Alla inlägg under september 2016

Av Åsa Billefält - 11 september 2016 17:09

Vi hade en del plommon kvar efter skörd. Vad skulle jag hitta på med dem? Vin hade vi ju satt och vi hade gjort både chutney och marmelad. Plommonsaft då? Ja varför inte?! Sagt och gjort... Bara att väga upp och skära plommon i mindre bitar. Efter 1,5 timme ungefär hade jag sju, åtta deciliter saft. Vi drack den till middagen ugår. Och vilken lyckträff! Kanongod! Jag är inte så förtjust i saft eftersom att det är för sött. Nu tog jag mindre socker än vad som anges i receptet. Plommonsaft har jag inte gjort för sista gången, det är ett som är säkert! Det blev vacker färg på saften också.

Av Åsa Billefält - 11 september 2016 09:20

11 september. Årsdagen dominerar, 15 år sedan. Ja det var otäckt och vi får aldrig glömma. Men varför göra en så stor grej av det? Det rapporteras om dödssiffror men de som faktiskt överlevde har inte jag läst så mycket om. Alla tragiska händelser får mer uppmärksamhet än de positiva. Det skrivs väl aldrig om att Sverige har haft fred i si och så många år, att vi har en så gott som orörd natur i norr. Bara elände; bilbränder, våldtäkter och mord - för att nämna några. Elände blandat med skvaller främst om vår kungafamilj. Det är väl sådant som säljer, antar jag.
Nej jag är inte intresserad av vad kungafamiljen gör bakom kulisserna.
Och mycket fokus på USAs presidentval. Jag är så trött på det att jag har lust att kräkas varje gång jag hör Trump och Clinton spy galla över varandra på nyheterna.
Mer positiva nyheter, tack! Som t ex att någon tjuvskytt har gripits, åtalats och hamnat i fängelset, att tigrarna ökar i antal.
Världen och livet blir dystert när vi matas med jämmer och elände vid varje nyhetssändning.
Söndag. Snart en ny vecka med nya utmaningar. Och därefter en ny helg. Vi betar av veckorna och till slut dagarna till höstlovet.
Nu är det dags att morgonrasta fröken Surtant, väcka familjen och släppa ut Eros samt fixa frullen! Vi måste röja lite; mina systrar kommer och fikar i eftermiddag. Om någon undrar vem fröken Surtant är så är det Midna. Hon närmar sig höglöpet och är väldigt tjurig. Ska bli skönt när det är över. Nä nu är det tajm för dajm!

Av Åsa Billefält - 9 september 2016 11:50

Eros skrek utanför dörren; alltså ville han in. Öppnade dörren för att släppa in vår lillpojke. Vad gjorde han? Jo han tog sin sork och försökte springa in med den! Jag drog igen dörren lite, Eros tappade sorken och sprang in! Han pep, gnällde och krafsade på ytterdörren. Summan av kardemumman: det ligger en död sork precis utanför ytterdörren och gissa vem som kommer sitta vid den när någon av oss ska gå ut?!
Inga bytesdjur får passera över tröskeln. Tur att han dödar dem annars hade vi haft en sork i huset - blä! En av nackdelarna med utekatt är att de visar hur duktiga de är genom att ta hem bytet. Bättre om han höll efter mössen vid hönshuset/hönsgården.
Nej tack, ingen sork till middag här inte.
Det äcklet ska väck. Bara att ta en kratta och bära bort den.

Av Åsa Billefält - 8 september 2016 15:08

Åh så skönt det vore med en powernap! Men då känner jag mig onyttig! Det känns att klockan skrek mitt i natten, 04.45 Midna och katterna är trötta de också. Maken lär vara helt slut i kväll.
Vi får lägga oss tidigt i kväll. I morgon är det sovmorgon! 06.30 ringer klockan. Nästan två timmar senare mot i morse. Och på lördag och söndag tänker jag inte gå upp före 08.00
Kanske skulle börja läsa Nattjänst, som kom i dag? Men då somnar jag väl! Borde nog vila eftersom jag ska köra in till centralstationen och hämta maken.
Jo jag tar med mig boken och börjar läsa en stund...

Av Åsa Billefält - 8 september 2016 06:38

Igår fick jag skjuts av svågern till verksta'n och löste ut bilen. Äntligen! Efter nästan två veckor var det äntligen slut med att stiga upp 04.45 T o m att gå upp 05.15 känns som sovmorgon.
Åh så skönt att köra automat igen! Bara peta in D och stämpla! Eller ja, lite pianissimo får man ju ta det med tanke på avgasröret.
Jaha, när det var dags att hämta dotra vid bussen backade jag som vanligt och rätade upp bilen, kör fram någon decimeter och DUNK! Vad var det? Var det..? Jodå, bakom bilen låg ljuddämparen. Shit pommes frites! Slänga in eländet i garaget och parkera bilen på gården igen. In och byta nycklar. Den manuella historien fortsätter.
Fast i morgon tänker inte jag gå upp 04.45

Av Åsa Billefält - 7 september 2016 06:37

Vi har slutat köpa plastkassar när vi handlar på t ex ICA. Här använder vi kassar/väskor som vi köpt på just ICA. Om vi glömmer dem hemma eller måste ha en kasse; då blir det pappåse. Plastpåsar vid frukt & grönt måste man ju tyvärr använda ibland. Jag hade tänkt använda pappåsar men inte har jag hittat det. Inte ens i närheten av svampen.
Det finns ju miljövänliga plastkassar men de är dyrare än den vanliga. Varför då? Det borde vara tvärtom. Men skulle inte priset på plastpåsar höjas? Eller var det ett förslag? I Frankrike har eller ska de förbjuda plastpåsar. När vi var där och handlade på t ex någon supermarket fanns det inte en enda vanlig plastpåse utan det var miljövänlig sådan tillverkad av antingen 100 % återvinningsbar plastliknande material eller en väldigt prasslig gjord av majsstärkelse vill jag minnas. De finns tyvärr inte kvar i hushållet.
Eftersom vi ska konsumera miljövänligt borde väl de miljövänliga alternativen vara billigare?
Vi bojkottar plastkassen.

Av Åsa Billefält - 6 september 2016 21:45

Ja då har ytterligare en dag gått. Jag är gräsänka i drygt ett dygn till. Alltid lika trist när han stannar över natten. Han ogillar det också. Men det är bara att härda ut.
Jag har plockat två fästingar på Eros. Nu kan de små äcklen frysa ihjäl! Det har i alla fall inte varit lika mycket fästingar i år som förra året. En kall vinter, tack! Dock inte så kallt att vattnet fryser. Bara lagom kallt så fästingarna fryser ihjäl!
I morgon ska jag med svågerns hjälp hämta Volvon! Äntligen automat igen! Jag längtar! Inte så fasligt dyrt blev det heller: knappt 2.400 för byte av generator. OBS! Det är inte en märkesverkstad.
Athena har legat och gosat med mig under förmiddagen. Midna har ingen rolig löpperiod. PMS-vovve. Tjurig till tusen. Ja jag vet ju hur det är... Det borde inte vara så lång till kvar.
Nä nu ska jag droppa frontline på lillpojken.

Av Åsa Billefält - 6 september 2016 06:18

Inte var jag så värst uppkäftig när klockan skrek 04.45, det erkänner jag. Då var det endast + 4,5 grader. Ja nu börjas det med kyliga morgnar! Det står väl inte på förrän det är tajm att skrapa rutor. Vinkade av maken vid bussen - Volvon är fortfarande på verkstaden - och så hem; rasta vovven, väcka dottern och utfodra vovven. Sedan fixa java. Nu sitter jag i soffan under min mjuka, gosiga filt och dricker en balja. Myggfönstret i köket åker bort i dag; det är lite kyligt. Ja det blir väl att såga lite ved. Om det finns något som går att handsåga vill säga.
Gräsänka till i morgon dessutom. Maken åker till en huvudstad i ett av våra grannländer. Nu blir han borta till i morgon, det händer ju att han är borta två nätter. Trots att jag är van så vänjer jag mig inte vid det. Hoppas företag omorganiserar och erbjuder pension i förtid! Han har jobbat 43 år på samma företag.
Nähä snart dags att bege sig till bussen för andra gången i dag.... Zzzz

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards