Alla inlägg den 26 juni 2016

Av Åsa Billefält - 26 juni 2016 14:35

Efter förmiddagens hällregn blev det uppehåll, då passade maken och jag på att gå en promenad med Midna. Luften var fuktig efter all nederbörd. Bromsar och myggor surrade runt oss och bet oss. De är jobbiga! Trots fläkten fanns de surrande otygen kvar i vår personliga sfär.
Jag hade tagit med en påse i fall att vi skulle hitta ett par kantareller. Det tog inte lång tid innan påsens botten var täckt med gyllengula kantisar. Ja det räcker till var sin smörgås åt maken och dottern, tänkte jag. Jag äter inte svamp! Men jag gillar att plocka.
Vi fick ihop 0,5 - 1 liter, gissningsvis. Och på tillbakavägen kom regnet. Vi blev lite smått fuktiga. Försvann broms och mygg? Nä. Regnet strilade och vi blev våta. Midna också. Nu sitter vi i soffan vid fläkten för att torka.

Av Åsa Billefält - 26 juni 2016 09:16

Söndagen har åtminstone börjat svalt; skönt! Igår var det fruktansvärt hett. Trots hettan rensade <3 maken och jag odlingsplätten samt nätade in jordgubbarna. Vi arbetade mitt i solgasset dessutom.
Midna stackarn ville inte gå ut och då hon mutats till utgång lade hon sig på gräsmattan. Jag tog in Eros så han inte skulle bli överhettad. Athena satt i det varmaste fönstret och njöt!
Nu är det mulet och det doftar fukt; regn på G? Det behövs. Det är i stort sett bara fuktigt på ytan; trots att det har regnat i veckan är det torrt i backen. Ska det bli några plommon och äpplen så behövs det regn så de inte torkar bort! Det samma gäller för hallon och blåbär; mycket kart!
Jag ligger inklämd; mellan en gosig vovve och maken som drar timmerstockar, i alla fall då och då. Strax dax att gå upp... Men inte riktigt än ;-)! Skönt att ligga och känna svalkan från fläkt och öppet fönster.

Presentation


Billefalts

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggportalen

Gästbok

Katt


Ovido - Quiz & Flashcards