Alla inlägg under februari 2016

?

Av Åsa Billefält - 18 februari 2016 10:41

Jag har alltid undrat varför ett visst mode existerar. Vem har rätt att bestämma vilka kläder som är acceptabla? Jag vill ha kläder som jag trivs i och festkläder jag tycker är snygga. Att klä sig som många andra är väl inte skoj? Det tycker inte jag. Jag är inte som alla andra; jag är mig själv. Så har det alltid varit. Tyvärr stör sig en hel del människor runt omkring på att någon sticker ut, vare sig det gäller klädsel eller åsikter. Kärringen mot strömmen; det är jag! Bryr jag mig? Knappast! Sverige är ett fritt och demokratiskt land där vi får tycka vad vi vill. Nästan i alla fall. En avvikande åsikt betraktas som fel. Det anser jag är respektlöst. Jag respekterar åsikter som inte delas av mig. Varför är det då så svårt att respektera min?
Om vi går tillbaka till modet; om jag vill ha kort kjol trots att det är "omodernt" så har jag det. Varför respekteras inte det då? Jag vill sticka ut, jag trivs med mig själv och vågar vägra modegudarnas lag! Trekvartsbyxor som är utsvängda; nej tack! Pastellfärger; nej tack! Jag vill ha riktiga jeans och tröjor i mörka, lite starkare färger. Tröjor, inte toppar!
Dessutom är ju de flesta modekläder sydda för onormalt smala människor; inte för oss med kurvor och ett par kilo extra.
Till vardags är det mysbyxor som gäller! Bekvämt och praktiskt eftersom de är varma och mjuka; ett måste på hundpromenader.
Och förresten passar inte moderiktiga kläder in i skogen. Inte till vardags.
Visst kan jag också klä upp mig! Till fest, ja då lägger jag vardagspaltorna på stolen och drar på mig en klänning. Men en klänning som jag gillar - mode eller ej!

Av Åsa Billefält - 17 februari 2016 11:47

En strålande vacker dag! Jag bestämde mig för att gå den långa promenaden; den på nästan 6 km. Så trivsamt att gå med en hund som går jättefint. När vi kom ut från skogsvägen körde ett travekipage på banan bredvid grusvägen. Jättekul tyckte Midna och blev så uppspelt att hon hoppade på mig. Hon fick en tillsägelse och vi fortsatte gå när hon lugnat sig. So far so good. Midna var så duktig och gick så fint.
Tills vi kom till granngården. Gick jättebra att gå förbi grisarna som sprang i hagen. När vi nästan var förbi hörde eller kände hon något och satte sig ned. Hon skulle inte gå; hon stretade emot men gav sig när hon insåg att det inte funkade. Då började hon tigga godis. Men det är ju jag som bestämmer NÄR/OM det ska belönas med godis. Då blev hon sur och hoppade, slängde ena frambenet över kopplet. Två gånger gjorde hon så, jag sade åt henne och lugnade henne - sedan fortsatte vi och hon gick som en ängel. För bara några månader sedan kunde hon hoppa i flera hundra meter innan hon insåg att det inte gav något annat än en tråkig mamma/matte. Och det är ju inte på varje promenad heller. Nio av tio promenader går hon exemplariskt.

Av Åsa Billefält - 16 februari 2016 06:35

Drygt minus 11 strax efter 5... Märks att det är februari och att sportlovet närmar sig; kylan kommer tillbaka.
Just nu, i skrivandets stund sitter jag under filten och dricker kaffe. Kaminen är inte kall än; jag måste vänta med att tända. I dag tänds den så fort den är kall nog!
Jag är glad att vi tog in ved igår kväll när vi rastade Midna och fyllde på glykol samt spolarvätska i min bil. Tack älskade maken för hjälpen <3!
Jag ropade på katterna; det är så varmt och mysigt med katt under filt! Men icke sade Nicke!
Det ligger en trött hund i soffan! Hon är för övrigt den enda som inte fryser. Midna är morgontrött men i dag är hon extratrött; vi gick sammanlagt drygt 8 km igår. I dag blir det en något kortare sträcka som ska avverkas.
Dottern torkar sin jacka med hårtorken; igår sade hon att hon skuule ha den i dag. Den jackan passade bättre med mysbrallor. Det är skridskodag och hon måste ju se bra ut för HANS skull ;-)! Ja se tonåringar. Så var ju aldrig jag... he he he!
Nä nu måste jag kolla till spisen.

Av Åsa Billefält - 15 februari 2016 18:51

Då har måndagen och nya veckan gjort entré. Dagen började kyligt med 11 minusgrader. Innetemperaturen var ingen höjdare heller; 16,5 grader uppe. Termometern sitter över elementet... Nere var det någon grad svalare. Nåja, jag kunde krypa ned i sängen igen; måndagar har dottern sovmorgon!
Vädret var kallt och vackert, solen sken från en isblå himmel. Under promenaden bestämde jag mig för att gå 6 kmsrundan. Det var härligt. Lite kyligt om hakan bara. Midna gick exemplariskt bredvid eller framför mig.
När vi kom hem var vovven jättetrött.
Påtåren smakade extra gott efter en kylig och skön promenad.
Eftermiddagspromenaden blev kort; lite mer än 2 km. Vi har gått lite över 8 km sammanlagt.
I dag har jag kokat soppa på en spik... nej men på grönsaksslattar!

Av Åsa Billefält - 14 februari 2016 10:49

Som vanligt springer helgen förbi. I dag ska vi göra nytta; först promenad med Midna (efter kaffet), fixa ved (kapa, hugga och stapla) och dragträna så Midna får inviga sin nya, fina sele.
Eros sitter i skrivandets stund och tjatar vid ytterdörren. Han har varit ute och slank in som ett svart streck när jag öppnade åt honom.
Athena ligger bredvid mig och är söt och kelig. Hon har börjat svälja stoltheten och kommer självmant upp i soffan.
Gosvargen; Midna på rygg med mage och bröst i vädret. Alla fyrfotingar har sina sätt att tala om när det är keldags :-)!
Nu är det dags för promenad, säger maken och Midna bekräftar med kroppsspråket. Ja det är ju bara att resa sin lekamen och klä på sig!

Av Åsa Billefält - 13 februari 2016 19:49

Å vad det är roligt att shoppa! Jag har shoppat två dagar i rad ;-). Jag fick presentkort när jag fyllde; Team Sportia och en hundbutik samt Clas Ohlsson.
Igår köpte jag träningskläder; joggingbrallor och två T-shirts. I provhytten upptäckte jag att jag promerat mig ned en byxstorlek; från L till M! På mindre än två år har jag gått från XL till M i byxstorlek. Härligt!
I dag köpte jag en dragsele till Midna. En rosa. Tänkte låta henne dra däck i morgon. Fast om det kommer mer snö och snötäcket är tillräckligt kanske hon kan dra pulka med ved.
Det är pengar kvar på ena presentkortet i hundbutiken. Får åka dit utan hund och kolla vad vi behöver till vovven.
Undrar om de har utställningskoppel? Jag ska anmäla Midna till utställning. Någon gång måste hon ju debutera.

Av Åsa Billefält - 11 februari 2016 15:04

Varken katten eller hunden vill gå ut i dag. Jo Eros ville gå ut på förmiddagen; han slank ut när jag och Midna kom in från förmiddagspromenaden. Han var ute 20-30 minuter kanske och var inte svårflirtad när jag skulle in med veden.
Midna fick mutas på eftermiddagen. Har man hund får man lov att gå ut oavsett väder! Luften är ju frisk och härlig med det här marans slasket kan jag vara utan. Trots avtorkning av hund i hallen blir det tassavtryck på golven. Jag har lagt en filt i soffan där Midna brukar ligga.
Athena har retat vovven: hon var på köksbordet och låtsades slicka i sig något. Midna klev snabbt in i rollen som polis ;-). Ja de är söta de små liven.
Nu sover de, alla tre <3!

Av Åsa Billefält - 11 februari 2016 06:29

Å så är det torsdag! Och helgen står för dörren.
Det kändes som om jag somnade innan huvudet hamnade på kudden. Jag vaknade och så var jag tvungen att titta på klockan; 5.01 Nio minuter innan larmet vrålar.
Upp och tända i spisen samt sätta på tevatten.
Eros satt vid dörren och tjatade om utgång före 5.30 Tossiga katt; han får inte gå ut när det är mörkt. Athena satt vid diskbänken och lyssnade om musen var där. Hon vill inte gå ut; en ren och skär innekatt. Tar vi fram hennes sele, ja då vill hon gå ut! Då kvittrar hon glatt.
Eros och Midna var gosiga i morse. De är inte alltid som hund och katt!
Nu ska vi ta oss genom den här dagen! Det är ju mindre än ett dygn kvar till fredag :-)! Lite sovmorgon blir det på fredagar. Snart så...

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards