Direktlänk till inlägg 5 november 2016

Familjerecept

Av Åsa Billefält - 5 november 2016 10:42

Trots att ledigheten närmar sig slutet och jobb och skola nalkas är jag glad! Jag hade skrivit av min farmors recept på ostkaka och datorn kraschade; de senaste sparade ändringarna försvann. Men så kom jag på att min faster säkert hade receptet. En fråga på messenger och i dag kom ett foto på receptet! Farmors handskrivna recept på ostkaka! Pappa gjorde det några gånger och det är ju så gott! Småländsk ostkaka; mumz! Ett stort TACK till min fina faster <3!
Tänk att en sådan liten gest kan ge så mycket glädje! Då ska jag planera in en dag när jag ska göra ostkaka. Gott att ha i frysen :-D!
Man ska värna om familjerecepten, tycker jag. Det finns många recept från mamma; julkakor som mormor bakade. De julkakorna lever vidare. Och då tänkte jag att det skulle vara roligt att ha något efter pappa. Vad passade bättre än småländsk ostkaka?! Dessa recept ska föras vidare till min dotter. En dag får hon axla ansvaret för att föra vår baktradition vidare.
Snart är det dags för det årliga och lika traditionella havrekaksbaket! Det gjorde vi hos mamma varje år men nu bakar vi dem hos äldsta systern. Det är ett dagsverke som heter duga! Men de är värda allt slit! Åh vad gott med en havrekaka med smör och ost till en kopp te eller kaffe!
Nä nu ska jag kolla vedspisen och sätta fart på min kära tonåring!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa Billefält - 3 november 2019 20:42

Oj oj nu är det länge sedan jag bloggade! Men det har sina orsaker..! Först och främst har jag haft en period med mycket jobb. Fått vikariera för kollegor och några extra jobbpass. För snart två veckor sedan däckade jag under natten. Feber. Ont i...

Av Åsa Billefält - 20 oktober 2019 00:07

På kvällskvisten har jag och fästmannen fixat med belysning och fortsatt med timret. Några timmar ute i oktoberkvällen. Lite kyligt. Det ska bli gott med te när fästmannen kommer in. Han plockar undan ute och släcker samt stänger. Nu fryser jag. Ha...

Av Åsa Billefält - 12 oktober 2019 10:50

Skönt med sovmorgon. Och skönt att slippa gå upp och skjutsa dottern. Gårdagens jobb känns i axlarna i dag. Åtta timmar storstäd, ja jag skulle ljuga om jag påstod att det inte kändes. Nu inmundigar jag dagens första balja java. Och det smakar finf...

Av Åsa Billefält - 9 oktober 2019 20:29

Ett par morgnar har jag fått skrapa rutorna på bilen. I morse var det regn. Det märks att hösten bli mer och mer intensiv; kvällar och morgnar är väldigt kyliga. Även dagarna är kyliga trots att solen tittar fram då och då. Det har gått så fort; nys...

Av Åsa Billefält - 30 september 2019 22:04

Då är det sista September i dag. För fem dagar sedan firade jag och fästmannen åtta månader som officiellt par. Det har gått fort; väldigt fort. Och det känns fortfarande bra :-)! För en tid sedan fick jag frågan om jag var lycklig tillsammans med fä...

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards