Alla inlägg den 20 oktober 2017

Av Åsa Billefält - 20 oktober 2017 08:38

- 3 visade termometern i morse 6.15 Inne vet jag inte; jag tittade inte. Men rått och eller småkyligt var det. Bara att slå en brasa i kaminen. Var uppe nyss och tittade; - 1,5 och 17,7 inne där uppe. Trots att vi eldat i drygt två timmar.
Jag har just ställt en blivande talgboll på kylning. Småfåglarna och de andra vilda behöver stödmatas nu. Hängde ut en ostkant för en stund sedan. Hönsen får utgånget bröd och matrester plus säden i deras mattråg. De får även lite vildfågelfrö. Fjäderfäna behöver också få lite fett inför vintern. Höna-pöna fostermor visar kycklingen vad som är ätbart och hon matar den med t ex ost som är lite svårt för den lilla att picka loss bitar. Man blir nästan tårögd när man ser dem; det är rörande. Ja ordet hönsmamma har fått ett ansikte så att säga!
Vad händer i helgen då? Om jag säger att det finns tre kubik ved på tomten så förstår nog vem som helst att vi inte har några sysselsättningsproblem ;-)! Funderar på att gå ut och tjuvstarta... Veden värmer flera gånger; minst två! Jag vill ha in den så kan vi kanske börja med det som ligger; kapa och klyva. Inte nu i helgen men kanske nästa... vem vet?! Annars är det väl det gamla vanliga; röja, ut med hunden, kela med henne och katterna, handla, äta - osv!
Nä om jag skulle gå ut en sväng..? Om inte annat så behövs vedförrådet inne fyllas på.
Jo jag gör som så; ut i kylan och jobba sig varm!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards