Alla inlägg den 6 juni 2016

Av Åsa Billefält - 6 juni 2016 16:16

Fått lite gjort i dag; flyttat Rudbeckiorna och Kärleksörten, rensat (maken), krattat (jag), maken har lagt på jord på syrenerna i bersån och jag har äntligen planterat Basilikan och Salvian!
Ena systern med make var och fikade en stund. Jag bjöd på mjuk kaka med violglasyr och mördegskakor med mjölkchoklad samt kaffe. Vi satt ute i solen. Midna och Athena samt Eros var också med. Athena hade sin sele, Midna var kopplad och Eros var lös.
Vi har jobbat i lugn takt men ändå fått viktiga saker utförda. Nu blir det nog inget mer trädgårdsarbete i dag. Vi ska göra egna hamburgare och pommes frites. Det tar ju lite tid. Mitt jobb är att fixa färsen; i dag tänker jag använda färsk Timjan och Rosmarin! Det här duger inte! Tajm att lätta på rumpan och sätta fart!

Av Åsa Billefält - 6 juni 2016 10:15

Grattis Sverige! Dagen till ära; en strålande sol omgärdad av en klarblå himmel.
I dag ska det inte slappas! Först fika färdigt och sedan ut i trädgården. Rudbeckiorna ska flyttas. De måste stå intill en spaljé och det ser inte klokt ut med en spaljé mot ett staket som dessutom ska ersättas av en gärdesgård någon gång i framtiden. Maken ska ta ett nappatag med röjsågen så flädern kommer fram. Men först måste acklejorna flyttas alternativt markeras; de får inte mejas ned! De är för vackra för att falla offer för röjsågen. Sedan vet jag inte riktigt vad vi gör... Jo basilikan och salvian ska ju grävas ned i odlingsplätten. Pallkragen och även lök- och potatislandet måste rensas. Vi ska så blåklint och ringblommor på vår minisommaräng. Gräva upp och plantera syrener. De har snart blommat klart och då ska de klippas ned. (Även syrenbuskaget ska klippas ned!) Det är ju bra om de rotar sig innan de beskärs. En blivande berså ska beskäras ordentligt redan när de planterats. Sticklingarna ska klippas ned till ankelhöjd, har jag läst. Då får de kraft att grena sig och bli täta. Ja det blir nog bra med bersån!
Undrar om glasyren har stelnat? Måste täcka över kakan så den inte blir torr.
Ha en trevlig nationaldag!

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards