Direktlänk till inlägg 1 november 2016

Nej tack!

Av Åsa Billefält - 1 november 2016 13:21

Jag kan nog inte vara den enda som reagerar över hur kött från t ex Sydamerika kan vara billigare än vårt svenska! Vi lever i en tid då närproducerat och ekologiskt kött är på tapeten. Lite motsägelsefullt då det finns kött från flera länder - både EU-länder och andra. Sverige har faktiskt en bra djurhållning om vi jämför med t ex Danmark. Jag vet några som säger att kött från utlandet är det inget fel på och de har inte råd med svenskt kött. Men om vi vill värna om våra svenska bönder, både kött- och mjölbönder, ska vi väl köpa svenskt. Om fler bojkottar importerat kött försvinner efterfrågan på det billigare (hur det nu kan vara det med tanke på transporterna).
Själv äter jag inte kött från tamboskap med undantag från kalkon. Jag tar avstånd från den här penninghungrande industrin. Det är snart 16 år sedan jag lade om kosten och jag tycker att grisköttet luktar galt och nötköttet luktar surt. Viltkött äter jag men inte viltkorvar då de innehåller grisspäck.
Det är vi konsumenter som styr efterfrågan! Ju fler som köper svenskt kött desto bättre. Snälla, nästa gång du ska köpa t ex fläskfilé välj svensk. Jag och min familj säger i alla fall NEJ TACK till importerat kött!

 
 
Frida Schneider

Frida Schneider

3 november 2016 08:17

Själv är jag vegetarian men om man ska äta kött så kan man ju äta ekologiskt och närproducerat eller vad det heter och minska mängden i stället och äta mer grönsaker till maten och även äta vegetariskt ibland då sparar man både pengar och bidrar till ett bättre klimat!

http://www.mediafrida.bloggplatsen.se

Åsa Billefält

3 november 2016 08:35

Håller med dig!
Jag tycker det är åt helsicke att oxfilé från Sydamerika ligger i köttdisken och är billigare än den svenska. Vi lever i en tid då vi ska vara klimatsmarta men det stämmer ju inte.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa Billefält - 3 november 2019 20:42

Oj oj nu är det länge sedan jag bloggade! Men det har sina orsaker..! Först och främst har jag haft en period med mycket jobb. Fått vikariera för kollegor och några extra jobbpass. För snart två veckor sedan däckade jag under natten. Feber. Ont i...

Av Åsa Billefält - 20 oktober 2019 00:07

På kvällskvisten har jag och fästmannen fixat med belysning och fortsatt med timret. Några timmar ute i oktoberkvällen. Lite kyligt. Det ska bli gott med te när fästmannen kommer in. Han plockar undan ute och släcker samt stänger. Nu fryser jag. Ha...

Av Åsa Billefält - 12 oktober 2019 10:50

Skönt med sovmorgon. Och skönt att slippa gå upp och skjutsa dottern. Gårdagens jobb känns i axlarna i dag. Åtta timmar storstäd, ja jag skulle ljuga om jag påstod att det inte kändes. Nu inmundigar jag dagens första balja java. Och det smakar finf...

Av Åsa Billefält - 9 oktober 2019 20:29

Ett par morgnar har jag fått skrapa rutorna på bilen. I morse var det regn. Det märks att hösten bli mer och mer intensiv; kvällar och morgnar är väldigt kyliga. Även dagarna är kyliga trots att solen tittar fram då och då. Det har gått så fort; nys...

Av Åsa Billefält - 30 september 2019 22:04

Då är det sista September i dag. För fem dagar sedan firade jag och fästmannen åtta månader som officiellt par. Det har gått fort; väldigt fort. Och det känns fortfarande bra :-)! För en tid sedan fick jag frågan om jag var lycklig tillsammans med fä...

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards