineras. Hon pep till när hon fick sprutan i nackskinnet. Veterinären kollade även så Midnas chip fungerade - och det gjorde det!
Nu ligger hon och vilar efter alla doftintryck från väntrummet.

Öm

Av Åsa Billefält - 1 september 2015 06:23

Rensningen i söndags känns fortfarande i kroppen; öm och vissa delar värker riktigt duktigt. Ja då vet jag att jag har muskler! Det är inte bara musklerna som känns.
Fast idag känns det inte lika illa som igår! Midna och jag gick en kvällspromenad på ca 4 km. Jag tror att musklerna och lederna mjukades upp då.
Idag känns det som om jag kan göra lite nytta här hemma.

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards